Producătorul ungar de medicamente Gedeon Richter estimează orevenire pe creştere a businessului său din România anul acesta,cu un plus de 5% în condiţiile în care în 2010 cifra de afacerilocală s-a redus cu 14%.
"Piaţa din România creşte şi va continua pe acest trend. Realistvorbind, piaţa din România va creşte cu 5-10% în valoare, în timpce în Ungaria creşterea va fi zero", a spus Erik Bogsch, managingdirector al Gedeon Richter. Grupul are o activitate integrată înRomânia, unde are o facilitate de producţie achiziţională în1998 la Târgu-Mureş, dar şi distribuţie, retail şi import.
Rulajul total din România s-a ridicat anul trecut la 137,3 mileuro, dintre care cel mai important aport l-a avut segmentul deretail şi distribuţie. Această zonă de business, construită de-alungul timpului prin achiziţii, a adus în conturile companieiaproape 120 mil. euro. Distribuţia a rezultat în principal dinfuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm -cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie a fost aplicată şi încazul farmaciilor, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi subbrandul Farmacia Richter.
Stabilizare în retail şi distribuţie
"Farmaciile ajung la break even. Am stabilizat această linie debusiness (retail şi distribuţie - n.red.), ceea ce este foartebine", a mai spus Erik Bogsch. El a adăugat că nu sunt planuri deextindere pe acest palier de business.
Grupul ungar rulează aproape 90% din businessul său total dindistribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele maimari bătăi de cap anul trecut pe piaţa locală.
În pofida acestui fapt, businessul total din România acontribuit cu 14% la cifra de afaceri de aproape 1 mld. euro aproducătorului ungar, procente care însă sunt în scădere. În2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. Româniarămâne a doua ţară după rulaj din grupul Richter. Dacă nu suntplanuri de extindere pe farmacii şi producţie, alta este situaţiadin punctul de vedere al producţiei. "Ne extindem unitatea dinTârgu-Mureş, dar nu avem nicio ţintă de achiziţii sau planuripentru o fabrică. Dacă adăugăm capacitatea din Târgu-Mureş la ceadin Budapesta şi la cele din Polonia şi Rusia, cu unele extensii,putem acoperi volumele din următorii trei-patru ani. În fiecare aninvestim între 5 şi 10 mil. euro pentru modernizare şiextindere. Iar anul acesta suma se menţine", a mai spus ErikBogsch.
La fel ca toţi executivii din piaţa de medicamente, când avorbit despre România, şeful Gedeon Richter a folosit cuvinteprecum "întârzieri de plată" sau "presiune pe cash flow". Înindustria farma, criza nu a adus scăderi la nivel de piaţă, însă laordinea zilei au fost problemele legate de încasările de bani şi degestionarea cash flowului.
Spune "nu" achiziţiilor
"Ca toate companiile din domeniu avem problemele legate deplăţi. Întârzierile sunt de aproape un an, ceea ce pune presiunepe cash flow-ul companiei. Cu toate acestea, poziţia noastră pepiaţa românească se îmbunătăţeşte", a mai spus Bogsch.
Întrebat dacă este interesat de achiziţii în Europa Centrală şide Est, şeful grupului ungar a răspuns într-un mod categoric că nu,nici în regiune, nici în afara ei.
"În Europa Centrală şi de Est nu avem nevoie de altă creşteredecât cea organică. Cheia este produsul."
În legătură cu situaţia economică a Ungariei şi modul în careaceasta se răsfrânge asupra businessului Richter, Bogsch aprecizat că 90% din venituri sunt din afara ţării şi că "înprezent Ungaria este într-o situaţie în care trebuie să ia măsuridramatice de reducere a deficitului". Înfiinţat în urmă cu 110ani, grupul ungar este listat pe bursa de valori din Ungaria,unde are o capitalizare de circa 2,5 mld. euro.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels