Companii

Pe piata de electrocasnice vanzarile s-au miscat doar din „stricta necesitate”

Pe piata de electrocasnice vanzarile s-au miscat doar din „stricta necesitate”
20.04.2010, 00:00 790

Motivul este simplu - oamenii nu au bani, iar producatorii seorienteaza dupa piata, considera Parma. Anul trecut, piataromaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 42,6%fata de 2008, ajungand la 1,42 miliarde de euro, potrivit companieide cercetare de piata GfK. Piata electrocasnicelor mari a scazut cu37%, la 334 mil. euro.

In acest context, anul trecut a adus si o schimbare acomportamentului de cumparare si a preferintelor in materie dearticole electrocasnice.

"Cei care au cumparat au facut-o anul trecut strict dinnecesitate, nu din dorinta de a schimba un aparat inca functionalcu un altul mai modern sau de alta marca", spune Mioara Bolozan,directorul de marketing al Whirlpool Romania. Bolozan spune ca incazul aparaturii electrocasnice mari, studiile facute de Whirlpoolindica un ciclu de viata de 8-10 ani atat pentru masini de spalat,cat si pentru aparate frigorifice, aceste date fiind in generalrelevante pentru majoritatea populatiei urbane. Monica Iavorschi,CEO al Arctic, adauga ca atunci cand un produs electrocasnicinseamna o adevarata investitie pentru o familie si multi au nevoiesa ia un credit ca sa cumpere un frigider sau o masina de spalat,atunci oamenii sunt foarte putin dispusi sa incerce brandurinecunoscute si reticenti in a cauta si a experimenta noutati,aparate cu functii complexe, neobisnuite. "Asa se face ca la noi,consumatorii cumpara «firma» intr-o proportie mult mai mare decatin Europa de Vest - cumpara ceea ce stiu deja, marcile in care auincredere din punctul de vedere al calitatii si al service-ului." GfK conchide, la randul sau, ca pe fondul crizei, preferinteleconsumatorilor s-au canalizat in 2009 spre produse cucaracteristici tehnice mai putin avansate, ceea ce a afectat piatadin punct de vedere valoric.

In ce priveste modalitatile de plata, atat in 2008, cat si in2009, achizitiile de produse electrocasnice s-au facut in proportiede 70-75% in rate, iar restul de 25% cash. Producatorii s-auorientat spre solutia buy-back-ului, "programul Rabla" aplicat laelectronice si electrocasnice: companiile plateau 150-250 de leiclientilor in schimbul predarii unui aparat vechi, suma pe careacestia o foloseau la achizitionarea unui produs nou. Programul afost extins pentru aproape toate categoriile de produse, iar inunele cazuri a depasit asteptarile producatorilor: dupa primajumatate a anului trecut, 40% din vanzarile Arctic pe piata interna(cifrate in perioada respectiva la 80,3 milioane de euro, cu 14%mai putin decat in aceeasi perioada a lui 2008) au fost realizateprin programul de buy-back, fata de o estimare initiala de 25%.

Dar nici campaniile, nici chiar evolutiile mai bune in anumitenise, cum ar fi de pilda cea a aparatelor incastrabile, nu aureusit sa salveze intregul sector de la o scadere abrupta, constataGfK.

Pe categorii, segmentul frigiderelor a fost cel mai afectat,inregistrand o scadere valorica de 36%, fiind urmat de masinile despalat si de aragazuri. Sunt doua componente care au stat la bazascaderii, spune Monica Iavorschi: pe de o parte, orientarea spreproduse standard, mai putin sofisticate si mai ieftine, pe de altaparte faptul ca, pe masura ce piata pentru o anumita categorie deproduse este mai matura (cum este cazul pietei de frigidere), cuatat este mai afectata de criza. Categoriile mai noi, cum suntmasinile de spalat vase, care generau si dublari ale vanzarilorintr-un an normal, au avut totusi crestere, desi redusa; la fel siprodusele incorporabile.

In domeniul electrocasnicelor mari nu s-au semnalat schimbari deierarhie intre categorii: in continuare, aparatele frigorifice simasinile de spalat rufe au ponderea cea mai mare in vanzari.

"Se pot remarca insa diverse tendinte in interiorul categoriilor- de pilda, au crescut vanzarile la frigiderele cu doua usi indefavoarea combinelor frigorifice", afirma Mioara Bolozan. Oricum,apreciaza ea, tendinta care s-a remarcat in ultimii doi ani -interesul pentru produse cu consum redus de energie si prietenoasepentru mediu - se manifesta in continuare.

Monica Iavorschi considera ca romanii se orienteaza in primulrand dupa raportul calitate-pret, eficienta energetica, nivelultehnologiilor incorporate, design, firma si experienta anterioarape care au avut-o cu firma respectiva. In ce priveste impactulcrizei asupra afacerilor, Parma spune ca vanzarile Indesit auscazut (toamna trecuta, managerul estima o reducere la jumatatepentru tot anul 2009, comparativ cu circa 70 de milioane de euro in2008), insa compania a reusit sa-si pastreze cota de 16% pe piataelectrocasnicelor mari, ramanand a treia clasata dupa Arctic, cupeste 30%, si dupa Electrolux. Concurentul sau direct esteWhirlpool, a carui cota se situa la jumatatea anului trecut in jurde 15%.

Arctic estima in toamna o scadere cu circa 10% a cifrei deafaceri pentru 2009, de la nivelul de 230 de milioane de euro atinsin 2008. Monica Iavorschi spune ca anul acesta, compania seconcentreaza pe mentinerea cotei de piata: "Daca ne uitam lanivelul Europei, sunt foarte putine branduri care afiseaza o cotadin piata interna de peste 30%, iar noi, in Romania, in plus, avemo cota de aproape doua ori mai mare decat compania de pe pozitia adoua, ceea ce nu e simplu de mentinut". Compania a incercat sacompenseze scaderea generala a vanzarilor prin cresteri ale coteipentru anumite produse: marca Beko, de pilda, a crescut de la 4% in2008 la 4,4%. "Insa Beko are un avantaj, este un brand tanar si denisa, adresat unei arii de consumatori mai putin dependente decredite, cu venituri mai mari."

Pentru Arctic, o parghie importanta de sustinere au ramas sianul trecut exporturile. "Foarte mult ne-a ajutat Europa de Vest,care in portofoliul nostru a crescut destul de mult, la 35%. Tarileunde vanzarile noastre au inregistrat cresteri de peste 30% suntAnglia, Franta, Germania", precizeaza Iavorschi. Si ea, si MioaraBolozan de la Whirlpool se asteapta ca anul acesta sa seinregistreze o usoara crestere a pietei, din punctul de vedere alvolumului, desi nimeni nu se asteapta la minuni. Anii de glorie aicomertului cu electrocasnice au trecut, iar ceea ce conteaza acumpentru companii e sa reziste pe pozitii, in asteptarea iesirii dinrecesiune.

Vanzarile de frigidere au scazut anul trecut cu 36%, printrecele mai mari scaderi din segmentul bunurilor de folosintaindelungata.

www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO