Hotelurile de cinci stele au pierdut clienti si pe evenimente, o piata de 50 mil. euro anul trecut

Autor: Mirabela Tiron 22.09.2009

Veniturile hotelurilor de cinci stele din Capitala din organizarea de evenimente s-au redus de la inceputul anului cu pana la 15%, in conditiile in care bugetele companiilor clienti au fost mai mici, iar cererea pentru conferinte sau seminarii a scazut.



Afacerile marilor hotelieri au avut de suferit nu doar pe segmentul de cazare, unde au operat cu un grad de ocupare in jurul a 50%, ci si pe organizarea de evenimente, care a adus anul trecut aproape 50 de milioane de euro unitatilor hoteliere de lux, potrivit estimarilor ZF.

Cifra de afaceri a celor mai importante cinci hoteluri de cinci stele (Marriott, Radisson Sas, Hilton, Crowne Plaza si Howard Johnson) din Capitala a depasit anul trecut 100 de milioane de euro, iar potrivit ultimelor raportari, jumatate din rulajul hotelierilor este generat de evenimente.

"Incasarile pe segmentul de food & beverage au scazut cu 12-15% fata de anul trecut", a declarat Dina Litzica, public relations si marketing manager al hotelului JW Marriott Bucharest Grand Hotel, care face jumatate din venituri din organizarea de evenimente si jumatate din cazarea clientilor.

Cel mai mare hotel de pe piata dupa cifra de afaceri, care opereaza 402 camere, a avut pierderi de 17,1 milioane de euro la o cifra de afaceri de 38 de milioane de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finante. Hotelul de cinci stele are 12 sali pentru evenimente, care cumuleaza 1.700 de locuri pentru evenimente de tip conferinta. "Pana acum am avut conferinte internationale, dar si locale, petreceri private, nunti, lansari de produse si traininguri", a precizat ea.

Nuntile si botezurile, la acelasi nivel din 2008

Si hotelul de cinci stele Intercontinental a avut venituri in scadere de pe partea de restaurante si organizari de evenimente. "Pe fondul conditiilor economice din acest an, dar si din cauza functionarii fara etajul 21 timp de aproape noua luni, am avut incasari mai mici cu 10% din food & beverage. Ca pondere in cadrul veniturilor totale, acest segment reprezinta 35%", a declarat Dana Chiriac, marketing & pr manager al Intercontinental.

Clientii care au solicitat organizarea de evenimente in hotel au preferat anul acesta sa renunte la o noapte de cazare decat sa anuleze evenimentele, pe fondul reducerii bugetelor, dupa cum apreciaza ea. "Clientii au devenit mult mai atenti la cheltuieli si au solicitat mai multa flexibilitate din partea noastra", a sustinut Dana Chiriac.

Pana in momentul de fata la Intercontinental au fost solicitari pentru organizarea de evenimente educationale, precum conferinta "Educativa" sau IMD - in care s-au promovat programele MBA (master of business administration - n.r.).

De asemenea, au fost si cereri din partea unor clienti din industria farma, telecomunicatii, asigurari si IT.

"Evenimentele sociale private, precum nuntile, botezurile au reprezentat un segment relativ stabil ca si volum si valoare comparativ cu anul trecut", a spus Dana Chiriac. Hotelul Intercontinental, care a rulat anul trecut o cifra de afaceri de 13,8 milioane de euro si pierderi de 2,6 milioane de euro, a avut in primele opt luni anul acesta un grad de ocupare de sub 50%. Hotelul a deschis in urma cu cateva zile etajul 21, care masoara in total 1.325 de metri si care include sala Fortuna, sala Hora si un club in care se pot organiza evenimente.

Adrian Adam, directorul de vanzari si marketing al Radisson Sas Hotel, care opereaza 424 de camere, spune ca partea de evenimente si de food & beverage genereaza aproape 45% din veniturile unitatii de cinci stele si ca nu ar putea preciza cate locuri au fost ocupate in salile de conferinte de la inceputul anului.

"Pana acum am avut insa o varietate mare de evenimente organizate in hotel: conferinte, seminarii, cursuri de pregatire, lansari de produse, demonstratii culinare", a declarat Adam, adaugand ca aceste evenimente au fost solicitate atat de firme, dar si de persoane fizice care au solicitat petreceri pentru nunti, botezuri sau pentru zilele de nastere.

Hotelul opereaza 11 sali de conferinte de pana la maxim 90 de locuri si o sala mare de evenimente, de pana la 500 de persoane in stil teatru sau 300 de persoane pentru cine festive. De asemenea are sapte baruri si restaurante.

"Pentru noi este greu de comparat veniturile incasate din acest segment anul acesta cu cele din 2008, deschiderea oficiala a hotelului avand loc in septembrie anul trecut. Insa de la deschidere am crescut acest segment foarte mult", a spus el.

190 de hoteluri pe hartie

Circa 190 de proiecte hoteliere sunt in derulare in Romania, din care jumatate in faza de constructie, iar majoritatea reprezinta investitii de 3-4 milioane de lei (sub un milion de euro), potrivit datelor firmei de monitorizare a pietei constructiilor IBC Focus. Cealalta jumatate a proiectelor este reprezentata de investitii aflate in etapa proiectarii (49%), iar 1% sunt in curs de amenajare. In Bucuresti investitorii au 14 proiecte in unitati de cazare, conform unui raport al IBC Focus. La nivel national au fost anuntate peste 830 de investitii, pe segmentul de agrement, respectiv stranduri, piscine, sali de sport etc (62%), centre de relaxare si spa, restaurante, cafenele, spatii pentru expozitii si conferinte (7,8%), muzee si teatre (7%). IBC Focus este specializata in monitorizarea pietei constructiilor si realizeaza studii cu privire la cele mai active segmente ale sectorului de profil. Mediafax

Cat costa inchirierea

Tarifele de inchiriere a salilor din hoteluri difera in functie de capacitatea si specificul acesteia. Spre exemplu, la hotelul Crowne Plaza, unde veniturile din evenimente reprezinta 50% din rulajul anual al hotelului, pretul de inchiriere al celei mai mari sali de conferinta, cu o capacitate de 500 de locuri si o suprafata de 355 de metri patrati, este de 1.380 de euro pe zi, in timp ce pentru o sala de 25 de metri patrati tariful de inchiriere pe zi este de 376 de euro.