Dragoş Dragoteanu, Euroest Invest
Mulţumesc, ZF!
Joi, 23 noiembrie, am avut ocazia să particip la Aniversarea a 25 de ani a Ziarului Financiar, alături de alte câteva sute de invitaţi. E simplu şi util să citeşti sumarul ştirilor economice puse la dispoziţie cu generozitate şi precizie. Nu am lucrat într-o redacţie, dar am avut prilejul să vad sediul şi cum lucrează o parte din membrii echipei care realizează acest produs de excepţie, pentru mediul privat.
Pentru mine, redacţia lor e ca un stup, în care albinele trudesc zi şi noapte pentru a produce mierea. Fiecare fagure are poziţia lui, cu roluri bine definite, şi toate echipele lucrează sincron la producţia pentru BT (bun de tipar). În acest caz, „mierea“ pe care antreprenorii români o „degustă“ este informaţia proaspătă, oferită cu profesionalism şi consecvenţă, zi de zi.
Cândva, înainte de criza din 2009 realizam o revistă, EuroInvest. Am închis-o pentru că mergeam pe minus. Costurile depăşeau veniturile şi, din acelaşi motiv, multe publicaţii s-au închis în timp. Aşa am aflat ce înseamnă presiunea timpului în editarea unei informaţii economice. Responsabilul DTP era stresat maxim atunci când trebuia să adune materialele de la colegi şi să le aşeze cu grijă în pagină. Dimineaţa, orice român poate avea ZF pe masă sau poate să-l răsfoiască online. Munca din spatele ştirilor economice matinale, oferite pe hârtie sau electronic este realmente spectaculoasă. În opinia mea, faptul că ZF a rezistat 25 de ani pe piaţă este deja o performanţă. Nu poţi să ai succes în mass-media financiară decât prin pasiune, tenacitate şi viziune.
Domeniul economico-financiar nu e cancan, satiră, beletristică sau proză. Cu cifrele şi veridicitatea lor nu te joci şi nu le poţi modifica din tastatură, daca vrei să fii credibil. După părerea mea, ca simplu cititor, arta de a spune povestea din spatele unor cifre a fost „piesa de rezistenţă“ a conducerii ZF. Toţi cei care au pus umărul la continuitatea şi evoluţia acestui ziar merită felicitaţi.
Şi ar mai fi ceva... Foarte important! Oamenii din spatele ştirilor financiare nu s-au limitat la părerea lor. Au avut deschiderea să audă şi să lase a fi exprimate şi alte opinii. Ale oricui a vrut să le expună public, prin intermediul lor. De ani de zile scriu aici, despre ce îmi place sau ce nu îmi place în mediul privat. Niciodată nu am fost cenzurat. Nu m-a sunat nimeni de la ZF să-mi sugereze despre ce să scriu sau cum să scriu.
În ziua de astăzi e mare lucru să fii lăsat să te exprimi liber, chiar dacă unele opinii deranjează o parte din cititorii ZF. Suntem diferiţi. Gândim diferit. Avem viziuni de business diferite. Pentru dreptul la liberă exprimare au murit oameni la Revoluţia din 1989. Faptul că ZF a ţinut la statutul jurnalismului independent este un privilegiu şi o mândrie în aceasta meserie.
Ce pot sa spun mai mult? Un simplu „Mulţumesc, ZF“ e prea putin. Voi sunteţi ca o „poză“ care face cât o mie de cuvinte. Prin informaţiile oferite, în ultimul sfert de secol, aţi ajutat mulţi antreprenori să facă bani. Sau, poate şi mai important, să nu piardă bani în perioadele de criză. Pentru asta meritaţi respectul meu. Sunt convins că mediul de afaceri şi antreprenorii români apreciază munca voastră. Voi oferiţi ceea ce noi avem nevoie: „Totul pentru business. Totul este business“.
Mulţi ani buni, ZF!
Dragoş Dragoteanu,
Certified International Property Specialist
Dragoş Damian, CEO al Terapia
Stimaţi domni,
Vă mulţumesc pentru invitaţia de a participa la evenimentul ZF25, a fost o onoare să fiu de faţă alături de mulţi oameni de afaceri care au făcut şi fac istorie în România. Am întâlnit un adevărat Parlament alternativ al mediului de afaceri creat fără intenţie, dar cu responsabilitate de ZF25, de-a lungul anilor.
Mai mult ca sigur că v-aţi gândit la asta, dar o listare a ZF25 la Bursă ar trebui să aibă un succes de casă mai mare decât Hidroelectrica, dacă ar fi să monetizăm respectul, admiraţia şi datoria morală pe care le declară mediul de afaceri faţă de rolul de conector şi catalizator al ZF25. Asta dacă mediul de afaceri este adevărat faţă de propriile declaraţii, lucru faţă de care eu am deseori reţineri pe care le şi menţionez în opiniile mele – pe care am să contui să le scriu, dacă îmi permiteţi, cu naivitatea şi stângăcia unui ardelean care crede că mediul de afaceri trebuie să schimbe România, dar încă nu o face.
Dacă ar fi fost să interpelez cei 500 de invitaţi prezenţi i-aş fi rugat să ridice mâna pe cei care au un abonament anual la ediţia tipărită sau la ZF corporate… Nu stiu de ce cred că ar fi plutit un sentiment de dezamăgire sau poate că sunt eu „hater“ degeaba când de fapt toţi 500 au astfel de abonamente…
La mulţi ani încă o dată şi un sfârşit de an cât mai bun.
Dragoş
Mihai Boldijar, vice president region România Bulgaria; managing director, Robert Bosch SRL
Vă felicităm pentru jurnalismul de calitate pe care îl oferiţi comunităţii de afaceri de un sfert de secol!
În numele Grupului Bosch în România, vă mulţumesc pentru parteneriatul de lungă durată care ne leagă.
Mihai Boldijar