Companii

Phillippe Valigny: Romania este la nivelul Frantei anilor ''80 in leasing operational

01.12.2005, 17:57 22

Directorul general ALD Automotive Romania mizeaza puternic pe cererea de inchiriere de flote in regim de leasing operational.

ALD Automotive, filiala specializata in leasing operational a grupului francez BRD - Groupe Societe Generale, a decis in acest an sa intre pe piata romaneasca atrasa de potentialul mare de dezvoltare al acestui sector. Leasingul operational inseamna punerea la dispozitie a unei flote de masini de dimensiuni si capacitati diferite de care o companie are o nevoie temporara. "Am inceput sa studiem oportunitatea de a intra pe piata romaneasca inca de la inceputul anului 2004 si am ales acest moment pentru ca unii dintre clientii internationali ai BRD au cerut sa aiba acces la acest produs si aici", Philippe Valigny, directorul general ALD Automotive Romania.

"Credem ca piata de leasing operational din Romania va creste in urmatorii ani, in special pe segmentul de leasing operational full service", a continuat el.

Intr-o prima etapa, compania se va concentra pe subsidiarele multinationalelor care sunt deja familiarizate cu produsul, urmand ca apoi sa atace si clientii mai mari locali, companii cu flote de minimum 10 autovehicule. Divizia grupului financiar francez ofera leasing operational cu servicii incluse, de externalizare a gestiunii parcurilor auto, pentru orice autovehicul cu masa mai mica de 3,5 tone. Contractul de management de flota se incheie pentru o perioada determinata si un numar de kilometri rulati prestabilit, fara avans, clientul platind o rata lunara fixa, pentru care primeste o singura factura. Contractele au o durata intre 12 si 45 de luni (sau 75% din durata normala de viata a automobilului).

Seful ALD Romania considera ca in acest moment concurenta nu este suficient de puternica pe aceasta nisa, in comparatie cu ce se intampla in Polonia, Cehia, Rusia, unde exista 4-5 companii care domina piata.

"Sunt competitori locali, dar nu se poate spune ca exista suficiente produse pentru a putea compara ofertele. Lucrurile stau complet altfel pe alte piete unde exista o concurenta formata si din peste 20 de companii", arata Valigny.

Totusi, oficialii ALD spun ca se poate sesiza o concurenta indirecta din partea companiilor de leasing financiar si, implicit, din partea companiilor care isi administreaza pe cont propriu parcul auto si apeleaza la leasing financiar.

Printre dificultatile pe care le intrevad si pe care francezii vor sa le depaseasca pe piata romaneasca se numara lipsa de popularitate a acestui produs printre companiile romanesti si faptul ca acestia nu stiu cum sa acceseze produsul, insuficienta dezvoltare a pietei auto second hand, precum si starea precara a infrastructurii rutiere.

"Cu problemele pe care le intalnim acum in Romania pe piata de leasing operational ne-am confruntat acum 20 de ani si in Franta, insa consider ca ele vor fi depasite mult mai rapid dupa aderarea la UE", spune Valigny.

Un alt impediment pentru jucatorii din acest segment este ca piata auto secundara nu este suficient de bine structurata in Romania. Totusi, se anticipeaza ca retelele de leasing isi vor crea canale de autovehicule second hand, ceea ce va contribui la asezarea pietei.

Francezii spun ca starea deficitara a infrastrucrurii rutiere din Romania le poate ingreuna misiunea afacerii si poate duce la majorarea costurilor cu mentenanta autovehiculelor din flota administrata, dar spera sa poata compensa prin pretul mai scazut al autoturismelor din Romania si costurile mai reduse cu forta de munca.

"Clientii nostri sunt constienti ca nu putem practica aceleasi preturi in Franta, sa spunem, cu cele din Polonia sau Romania pentru ca sistemele fiscale si legislatia sunt diferite. Oricum, preturile noastre nu variaza cu mai mult de 5% intre tarile in care suntem prezenti", a adaugat el.

Daca in Romania, leasingul operational reprezinta in prezent 4-5% din piata de leasing, aceasta pondere atinge in medie 10% in alte tari din Europa Centrala si de Est, cum ar fi Polonia, Cehia, Estonia. Proportia este mult mai insemnata pe pietele mature din Vest. In Franta, de exemplu, leasingul operational detine 40% din piata de leasing, iar in Olanda procentajul ajunge pana la 60%.

"Anglia si Olanda sunt tarile unde piata de leasing operational este cel mai bine conturata din Europa. Pe langa faptul ca economia din aceste state este diferita de cea din tarile est-europene, aici exista o alta cultura antreprenoriala, o cultura a externalizarii activitatilor secundare si a focalizarii pe activitatile de baza", afirma Valigny.

El mai spune ca in multe state din vestul Europei, companiile apeleaza foarte des la produsele de leasing operational auto pentru a oferi angajatilor o masina de serviciu.

Ciclurile afacerii de leasing operational sunt previzibile, avand in vedere ca firmele-client isi reinnoiesc periodic flota de autovehicule. Ritmul de crestere al pietei de leasing operational previzionat pentru 2006 este de 4% in Uniunea Europeana, in timp ce in tarile din estul Europei se asteapta o crestere de 20% in urmatorul an.

Valigny afirma ca este important pentru o companie de leasing operational sa aiba suportul unei banci care, pe langa faptul ca asigura finantare, permite companiei sa poata prezenta produsul clientilor bancii, se poate folosi de sistemul IT deja implementat si de practicile de analiza a bonitatii clientilor.

"Strategia grupului este de a se dezvolta in Europa si in special pe piata est-europeana, mai exact in tarile unde este prezenta reteaua BRD si unde clientii bancii cer produsele noastre", a explicat el. Capitalul social al ALD Automotive Romania este impartit intre BRD, care are 20%, si ALD cu 80%. Pana acum, compania a incheiat pe piata locala contracte pentru 150 de autovehicule cu 12 clienti, iar pana la sfarsitul anului urmareste sa isi largeasca parcul auto administrat pana la 400 de vehicule.

La sfarsitul lui 2007, compania are ca obiectiv sa administreze o flota de 2.000 de autovehicule, iar in 2008 parcul administrat sa se extinda cu 50%, pana la 3.000 de vehicule. Oficialul ALD nu a avansat cota de piata pe care o tinteste compania in viitorul apropiat, dar a spus ca societatea vizeaza pozitia de lider pe piata de leasing operational auto la finele lui 2007.

ALD Automotive a raportat o cifra de afaceri de 2,5-3 miliarde de euro pe plan global. Flota auto administrata de companie totaliza, la finalul lunii septembrie, circa 560.000 de vehicule in cele 30 de tari in care opereaza. Compania este prezenta in tari ca Italia, Germania, Cehia, Ungaria, Polonia, Turcia, Slovacia, Slovenia, Ucraina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO