Companii

Grupul farma ungar Gedeon Richter extinde fabrica din Târgu-Mureş şi vede afaceri în creştere cu 5%

Grupul farma ungar Gedeon Richter extinde fabrica din Târgu-Mureş şi vede afaceri în creştere cu 5%

Autor: Ioana David

23.06.2011, 00:07 897

Producătorul ungar de medica­men­te Gedeon Richter estimează orevenire pe creş­tere a businessului său din România anul acesta,cu un plus de 5% în condiţiile în care în 2010 cifra de afacerilocală s-a redus cu 14%.

"Piaţa din România creşte şi va continua pe acest trend. Realistvorbind, piaţa din Ro­mânia va creşte cu 5-10% în valoare, în timpce în Ungaria creşterea va fi zero", a spus Erik Bogsch, managingdirector al Ge­deon Richter. Grupul are o activitate inte­grată înRo­mâ­nia, unde are o facilitate de pro­ducţie achi­ziţională în1998 la Târ­gu-Mureş, dar şi distribuţie, retail şi import.

Rulajul total din România s-a ridicat anul trecut la 137,3 mileuro, dintre care cel mai important aport l-a avut segmentul deretail şi distribuţie. Această zonă de bu­si­ness, construită de-alungul timpului prin achi­ziţii, a adus în conturile companieiaproape 120 mil. euro. Distribuţia a rezultat în principal dinfuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm -cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie a fost apli­ca­tă şi încazul farmaciilor, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi subbrandul Farmacia Richter.

Stabilizare în retail şi distribuţie

"Farmaciile ajung la break even. Am stabilizat această linie debusiness (retail şi distribuţie - n.red.), ceea ce este foartebine", a mai spus Erik Bogsch. El a adăugat că nu sunt planuri deextindere pe acest palier de business.

Grupul ungar rulează aproape 90% din businessul său total dindistribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele maimari bătăi de cap anul trecut pe piaţa locală.

În pofida acestui fapt, businessul total din România acontribuit cu 14% la cifra de afaceri de aproape 1 mld. euro aprodu­că­to­ru­lui ungar, procente care însă sunt în scă­dere. În2009, piaţa locală aducea 17% din veni­turile grupului. Româniarămâne a doua ţară după rulaj din grupul Richter. Dacă nu suntplanuri de extindere pe far­macii şi producţie, alta este situaţiadin punctul de vedere al producţiei. "Ne extindem unitatea dinTârgu-Mureş, dar nu avem nicio ţintă de achiziţii sau planuripentru o fabrică. Dacă adăugăm ca­pacitatea din Târgu-Mureş la ceadin Buda­pesta şi la cele din Polonia şi Rusia, cu unele extensii,putem acoperi volumele din următorii trei-patru ani. În fiecare anin­ves­tim între 5 şi 10 mil. euro pentru mo­der­ni­zare şiextindere. Iar anul acesta suma se menţine", a mai spus ErikBogsch.

La fel ca toţi executivii din piaţa de me­di­camente, când avorbit despre România, şeful Gedeon Richter a folosit cuvinteprecum "întârzieri de plată" sau "presiune pe cash flow". Înindustria farma, criza nu a adus scăderi la nivel de piaţă, însă laordinea zilei au fost problemele legate de încasările de bani şi degestionarea cash flowului.

Spune "nu" achiziţiilor

"Ca toate companiile din domeniu avem problemele legate deplăţi. Întârzierile sunt de aproape un an, ceea ce pune pre­siunepe cash flow-ul companiei. Cu toate acestea, poziţia noastră pepiaţa româ­nească se îmbunătăţeşte", a mai spus Bogsch.

Întrebat dacă este interesat de achiziţii în Europa Centrală şide Est, şeful grupului ungar a răspuns într-un mod categoric că nu,nici în regiune, nici în afara ei.

"În Europa Centrală şi de Est nu avem nevoie de altă creşteredecât cea organică. Cheia este produsul."

În legătură cu situaţia economică a Un­gariei şi modul în careaceasta se răsfrânge asu­pra businessului Richter, Bogsch apre­cizat că 90% din venituri sunt din afara ţării şi că "înprezent Ungaria este într-o situaţie în care trebuie să ia măsuridramatice de re­du­cere a deficitului". Înfiinţat în urmă cu 110ani, grupul ungar este listat pe bursa de valori din Un­ga­ria,unde are o capitalizare de circa 2,5 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO