Companii

Ministerul Dezvoltării a dat constructorilor contracte de un miliard de euro pentru drumuri judeţene, dar cine îşi asumă finanţarea?

Ministerul Dezvoltării a dat constructorilor contracte de un miliard de euro pentru drumuri judeţene, dar cine îşi asumă finanţarea?

Autor: Andreea Mioara Neferu

26.10.2011, 10:35 662

Diferenţa majoră între acest proiect (PNDI) şi alte lucrări de infrastructură finanţate de stat constă în faptul că Ministerul Dezvoltării, cel care atribuie contractele, va deconta lucrările abia începând din 2013, astfel că până atunci construc torii care au primit deja contracte trebuie să gă sească singuri surse de finanţare.

Una dintre soluţiile identificate de constructori este EximBank, respectiv scrisori de garanţie emise de banca de stat, care însă spune că nu poate garanta decât maximum 50% din valoarea contractului.

"Suntem în discuţii cu băncile, o să folosim şi scrisoarea de garanţie bancară de la EximBank pentru asigurarea finanţării", a declarat Gheorghe Răcaru, director de strategie în cadrul constructorului Romstrade.

Compania a câştigat două contracte PNDI până acum, în asociere cu alte firme şi este una dintre puţinele companii care au semnat deja contractele.

Cu toate acestea, EximBank nu a emis până acum nicio astfel de scrisoare, deşi Ministerul Dezvoltării susţine că zilele următoare va da ordinele de începere a proiectării lucrărilor pentru o parte din drumuri.

Începând din august, au fost atribuite 8 din cele 20 de contracte pentru reabilitarea de drumuri judeţene şi locale, echivalentul a un miliard de euro din totalul de 2,6 mld. euro la cât este estimat programul.

Doar trei dintre aceste contracte au fost însă semnate până acum, celelalte fiind în curs de semnare sau în termenul legal de depunere a contestaţiilor.

"Se estimează că săptămâna viitoare se vor da ordinele de începere pentru proiectarea lucrărilor", potrivit MDRT.

Întrebat cine va acoperi costurile cu dobânda pe care companiile de construcţii le vor suporta, angajându-se într-un credit la o bancă privată, Răcaru a explicat că acestea sunt detalii interne, care au fost luate în calcul încă de la participarea la licitaţii. "Sunt nişte venituri şi sunt şi nişte cheltuieli, s-au făcut nişte calcule din care a reieşit că nu vom pierde bani, altfel nici nu mai participam la licitaţii." Şi Florea Diaconu, care controlează firma Delta ACM 93, declara recent pentru ZF că va apela la EximBank pentru a-şi finanţa lucrările primite de la Ministerul Dezvoltării.

EximBank garantează 50% din credit

În timp ce banca de stat Eximbank, care ar urma să garanteze împrumuturile pe care constructorii le vor face pentru a finanţa lucrările, spune că deocamdată nu a fost emisă nicio scrisoare de garanţie bancară, unii construc tori încă au nelămuriri privind modul prin care se pot finanţa pentru a-şi plăti lucrările.

"E o întreagă poveste. Primarii din localităţile unde ar urma să se facă lucrările sună la firmele câştigătoare să ne întrebe când încep lucrările. Deocamdată nu am semnat şi nu pot semna contractul în modul în care arată acum. Corect într-adevăr ar fi să se dea o garanţie de la Eximbank, dar ar însemna ca aceste lucrări să treacă la deficit (de stat - n.red.)", susţine Georgică Cornu, omul de afaceri timişorean care controlează constructorul Confort, care a primit alături de firmele Bring Consult şi Triskele un contract de peste 120 mil. euro pentru modernizarea drumurilor judeţene şi locale din Hunedoara şi Timiş.

"Între 2011 şi 2013 are loc execuţia, iar plata se face din 2013 până în 2020. Lucrările nu se facturează şi nu se recepţionează decât cu o lună înainte de plată. Dacă o lucrare e plătită în 2014, atunci se facturează şi se recepţionează chiar dacă între timp se circulă pe ea", explică el, arătând că din punctul său de vedere programul PNDI este încă destul de neclar.

"Sper să se rezolve problemele de finanţare", mai spune Cornu, care a arătat că a găsit bănci interesate să finanţeze lucrările, precum BCR sau BRD.

Pe de altă parte, reprezentanţii Eximbank spun că deocamdată nu au oferit nicio garanţie pentru constructori, dar că există negocieri. "Au existat discuţii cu reprezentanţi atât ai băncilor, cât şi ai firmelor de construcţii referitoare la posibile structuri de finanţare. EximBank şi-a exprimat disponibilitatea ca imediat ce se primeşte o cerere oficială de garantare, cu condiţiile concrete de finanţare, să treacă la analiza acesteia şi prezentarea ei spre aprobarea CIFGA (Comitetul Inter ministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări - n.red.)", a declarat Ionela Nuţă, director de comunicare în cadrul EximBank.

Cu toate acestea, scrisoarea de garanţie emisă de EximBank în numele statului român este practic un colateral la creditul contractat de constructori de la bănci şi reprezintă maxim 50% din valoarea acestui credit. "În situaţia în care firma de construcţii nu va putea onora obligaţiile faţă de instituţia finanţatoare, aceasta se va putea îndrepta în executarea garanţiilor aferente. Precizăm însă că sumele aferente rambur sărilor creditelor vor fi prevăzute în bugetul MDRT şi lucrările se fac în limita bugetului aprobat", a mai spus Ionela Nuţă.

Peste 300.000 de euro pe kilometru

Ministerul ar urma să plătească aproape 2,6 mld.

euro fără TVA pentru cei circa 8.600 km de drumuri judeţene şi locale pe care i-a scos la licitaţie în perioada aprilie-mai, potrivit calculelor ZF care iau în considerare estimările ministerului cu privire la costul fiecărui pachet, deşi iniţial se discutase despre 10.000 de kilometri.

Până în prezent au fost atribuite 8 din cele 20 de pachete de drumuri pentru toate judeţele ţării, cu o valoare totală de peste 4,3 miliarde de lei (peste un miliard de euro).

Investiţiile fac parte din Pro gramul Naţional de Dez voltare a Infrastructurii (PNDI), care se va derula în perioada 2011-2020 şi care include, pe lângă asfaltarea şi moder nizarea drumurilor judeţene şi locale, şi moderni zarea satului românesc şi rea li zarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor.

Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii.

În medie, reabilitarea sau modernizarea unui kilometru de drum judeţean sau local va costa circa 302.000 de euro, potrivit calculelor ZF, în condiţiile în care standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru de drum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp ce moder nizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la 330.000 de euro.

Cel mai important câştigător de până acum este Dorinel Umbrărescu, care prin intermediul constructorilor Spedition UMB şi Tehnostrade a primit până în prezent contracte de 260 de milioane de euro, adică o zecime din banii destinaţi acestui program.

De asemenea, Nelu Iordache, care controlează firma Romstrade, a obţinut două contracte cu o valoare totală de peste 310 mil.euro, însă în asociere cu firma Primacons.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO