Companii

Hotelurile de cinci stele au pierdut clienti si pe evenimente, o piata de 50 mil. euro anul trecut

Hotelurile de cinci stele au pierdut clienti si pe evenimente, o piata de 50 mil. euro anul trecut

Companiile si-au redus in acest an numarul de conferinte desfasurate in marile hoteluri din Capitala

22.09.2009, 00:00 84

Afacerile marilor hotelieri au avut de suferit nu doar pesegmentul de cazare, unde au operat cu un grad de ocupare in jurula 50%, ci si pe organizarea de evenimente, care a adus anul trecutaproape 50 de milioane de euro unitatilor hoteliere de lux,potrivit estimarilor ZF.

Cifra de afaceri a celor mai importante cinci hoteluri de cincistele (Marriott, Radisson Sas, Hilton, Crowne Plaza si HowardJohnson) din Capitala a depasit anul trecut 100 de milioane deeuro, iar potrivit ultimelor raportari, jumatate din rulajulhotelierilor este generat de evenimente.

"Incasarile pe segmentul de food & beverage au scazut cu12-15% fata de anul trecut", a declarat Dina Litzica, publicrelations si marketing manager al hotelului JW Marriott BucharestGrand Hotel, care face jumatate din venituri din organizarea deevenimente si jumatate din cazarea clientilor.

Cel mai mare hotel de pe piata dupa cifra de afaceri, careopereaza 402 camere, a avut pierderi de 17,1 milioane de euro la ocifra de afaceri de 38 de milioane de euro, potrivit datelor de pesite-ul Ministerului de Finante. Hotelul de cinci stele are 12 salipentru evenimente, care cumuleaza 1.700 de locuri pentru evenimentede tip conferinta. "Pana acum am avut conferinte internationale,dar si locale, petreceri private, nunti, lansari de produse sitraininguri", a precizat ea.

Nuntile si botezurile, la acelasi nivel din2008

Si hotelul de cinci stele Intercontinental a avut venituri inscadere de pe partea de restaurante si organizari de evenimente."Pe fondul conditiilor economice din acest an, dar si din cauzafunctionarii fara etajul 21 timp de aproape noua luni, am avutincasari mai mici cu 10% din food & beverage. Ca pondere incadrul veniturilor totale, acest segment reprezinta 35%", adeclarat Dana Chiriac, marketing & pr manager alIntercontinental.

Clientii care au solicitat organizarea de evenimente in hotel aupreferat anul acesta sa renunte la o noapte de cazare decat saanuleze evenimentele, pe fondul reducerii bugetelor, dupa cumapreciaza ea. "Clientii au devenit mult mai atenti la cheltuieli siau solicitat mai multa flexibilitate din partea noastra", asustinut Dana Chiriac.

Pana in momentul de fata la Intercontinental au fost solicitaripentru organizarea de evenimente educationale, precum conferinta"Educativa" sau IMD - in care s-au promovat programele MBA (masterof business administration - n.r.).

De asemenea, au fost si cereri din partea unor clienti dinindustria farma, telecomunicatii, asigurari si IT.

"Evenimentele sociale private, precum nuntile, botezurile aureprezentat un segment relativ stabil ca si volum si valoarecomparativ cu anul trecut", a spus Dana Chiriac. HotelulIntercontinental, care a rulat anul trecut o cifra de afaceri de13,8 milioane de euro si pierderi de 2,6 milioane de euro, a avutin primele opt luni anul acesta un grad de ocupare de sub 50%.Hotelul a deschis in urma cu cateva zile etajul 21, care masoara intotal 1.325 de metri si care include sala Fortuna, sala Hora si unclub in care se pot organiza evenimente.

Adrian Adam, directorul de vanzari si marketing al Radisson SasHotel, care opereaza 424 de camere, spune ca partea de evenimentesi de food & beverage genereaza aproape 45% din veniturileunitatii de cinci stele si ca nu ar putea preciza cate locuri aufost ocupate in salile de conferinte de la inceputul anului.

"Pana acum am avut insa o varietate mare de evenimenteorganizate in hotel: conferinte, seminarii, cursuri de pregatire,lansari de produse, demonstratii culinare", a declarat Adam,adaugand ca aceste evenimente au fost solicitate atat de firme, darsi de persoane fizice care au solicitat petreceri pentru nunti,botezuri sau pentru zilele de nastere.

Hotelul opereaza 11 sali de conferinte de pana la maxim 90 delocuri si o sala mare de evenimente, de pana la 500 de persoane instil teatru sau 300 de persoane pentru cine festive. De asemeneaare sapte baruri si restaurante.

"Pentru noi este greu de comparat veniturile incasate din acestsegment anul acesta cu cele din 2008, deschiderea oficiala ahotelului avand loc in septembrie anul trecut. Insa de ladeschidere am crescut acest segment foarte mult", a spus el.

190 de hoteluri pe hartie

Circa 190 de proiecte hoteliere sunt in derulare in Romania, dincare jumatate in faza de constructie, iar majoritatea reprezintainvestitii de 3-4 milioane de lei (sub un milion de euro), potrivitdatelor firmei de monitorizare a pietei constructiilor IBC Focus.Cealalta jumatate a proiectelor este reprezentata de investitiiaflate in etapa proiectarii (49%), iar 1% sunt in curs deamenajare. In Bucuresti investitorii au 14 proiecte in unitati decazare, conform unui raport al IBC Focus. La nivel national au fostanuntate peste 830 de investitii, pe segmentul de agrement,respectiv stranduri, piscine, sali de sport etc (62%), centre derelaxare si spa, restaurante, cafenele, spatii pentru expozitii siconferinte (7,8%), muzee si teatre (7%). IBC Focus estespecializata in monitorizarea pietei constructiilor si realizeazastudii cu privire la cele mai active segmente ale sectorului deprofil. Mediafax

Cat costa inchirierea

Tarifele de inchiriere a salilor din hoteluri difera in functiede capacitatea si specificul acesteia. Spre exemplu, la hotelulCrowne Plaza, unde veniturile din evenimente reprezinta 50% dinrulajul anual al hotelului, pretul de inchiriere al celei mai marisali de conferinta, cu o capacitate de 500 de locuri si o suprafatade 355 de metri patrati, este de 1.380 de euro pe zi, in timp cepentru o sala de 25 de metri patrati tariful de inchiriere pe zieste de 376 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO