Companii

Index ZF: alimente mai scumpe: făina, laptele, zahărul şi ouăle s-au scumpit cu peste 10% în acest an

Index ZF: alimente mai scumpe: făina, laptele, zahărul şi ouăle s-au scumpit cu peste 10% în acest an

Autor: Cristina Rosca

22.12.2011, 00:06 581

Făina, laptele, zahărul şi ouăle s-au scumpit cu peste 10% în luna decembrie comparativ cu începutul acestui an, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din capitală.

Calculele ZF arată că per ansamblu, preţurile celor 15 produse analizate au crescut în perioada februarie-decembrie 2011 cu circa 2%. În ultima jumătate de an însă se observă o creştere a preţurilor la aceleaşi produse de 4,5%.

Cel mai mare avans al preţurilor a fost la ouă, de 23,86%. Astfel, dacă în februarie un cofrag costa mai puţin de 5 lei, acum se apropie de 6 lei.

"Preţurile ouălor au revenit acum la nivelul de la începutul lui 2010. Atunci un ou era vândut la poarta fabricii cu 0,32-0,34 lei, iar costul lui era 0,28-0,3 lei. Apoi a scăzut la 0,12 lei, respectiv la o treime din valoarea iniţială şi eram forţaţi să vindem sub cost. Acum observăm o revenire la preţurile de atunci, însă şi costurile au crescut. Consumatorii trebuie să fie mai generoşi cu producătorii ca să poată mânca pe termen lung", spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari producători de carne de pasăre din România, care are însă şi o divizie de producţie de ouă.

Din totalul de 15 produse analizate de ZF, în cazul a 12 dintre acestea preţurile au crescut în perioada februarie-decembrie 2011. Singurele pro­duse în cazul cărora preţurile au scăzut au fost cartofii (-50,9%), merele (-7,7%), bananele (-28%) şi puiul grill (-3,85%). Declinul preţului la cartofi poate fi explicat prin faptul că recolta din acest an a fost mai bună decât cea din 2010. Aceeaşi explicaţie este valabilă şi în cazul merelor, în condiţiile în care la aceste produse consumăm în principal din recoltele din România.

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează începând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour din Capitală, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şi nu analizează distinct produsele la promoţii.

Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuit din cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent circa 96,7 de lei, cu circa 2% mai mai mult faţă de începutul anului, arată datele culese de ZF.

Ultimele preţuri au fost culese în luna decembrie, în săptămâna dinaintea Crăciunului. Ultima lună din an este tradiţional cea mai bună pentru comercianţi, în condiţiile în care românii îşi deschid punga pentru sărbătorile de iarnă.

În ultima perioadă românii s-au înghesuit în hipermarketurile din capitală, însă coşurile nu mai sunt la fel de pline ca în perioada de boom.

"Văd că lumea vine la cumpărături, însă doar câteva coşuri mai sunt pline. Majoritatea vin acum şi cumpără strictul necesar", spune Mihai (40 de ani), aflat la cumpărături într-un hipermarket din capitală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO