Infopress, cea mai mare tipografie din Romania, la al treilea fond de investitii din actionariat

Autor: Alexandru Anghel 03.05.2010

Infopress Group (IPG), cea mai mare tipografie de pe plan local, infiintata in 1992, a fost preluata de catre fondul de investitii spaniol GED in urma unei tranzactii de 12 mil. euro, suma din care 80% merge catre plata creantelor.



GED este al treilea fond de investitii care preia pachetul majoritar al tipografiei in ultimii 10 ani, dupa Baring European Central Fund si fondul islandez KVOS.

"Tranzactia a avut loc, iar echipa de management ramane la conducere. Vom avea un nou director general de la GED, iar deocamdata ne concentram pe consolidarea portofoliului de clienti", a declarat Sergiu Verde, director de vanzari al Infopress.

Fondul de investitii GED, care controleaza companiile Happy Tour, Diamedix, Rosegur sau Fonomat, a preluat pentru 12 milioane de euro 92% din actiunile Infopress, dupa negocieri care au durat aproximativ doua luni.

Suma are ca destinatie, potrivit reprezentantilor GED, acoperirea unor plati catre furnizori si banci si constituirea de lichiditati pentru extindere.

"Tranzactia prin care GED a preluat Infopress a avut loc in doua etape. In prima faza Geza Petroczki (director operational) alaturi de Daniel Adam (director financiar) au preluat integral compania de la holdingul Kvos, achizitie finantata din resurse proprii, pentru ca apoi, in etapa a doua, sa aiba loc un proces competitiv de cautare a unui investitor strategic care putea sprijini compania cu bani", a spus Matei Paun, proprietarul BAC Investment, companie care a fost consultantul Infopress in tranzactie. In tranzactie au mai fost implicate casele de avocatura Biris & Goran, Vilau & Mitel, dar si compania de audit Ernst & Young.

In urma tranzactiei 8% din actiunile companiei au ramas in proprietatea managementului.

Patru proprietari in 18 ani

Compania a fost infiintata in urma cu 18 ani pentru tiparirea ziarului local, ajungand la afaceri de aproape 70 de milioane de euro in 2008.

"Aveam 28 de ani cand am construit tipografia. Aveam zero experienta, dar am crescut apoi odata cu piata pe masura ce au intrat clienti importanti. Acum piata s-a schimbat foarte mult, exista supracapacitate, iar vremea antreprenoriatului amator s-a incheiat si in Romania", spune Albert Andras, fondatorul companiei. El a iesit din actionariatul Infopress in 2005, cand a vandut afacerea impreuna cu fondul de investitii Baring Central European catre fondul de investitii islandez Kvos.

Baring Central European Fund a devenit actionar in anul 2000 ajungand sa detina aproape 80% din companie pana la momentul achizitiei Infopress de catre islandezi. Cresterea liniara a companiei a incetat in 2005, cand Kvos a preluat intreaga companie si a anuntat investitii de zeci de milioane de euro.

Extinderea la nivel regional

In urma investitiilor afacerile Infopress au crescut cu aproximativ 80% in intervalul 2005-2008, la aproape 68 de milioane de euro. In 2007 fondatorul companiei a parasit conducerea. "Nu am fost de acord cu actionarii si am decis sa incheiem colaborarea la acel moment", a declarat Andras, care acum conduce tipografia EurodruckService (EDS), dupa ce a coordonat si proiectul greenfield al fabricii din Brasov.

Director general a devenit in 2007 un islandez de 34 de ani, Birgir Jonsson, care a demarat extinderea regionala. Astfel, pliantele, revistele si brosurile tiparite la Odorhei au ajuns sa fie livrate si in 10 piete din regiune, printre care Serbia, Croatia, Moldova sau Ungaria.

In urma unui proiect greenfield de peste 25 mil. euro Infopress a deschis inca o unitate de productie si in Ungaria, cu o piata tipografica dubla ca valoare fata de Romania, si a preluat si actionariatul majoritar al liderului din Bulgaria, tipografia Delta.

In 2008 planurile de expansiune au fost suspendate, iar dupa ce proiectul din Bucuresti a intrat in stand-by IPG s-a retras si din Bulgaria, tranzactia fiind suspendata in urma unor neintelegeri cu proprietarul bulgar. Astfel, dupa ce IPG a preluat in primavara anului 2008 51% din actiunile tipografiei Delta, a derulat un program de modernizare tehnologica, iar in urma disensiunilor din actionariat si a limitarii resurselor pentru expansiune s-a retras din acest business. La acel moment se incheia al doilea an fara profit la Odorhei, iar pierderile din 2007 si 2008 ajunsesera la 5,2 milioane de euro.

Contractia pietei si exit-ul KVOS

Dupa doi ani in care atat Infopress, Megapress, principalul competitor local, cat si ceilalti tipografi locali au realizat investitii de zeci de milioane de euro in cresterea capacitatilor de productie, iar la Brasov EDS a construit o unitate noua, in 2009 piata locala s-a contractat.

Potrivit datelor Infopress, in cursul anului trecut piata de tiparituri comerciale si a publicatiilor s-a contractat cu 35% fata de 2008, ajungand la circa 85 mil. euro.

"Scaderea din 2009 a implicat o supracapacitate semnificativa in raport cu piata, afectand toate companiile din acest sector, acestea trebuind sa faca fata unei competitii mai acute, deteriorarii portofoliului de clienti si, nu in ultimul rand, problemelor de lichiditate", a declarat Daniel Adam, directorul financiar al Infopress.

La finalul lui 2008, potrivit ultimelor date disponibile, Infopress acumulase datorii de peste 201 milioane de lei (54,5 milioane de euro).

La inceputul lunii mai a fost finalizata tranzactia prin care KVOS, grup care detine mai multe tipografii la nivel european, cat si in Statele Unite, a realizat exit-ul de la Infopress. "Infopress nu are nevoi mari de investitii. Mostenirea pe care au lasat-o cei de la Kvos este modernizarea completa a companiei", a declarat Paun.