Pe piata de electrocasnice vanzarile s-au miscat doar din „stricta necesitate”

Autor: Roxana Cristea 20.04.2010

Romania este cea mai ieftina tara din Europa cand e vorba de suma platita pentru cumpararea unui produs electrocasnic, sustine Giuseppe Parma, CEO al Indesit Romania. Clientii de aici platesc in medie 999 de lei (238 de euro) pentru un frigider, o masina de spalat sau un aragaz, spune el, spre deosebire de Turcia, spre exemplu, unde pretul este aproape dublu, scrie revista BUSINESS Magazin.(www.businessmagazin.ro)



Motivul este simplu - oamenii nu au bani, iar producatorii se orienteaza dupa piata, considera Parma. Anul trecut, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 42,6% fata de 2008, ajungand la 1,42 miliarde de euro, potrivit companiei de cercetare de piata GfK. Piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37%, la 334 mil. euro.

In acest context, anul trecut a adus si o schimbare a comportamentului de cumparare si a preferintelor in materie de articole electrocasnice.

"Cei care au cumparat au facut-o anul trecut strict din necesitate, nu din dorinta de a schimba un aparat inca functional cu un altul mai modern sau de alta marca", spune Mioara Bolozan, directorul de marketing al Whirlpool Romania. Bolozan spune ca in cazul aparaturii electrocasnice mari, studiile facute de Whirlpool indica un ciclu de viata de 8-10 ani atat pentru masini de spalat, cat si pentru aparate frigorifice, aceste date fiind in general relevante pentru majoritatea populatiei urbane. Monica Iavorschi, CEO al Arctic, adauga ca atunci cand un produs electrocasnic inseamna o adevarata investitie pentru o familie si multi au nevoie sa ia un credit ca sa cumpere un frigider sau o masina de spalat, atunci oamenii sunt foarte putin dispusi sa incerce branduri necunoscute si reticenti in a cauta si a experimenta noutati, aparate cu functii complexe, neobisnuite. "Asa se face ca la noi, consumatorii cumpara «firma» intr-o proportie mult mai mare decat in Europa de Vest - cumpara ceea ce stiu deja, marcile in care au incredere din punctul de vedere al calitatii si al service-ului." GfK conchide, la randul sau, ca pe fondul crizei, preferintele consumatorilor s-au canalizat in 2009 spre produse cu caracteristici tehnice mai putin avansate, ceea ce a afectat piata din punct de vedere valoric.

In ce priveste modalitatile de plata, atat in 2008, cat si in 2009, achizitiile de produse electrocasnice s-au facut in proportie de 70-75% in rate, iar restul de 25% cash. Producatorii s-au orientat spre solutia buy-back-ului, "programul Rabla" aplicat la electronice si electrocasnice: companiile plateau 150-250 de lei clientilor in schimbul predarii unui aparat vechi, suma pe care acestia o foloseau la achizitionarea unui produs nou. Programul a fost extins pentru aproape toate categoriile de produse, iar in unele cazuri a depasit asteptarile producatorilor: dupa prima jumatate a anului trecut, 40% din vanzarile Arctic pe piata interna (cifrate in perioada respectiva la 80,3 milioane de euro, cu 14% mai putin decat in aceeasi perioada a lui 2008) au fost realizate prin programul de buy-back, fata de o estimare initiala de 25%.

Dar nici campaniile, nici chiar evolutiile mai bune in anumite nise, cum ar fi de pilda cea a aparatelor incastrabile, nu au reusit sa salveze intregul sector de la o scadere abrupta, constata GfK.

Pe categorii, segmentul frigiderelor a fost cel mai afectat, inregistrand o scadere valorica de 36%, fiind urmat de masinile de spalat si de aragazuri. Sunt doua componente care au stat la baza scaderii, spune Monica Iavorschi: pe de o parte, orientarea spre produse standard, mai putin sofisticate si mai ieftine, pe de alta parte faptul ca, pe masura ce piata pentru o anumita categorie de produse este mai matura (cum este cazul pietei de frigidere), cu atat este mai afectata de criza. Categoriile mai noi, cum sunt masinile de spalat vase, care generau si dublari ale vanzarilor intr-un an normal, au avut totusi crestere, desi redusa; la fel si produsele incorporabile.

In domeniul electrocasnicelor mari nu s-au semnalat schimbari de ierarhie intre categorii: in continuare, aparatele frigorifice si masinile de spalat rufe au ponderea cea mai mare in vanzari.

"Se pot remarca insa diverse tendinte in interiorul categoriilor - de pilda, au crescut vanzarile la frigiderele cu doua usi in defavoarea combinelor frigorifice", afirma Mioara Bolozan. Oricum, apreciaza ea, tendinta care s-a remarcat in ultimii doi ani - interesul pentru produse cu consum redus de energie si prietenoase pentru mediu - se manifesta in continuare.

Monica Iavorschi considera ca romanii se orienteaza in primul rand dupa raportul calitate-pret, eficienta energetica, nivelul tehnologiilor incorporate, design, firma si experienta anterioara pe care au avut-o cu firma respectiva. In ce priveste impactul crizei asupra afacerilor, Parma spune ca vanzarile Indesit au scazut (toamna trecuta, managerul estima o reducere la jumatate pentru tot anul 2009, comparativ cu circa 70 de milioane de euro in 2008), insa compania a reusit sa-si pastreze cota de 16% pe piata electrocasnicelor mari, ramanand a treia clasata dupa Arctic, cu peste 30%, si dupa Electrolux. Concurentul sau direct este Whirlpool, a carui cota se situa la jumatatea anului trecut in jur de 15%.

Arctic estima in toamna o scadere cu circa 10% a cifrei de afaceri pentru 2009, de la nivelul de 230 de milioane de euro atins in 2008. Monica Iavorschi spune ca anul acesta, compania se concentreaza pe mentinerea cotei de piata: "Daca ne uitam la nivelul Europei, sunt foarte putine branduri care afiseaza o cota din piata interna de peste 30%, iar noi, in Romania, in plus, avem o cota de aproape doua ori mai mare decat compania de pe pozitia a doua, ceea ce nu e simplu de mentinut". Compania a incercat sa compenseze scaderea generala a vanzarilor prin cresteri ale cotei pentru anumite produse: marca Beko, de pilda, a crescut de la 4% in 2008 la 4,4%. "Insa Beko are un avantaj, este un brand tanar si de nisa, adresat unei arii de consumatori mai putin dependente de credite, cu venituri mai mari."

Pentru Arctic, o parghie importanta de sustinere au ramas si anul trecut exporturile. "Foarte mult ne-a ajutat Europa de Vest, care in portofoliul nostru a crescut destul de mult, la 35%. Tarile unde vanzarile noastre au inregistrat cresteri de peste 30% sunt Anglia, Franta, Germania", precizeaza Iavorschi. Si ea, si Mioara Bolozan de la Whirlpool se asteapta ca anul acesta sa se inregistreze o usoara crestere a pietei, din punctul de vedere al volumului, desi nimeni nu se asteapta la minuni. Anii de glorie ai comertului cu electrocasnice au trecut, iar ceea ce conteaza acum pentru companii e sa reziste pe pozitii, in asteptarea iesirii din recesiune.

Vanzarile de frigidere au scazut anul trecut cu 36%, printre cele mai mari scaderi din segmentul bunurilor de folosinta indelungata.

www.businessmagazin.ro