Companii

Miliardarii din petrol si-au redus cu 24% investitiile in publicitate de la inceputul crizei

27.01.2009, 19:13 25

Principalele companii petroliere locale si-au redus cu circa 24% investitiile in campaniile de promovare in ultimele doua luni ale anului trecut, perioada in care efectele crizei au inceput sa fie din ce in ce mai evidente si pe piata locala.

Astfel, daca in lunile noiembrie si decembrie din 2007, investitiile in publicitate se ridicau la circa 12,4 mil. euro (valoare calculata la rate-card; valoarea neta este mult mai mica), anul acesta, in aceeasi perioada, ele au coborat la 9,4 mil. euro, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Alfa Cont.
 Reducerea bugetelor de promovare la nivelul anului trecut a intervenit ca urmare a deciziei luate de multe companii privind scaderea anumitor bugete, cele dedicate publicitatii fiind primele vizate pentru aplicarea unei astfel de masuri.
Cel mai mare investitor in ceea ce priveste promovarea este Rompetrol, grup care este condus de omul de afaceri Dinu Patriciu si care deruleaza afaceri pe piata locala de peste 2,5 miliarde de euro atat prin intermediul segmentului de rafinare, cat si pe cel al distributiei de carburanti unde controleaza o cota de piata de circa 25%.
Rompetrol a investit in imagine anul trecut circa 28,1 milioane de euro (sume la rate-card), mai putin comparativ cu 2007, cand compania a alocat 32,3 milioane de euro pentru promovare.
Petrom, cea mai mare companie locala cu afaceri de peste 3,6 miliarde de euro, si-a redus semnificativ bugetele alocate promovarii in ultimele doua luni ale anului care au ajuns la circa 0,7 milioane de euro de la 1,79 milioane de euro, cat au fost in ultimele luni ale anului 2007, potrivit datelor companiei de cercetare Alfa Cont.
Cu toate acestea, pe intreg anul 2008, bugetele alocate de Petrom pentru promovare au fost mai mari decat cele din 2007, ajungand la 18,9 milioane de euro de la 14,4 milioane de euro, suma pe care a alocat-o compania in 2007.
Petrom a lansat anul trecut doua campanii de imagine, potrivit site-ului companiei, dublu fata de anul 2007, si o campanie de produs. De asemenea, compania a mai derulat mai multe campanii privind responsabilizarea consumului de energie sau campanii in colaborare cu Politia Romana privind efectele vitezei la volan.
Pe locul trei in locul celor mai cheltuitoare companii in ceea ce priveste bugetul de publicitate se afla OMV Romania, care este detinuta tot de Petrom si care anul trecut si-a redus aproape la jumatate bugetul de promovare alocat in 2007.
Astfel, OMV Romania a investit circa 4,58 milioane de euro anul trecut, semnificativ mai putin comparativ cu nivelul de 7,6 milioane de euro alocat in 2007.
La nivelul tuturor jucatorilor din piata petroliera, bugetele alocate activitatilor de promovare s-au ridicat anul trecut la aproximativ 58 de milioane de euro, in scadere comparativ cu nivelul de 61,7 milioane de euro inregistrat in 2007, toate sumele fiind calculate in sistem rate-card.
 
Italienii de la Enel au cea mai mare campanie de promovare in plina criza
Grupul energetic italian Enel, care detine o cota de 30% din piata distributiei de energie dupa preluarea companiei Electrica Muntenia Sud, a inceput pe 15 ianuarie o campanie de promovare in presa tiparita nationala, locala, televiziune, outdoor si internet care va dura doua luni pana pe 15 martie. Valoarea campaniei este estimata de specialistii din piata la circa un milion de euro si este una dintre cele mai mari campanii derulate de un jucator de top de la inceputul acestui an. Aceasta este o miscare atipica la nivel de piata, in contextul in care majoritatea companiilor reduc bugetele de promovare.
"Alegerea momentului campaniei nu a fost influentata de contextul general al mediului de afaceri sau de conditiile prezente ale pietei de publicitate. Cel mai important element pe care l-am luat in considerare a fost necesitatea de a comunica clientilor despre brandul Enel, dupa ce am atins nivelul propus privitor la prezenta noastra in sectorul de furnizare si distributie a energiei electrice. In plus, consideram contextul de pe piata de publicitate in favoarea noastra, deoarece piata nu este foarte aglomerata acum si putem comunica mesajele in mod mai eficient", spun reprezentantii Enel.
Italienii deservesc acum 2,5 milioane de clienti, casnicii fiind un segment destul de fidel pe o piata o furnizarii de energie in care lipsesc oricum ofertele din partea unor eventuali concurenti.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO