Companii

Infopress, cea mai mare tipografie din Romania, la al treilea fond de investitii din actionariat

Schimbari pe strada Gutenberg: Infopress, cea mai mare tipografie din Romania, la al treilea fond de investitii din actionariat

Piata de tiparituri comerciale si a publicatiilor s-a contractat cu 35% fata de 2008, ajungand la circa 85 de milioane de euro.

03.05.2010, 23:17 1446

GED este al treilea fond de investitii care preia pachetulmajoritar al tipografiei in ultimii 10 ani, dupa Baring EuropeanCentral Fund si fondul islandez KVOS.

"Tranzactia a avut loc, iar echipa de management ramane laconducere. Vom avea un nou director general de la GED, iardeocamdata ne concentram pe consolidarea portofoliului de clienti",a declarat Sergiu Verde, director de vanzari al Infopress.

Fondul de investitii GED, care controleaza companiile HappyTour, Diamedix, Rosegur sau Fonomat, a preluat pentru 12 milioanede euro 92% din actiunile Infopress, dupa negocieri care au durataproximativ doua luni.

Suma are ca destinatie, potrivit reprezentantilor GED,acoperirea unor plati catre furnizori si banci si constituirea delichiditati pentru extindere.

"Tranzactia prin care GED a preluat Infopress a avut loc in douaetape. In prima faza Geza Petroczki (director operational) alaturide Daniel Adam (director financiar) au preluat integral compania dela holdingul Kvos, achizitie finantata din resurse proprii, pentruca apoi, in etapa a doua, sa aiba loc un proces competitiv decautare a unui investitor strategic care putea sprijini compania cubani", a spus Matei Paun, proprietarul BAC Investment, companiecare a fost consultantul Infopress in tranzactie. In tranzactie aumai fost implicate casele de avocatura Biris & Goran, Vilau& Mitel, dar si compania de audit Ernst & Young.

In urma tranzactiei 8% din actiunile companiei au ramas inproprietatea managementului.

Patru proprietari in 18 ani

Compania a fost infiintata in urma cu 18 ani pentru tiparireaziarului local, ajungand la afaceri de aproape 70 de milioane deeuro in 2008.

"Aveam 28 de ani cand am construit tipografia. Aveam zeroexperienta, dar am crescut apoi odata cu piata pe masura ce auintrat clienti importanti. Acum piata s-a schimbat foarte mult,exista supracapacitate, iar vremea antreprenoriatului amator s-aincheiat si in Romania", spune Albert Andras, fondatorul companiei.El a iesit din actionariatul Infopress in 2005, cand a vandutafacerea impreuna cu fondul de investitii Baring Central Europeancatre fondul de investitii islandez Kvos.

Baring Central European Fund a devenit actionar in anul 2000ajungand sa detina aproape 80% din companie pana la momentulachizitiei Infopress de catre islandezi. Cresterea liniara acompaniei a incetat in 2005, cand Kvos a preluat intreaga companiesi a anuntat investitii de zeci de milioane de euro.

Extinderea la nivel regional

In urma investitiilor afacerile Infopress au crescut cuaproximativ 80% in intervalul 2005-2008, la aproape 68 de milioanede euro. In 2007 fondatorul companiei a parasit conducerea. "Nu amfost de acord cu actionarii si am decis sa incheiem colaborarea laacel moment", a declarat Andras, care acum conduce tipografiaEurodruckService (EDS), dupa ce a coordonat si proiectul greenfieldal fabricii din Brasov.

Director general a devenit in 2007 un islandez de 34 de ani,Birgir Jonsson, care a demarat extinderea regionala. Astfel,pliantele, revistele si brosurile tiparite la Odorhei au ajuns safie livrate si in 10 piete din regiune, printre care Serbia, Croatia, Moldova sau Ungaria.

In urma unui proiect greenfield de peste 25 mil. euro Infopressa deschis inca o unitate de productie si in Ungaria, cu o piatatipografica dubla ca valoare fata de Romania, si a preluat siactionariatul majoritar al liderului din Bulgaria, tipografiaDelta.

In 2008 planurile de expansiune au fost suspendate, iar dupa ceproiectul din Bucuresti a intrat in stand-by IPG s-a retras si dinBulgaria, tranzactia fiind suspendata in urma unor neintelegeri cuproprietarul bulgar. Astfel, dupa ce IPG a preluat in primavaraanului 2008 51% din actiunile tipografiei Delta, a derulat unprogram de modernizare tehnologica, iar in urma disensiunilor dinactionariat si a limitarii resurselor pentru expansiune s-a retrasdin acest business. La acel moment se incheia al doilea an faraprofit la Odorhei, iar pierderile din 2007 si 2008 ajunsesera la5,2 milioane de euro.

Contractia pietei si exit-ul KVOS

Dupa doi ani in care atat Infopress, Megapress, principalulcompetitor local, cat si ceilalti tipografi locali au realizatinvestitii de zeci de milioane de euro in cresterea capacitatilorde productie, iar la Brasov EDS a construit o unitate noua, in 2009piata locala s-a contractat.

Potrivit datelor Infopress, in cursul anului trecut piata detiparituri comerciale si a publicatiilor s-a contractat cu 35% fatade 2008, ajungand la circa 85 mil. euro.

"Scaderea din 2009 a implicat o supracapacitate semnificativa inraport cu piata, afectand toate companiile din acest sector,acestea trebuind sa faca fata unei competitii mai acute,deteriorarii portofoliului de clienti si, nu in ultimul rand,problemelor de lichiditate", a declarat Daniel Adam, directorulfinanciar al Infopress.

La finalul lui 2008, potrivit ultimelor date disponibile,Infopress acumulase datorii de peste 201 milioane de lei (54,5milioane de euro).

La inceputul lunii mai a fost finalizata tranzactia prin careKVOS, grup care detine mai multe tipografii la nivel european, catsi in Statele Unite, a realizat exit-ul de la Infopress. "Infopressnu are nevoi mari de investitii. Mostenirea pe care au lasat-o ceide la Kvos este modernizarea completa a companiei", a declaratPaun.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO