Piaţa de medicamente a crescut cu 6,2% (5,6% în euro) în primele şapte luni ale anului, până la 6,1 miliarde de lei (1,45 miliarde de euro), potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă IMS Health. În acelaşi interval s-au vândut cu 4,6% mai multe cutii de pastile.
Deşi piaţa s-a menţinut pe creştere, 2011 a marcat o încetinire comparativ cu anii precedenţi, când industria de medicamente vedea aprecieri de 15-20%.
Evoluţia mai slabă poate fi pusă pe seama precauţiei în condiţiile în care jucătorii îşi recuperează de la stat banii pe medicamentele gratuite şi compensate vândute la termene care pot ajunge şi la un an, conform unor informaţii furnizate anterior de companii.
Totodată scăderea puterii de cumpărare a afectat vânzările medicamentelor care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC-uri, over the counter). Acestea au avut un plus de 4,9% (în euro) în primele şapte luni, sub evoluţia pieţei.
Pastilele pentru inimă conduc în topul vânzărilor
Medicamentele pentru inimă conduc în topul celor mai mari vânzări, cardiovascularele generând cumulat peste 280 mil. euro, în condiţiile unei creşteri de 2,8% (în euro). Această clasă se află de mai mulţi ani pe prima poziţie în clasament, în condiţiile în care afecţiunile inimii reprezintă principala cauză de mortalitate din România.
Pe de altă parte, cel mai bine vândut medicament din România (în valoare) în primele şapte luni ale anului a fost Seretide (tratarea afecţiunilor respiratorii din protofoliul GSK). Seretide a avut în acest interval vânzări de 24 mil. euro, la o distanţă de circa 4 mil. euro de următorul clasat, MabThera (împotriva cancerului, din portofoliul Roche).
Acelaşi lider
Liderul pieţei de medicamente a fost compania Sanofi-Aventis, cu vânzări de 128 mil. euro în primele şapte luni ale anului. Sanofi a urcat pe pirma treaptă a podiumului din 2009, după ce a integrat compania Zentiva preluată în urma unei tranzacţii internaţionale. Integrarea i-a adus o unitate de producţie, fosta fabrică Sicomed din Bucureşti, listată la bursa de la Bucureşti. Pe locul doi se află Roche, compania pe care Zentiva a detronat-o odată cu achiziţionarea Sicomed, însă la distanţă mică, diferenţa dintre cele două fiind de aproximativ 7 mil. euro.
Pe locul trei se află britanicii de la GlaxoSmithKline (GSK), care deţin la rândul lor o unitate locală de producţie, fabrica Europharm. După cifra de afaceri totală (vânzările interne şi exporturile), Europharm este cel mai mare producător local, conform unei analize anterioare a ZF pe baza datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.
În topul celor mai mari zece jucători de pe piaţa locală se mai află Novartis, Pfizer, Merck Sharp&Dohme (MSD), Servier, AstraZeneca, Daiichi Sankyo şi Abbott. Primii zece jucători au avut vânzări cumulate de 845 mil. euro în primele şapte luni ale anului şi o cotă de piaţă de aproape 60%. Totodată, cele mai vândute zece medicamente au avut afaceri de peste 170 mil. euro în primele şapte luni ale anului.
Singurul producător român deţinut de stat, Antibiotice Iaşi, se află pe locul 13 cu o cotă de piaţă de 2,4%, potrivit datelor IMS Health. Producătorii locali au afaceri mici raportat la rulajul importatorilor. Astfel, cei mai mari zece au avut anul trecut o cifră de afaceri de 450 mil. euro, din care dacă se elimină importurile, rezultă numai 350 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe. Anual piaţa de medicamente sare de 2,2 mld. euro.
La nivelul distribuitorilor, cei mai mari jucători sunt Mediplus, Farmexpert, Farmexim, Polisano, Fildas, dar şi alţii. Cele mai extinse reţele sunt Sensiblu, Catena, Dona, Ropharma, Help Net, dar şi alţii.
IMS precizează că datele sunt intrări în farmacii la preţul de achiziţie al farmaciilor.-
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels