Companii

Mihai Miron, fondatorul Europharm: Cu experienta pe care o am ca antreprenor si ca manager, totul este deja-vu

Mihai Miron, fondatorul Europharm: Cu experienta pe care o am ca antreprenor si ca manager, totul este deja-vu

Mihai Miron, fondatorul grupului de firme Europharm: Ne apropiem de final cu negocierile pentru achizitii. Ma gandesc in doua directii. O data pe retail, unde suntem avansati pentru achizitia a doua unitati, insa sunt discutii si pe partea de productie, pentru un laborator farmaceutic

16.06.2009, 16:18 267

"Cu experienta pe care o am ca antreprenor si ca manager, totul este deja-vu. Ma folosesc de experienta din zona antreprenoriatului, dar si de perioada in care am condus afacerile GlaxoSmithKline in Romania. Modelul pe care l-am aplicat si care a avut succes a fost unul integrat: productie, distributie si retail", spune Mihai Miron intr-un interviu acordat ZF.

Miron, unul dintre cei mai puternici antreprenori din industria farmaceutica romaneasca, a pus bazele companiei Europharm la inceputul anilor '90, care a urcat in top zece cele mai mari firme farmaceutice.
"Ambitia mea la inceputul anilor '90 a fost, ca pentru multi alti romani, sa fac un business care sa aiba o anvergura nationala. Atunci lipseau multe produse. Am fost primii care am produs antibiotice in sistem privat", isi aminteste omul de afaceri.
 
Va ajunge Ropharma, noul business al lui Miron, la talia Europharm?
"Nu chiar. Poate va fi ceva mai mic. La Europharm ideea a fost sa fie lider national. La Ropharma ne-am propus ca 8-10% din ce distribuim prin reteaua proprie sa fie produsele grupului", spune Miron.
La Europharm a dezvoltat intai productia, pentru ca piata la acea vreme cerea o astfel de strategie, cererea fiind mai mare decat oferta, apoi distributia si abia apoi retailul. La Ropharma farmaciile au fost inceputul, apoi distributia, iar acum urmeaza consolidarea productiei.
"Sunt perioade in care profitabila este productia, sunt perioade in care profitabil este retailul si am trecut prin toate aceste etape. In '90 cea mai mare era productia, acum lucrurile s-au inversat putin. Rentabilitatea in aceasta zona a scazut", spune el.
In acest moment, reteaua de farmacii are cea mai mare pondere in businessul Ropharma, aproximativ doua treimi.
"Depinde si de evolutia si dezvoltarea pietei farmaceutice. Acum am o viziune destul de clara despre cum merge piata", explica Miron.
Primul "pariu" al omului de afaceri in ceea ce priveste mersul pietei a fost in 1997 cand a inceput negocierile cu SmithKlineBeecham (astazi GSK) pentru vanzarea companiei. Proiectiile sale aratau ca piata va depasi un miliard de dolari in 2004, fata de nivelul de 270 mil. dolari din 1997.
 
Merge pe o dublare in cinci ani
"Am gresit estimarea cu un an. S-a intamplat in 2003, cand piata farma a depasit un miliard de dolari. Astazi piata romaneasca este de circa 2 miliarde de euro. Pot sa estimez ca se va dubla in urmatorii cinci ani. Si se va mai dubla inca o data. Potentialul este evident de dezvoltare. Pentru o companie farmaceutica doar sa tina ritmul de dezvoltare al pietei si isi poate dubla cifra de afaceri in cinci ani. Noi am vrea sa fim cu cel putin 3-5% peste evolutia pietei", spune Miron.
La inceputul acestui an, Miron a finalizat fuziunea dintre Ropharma si Farmaceutica Aesculap Targu Mures, Global Pharmaceuticals Brasov si Medica Bacau, fime in care a investit o parte din banii pe care i-a scos din vanzarea Europharm.
"O parte din banii de atunci i-am reinvestit. Dupa 2003 cand am finalizat contractul de management cu GSK si dupa o perioada in care am avut un gentleman's agreement sa nu-i concurez am inceput sa ma ocup exclusiv de acest business", explica el.
Businessul Ropharma a avut un ritm de crestere peste cel pietei in ultimii ani, iar in primul trimestru Miron spune ca afacerile au fost mai mari cu 20-25% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Aprilie si mai au adus o apreciere de 26%. Sectorul farmaceutic in ansamblu este in aceasta perioada la adapost de efectele directe ale crizei economice, cu un avans de 22% in primul trimestru.
 
Investitiile se fac din fonduri proprii
"In aceste vremuri tulburi am preferat sa lucrez in primul rand cu capitalurile proprii si nu cu imprumuturi. Am fost adeptul unei dezvoltari moderate, ceea ce imi da un sentiment de confort, de stabilitate. Rata capitalurilor a devenit un parametru care conteaza extrem de mult si care nu era atat de important anul trecut", spune seful Ropharma.
Pe core business Ropharma opereaza o retea de 95 de farmacii, targetul pana la sfarsitul anului fiind atingerea pragului de 100 de unitati, in zone precum Iasi, Vaslui, Suceava, Bacau, Neamt, Mures, Harghita. In acest moment se deruleaza o campanie de rebranding pentru intreaga retea. Spre deosebire de ceilalti operatori care merg pe spatii inchiriate, Ropharma detine spatiile pentru aproape intregul lant.
"Sunt adeptul unei dezvoltari organice in primul rand si apoi al unei consolidari. Am cunoscut sindromul "too much growth" in anii '90 si nu as mai vrea sa repet oricat de mare ar fi tentatia. Era alta epoca atunci", afirma omul de afaceri.
 
Achizitii in retail si productie
Separat de aceasta, Miron se uita si la achizitii de unitati, dar si pe partea de productie.
"Ne apropiem de final cu negocierile pentru achizitii. Ma gandesc in doua directii. O data pe retail, unde suntem avansati pentru achizitia a doua unitati, insa sunt discutii si pe partea de productie, pentru un laborator farmaceutic", mai spune omul de afaceri, care nu spune despre ce tinte este vorba.
El afirma ca laboratorul este situat in Bucuresti si nu este de talie mare, insa "are multe produse inregistrate".
"Nu e vorba de sume mari. Sunt oportunitati formidabile pe piata. Cifrele sunt mult mai mici decat ar fi fost anul trecut. Mai putin de jumatate. Daca anul trecut o licenta intr-un oras resedinta de judet era peste 200.000 de euro, anul acesta farmacia cu totul poate sa atinga un astfel de pret", a spus Miron.
In prezent productia de medicamente genereaza 1-2 mil. euro in totalul businessului companiei.
Miron controleaza direct aproximativ doua treimi din actiunile companiei insa dupa fuziune a preluat si conducerea executiva.
 
Propune neimpozitarea profitului reinvestit
Printre planurile pe care le are nu le aminteste decat cele pe termen scurt, care prevad atingerea unei cote de piata de 5%, comparativ cu 4% acum, si locul cinci in topul principalelor retele de farmacii de pe piata locala. De asemenea, Miron mai investeste intr-o fabrica de lapte praf cu afaceri de 2-3 mil. euro si in ferme de animale.
Mihai Miron este de parere ca vedem primele semne de revenire la nivel economic mondial, cresterea pretului barilului de petrol fiind unul dintre aceste semnale.
"In Romania criza a venit mai tarziu, dar se va termina si mai tarziu. Mediul economic va fi mai disciplinat, mai curatat, mai solid. Vor rezista cei care nu s-au expus prea mult prin credite", spune presedintele Ropharma.
El propune pentru repornirea economiei acordarea de credite agricole, ceea ce ar ajuta agricultura si relaxarea fiscala prin micsorarea numarului de taxe. Pe de alta parte, stimularea creditarii la nivel general pentru sectoarele strategice ar fi benefica.
"Neimpozitarea profitului reinvestit, o masura care a prins foarte bine in anii '90, ar putea fi repetata. In acea perioada, noi am reinvestit tot profitul si a prins foarte bine", a spus omul de afaceri.
 
Ropharma, noul business al lui Miron
 
  • A avut anul trecut o cifra de afaceri neconsolidata de 90 mil. euro
  • Grupeaza productie, distributie, retail
  • A fost dezvoltat cu o parte din banii din vanzarea Europharm
  • In retail opereaza o retea de 95 de farmacii, iar in distributie are o cota de piata de 4%.
 
Europharm, in "perioada" Mihai Miron:
 
  • A fost fondata in 1992;
  • A inceput sa produca in 1995, dupa ce Miron s-a asociat cu Largo Import - Export
  • Trei ani mai tarziu era deja una din cele mai importante companii de pe piata, cu o cota de 5%;
  • Miron, alaturi de Largo Import - Export, a vandut pachetul majoritar de actiuni al Europharm in 1998 si a iesit complet din afacere in 2003.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO