Companii

Noul CEO al Heineken si-a inceput mandatul in forta: scapa de toate activele neperformante

Noul CEO al Heineken si-a inceput mandatul in forta: scapa de toate activele neperformante

Jan Derk Karnebeek: Facand o analogie cu un meci de fotbal, am primit cateva goluri in anii trecuti, iar acum suntem la jumatatea meciului. Anul trecut am pierdut un pic din cota de piata in volum

11.06.2009, 16:30 221

"Daca vrei sa dai goluri, nu trebuie sa pui prea multe mingi pe teren in acelasi timp", a declarat Jan Derk Karnebeek, 42 de ani. Principalul activ din portofoliul Heineken Romania care nu facea parte din afacerile de baza ale companiei a fost deja vandut in luna mai a acestui an catre fostul proprietar al producatorului de lactate Covalact, Ioan Balan.

"In cazul vanzarii apelor am obtinut un pret bun si suntem multumiti de aceasta tranzactie. Finalizarea din punct de vedere legal a vanzarii apelor Bere Mures va avea loc pana la sfarsitul lunii iunie, cand se va realiza transferul dreptului de proprietate", a spus Karnebeek, care nu a dezvaluit valoarea tranzactiei.
Jan Derk Karnebeek a preluat functia de director general al filialei Heineken Romania in luna aprilie a acestui an. Olandezul, care in ultimii trei ani a fost directorul general al Heineken Zagorka Bulgaria, il inlocuieste pe Edwin Botterman, cel care a condus operatiunile producatorului olandez in ultimii patru ani. Karnebeek, absolvent al unui masterat in drept in cadrul Universitatii Utrecht din Olanda si al unui MBA in afaceri in cadrul INSEAD, lucreaza pentru grupul Heineken din 1992, ocupand diferite functii in Olanda, China si Slovacia. 
 
Dupa ape si terenuri ar putea urma fabricile de malt
Un alt activ la care noul director general se gandeste sa renunte anul acesta sunt cele trei fabrici de malt pe care Heineken le detine in Miercurea-Ciuc, Craiova si Hateg, in apropierea fabricilor de bere ale producatorului olandez din aceste localitati.
"Fabricile de malt nu reprezinta o afacere de baza pentru Heineken. Ne-am gandit si anul trecut sa renuntam la acest business, insa recolta buna din 2008 si pretul bun al maltului ne-au determinat sa le folosim in continuare. Anul acesta vom decide insa daca le vom pastra sau nu dupa noua recolta".
Karnebeek sustine ca este de preferat ca malteriile sa fie situate in apropierea fabricilor de bere deoarece transportul maltului este costisitor.
De aceea, el sustine ca indiferent de decizia care va fi luata dupa noua recolta din acest an, Heineken Romania va continua sa cumpere majoritatea maltului necesar din Romania.
Directorul general nu a dezvaluit numarul angajatilor care lucreaza in aceste malterii, precizand doar ca este vorba de un "numar mic comparativ cu numarul total al angajatilor Heineken Romania", de aproape 1.300 de persoane.
 Desi Karnebeek nu a vrut sa ofere mai multe detalii, decizia Heineken de a renunta la cele trei fabrici de malt ar putea fi influentata si de faptul ca filiala locala a producatorului francez de malt Soufflet a anuntat ca va inaugura anul acesta fabrica de malt cu cea mai mare capacitate de productie din Romania.
Astfel, reprezentantii Heineken intentioneaza sa reduca o mare parte din costurile companiei. De aceea, desi producatorul de bere a anuntat anul trecut ca va realiza in 2009 investitii de 50 de milioane de euro in capacitatile de productie, suma alocata va fi mult mai mica.
"Planul s-a schimbat si nu vom mai investi anul acesta intreaga suma de 50 de milioane de euro anuntata in 2008. Avem cinci berarii si vom incerca sa fim cat mai eficienti in fiecare dintre ele. Vom fi mai atenti la investitiile din berarii si vom incerca pe cat posibil sa amanam cu un an", declara reprezentantul Heineken.
Bugetele din care filiala producatorului olandez nu va taia vor fi investitiile in branduri, in oameni si in mediu. "Scaderea economica aduce oportunitati si trebuie sa te asiguri ca pastrezi oamenii buni in aceasta perioada, de aceea principalul nostru focus este sa nu facem disponibilizari. In orice companie managerii incearca sa faca reduceri de costuri, dar oamenii nu sunt doar costuri, ci si un activ".
 
Miza este cota de piata
Prin aceste decizii, noul manager al Heineken incearca sa contureze noua strategie a companiei si principalul sau obiectiv - de a castiga in urmatorii ani cota de piata.
"Facand o analogie cu un meci de fotbal, am primit cateva goluri in anii trecuti, iar acum suntem la jumatatea meciului. Anul trecut am pierdut un pic din cota de piata in volum, dar achizitia Bere Mures a avut o contributie substantiala la revenire. Bineinteles ca vrem sa dam si noi niste goluri in viitor si cred ca putem schimba trendul din ultimii ani si sa incepem sa castigam cota de piata", sustine olandezul.
Potrivit lui Karnebeek, vanzarile in volum ale Heineken Romania au fost anul trecut de 6 milioane de hectolitri de bere, cifra care include si noua luni din vanzarile realizate de Bere Mures in 2008. El a adaugat ca strategia de a recupera cote de piata a fost deja demarata si ca rezultatele au inceput sa se vada.
"Trebuie sa ai in primul rand oameni buni in echipa ta, iar a doua conditie este sa iti definesti bine obiectivul: acela de a castiga cota de piata. Pare simplu, insa daca nu stii bine ceea ce vrei, s-ar putea sa nu poti obtine. Ultimul pas este sa stabilesti exact cum vei castiga cota de piata, iar acesta este ingredientul secret al afacerii pe care nu il pot dezvalui".
El s-a ferit sa faca insa estimari in ceea ce priveste evolutia Heineken Romania, dar si a pietei locale a berii in acest an, pe fondul situatiei actuale a crizei economice.
"Daca as sti ce se va intampla pana la finalul anului, as fi un om bogat. Nu pot comenta ce vor face consumatorii in urmatoarele luni pentru ca nici ei nu stiu, de aceea nu este intelept sa faci predictii in aceasta perioada", a conchis el.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO