Grupul farma ungar Gedeon Richter extinde fabrica din Târgu-Mureş şi vede afaceri în creştere cu 5%
Producătorul ungar de medicamente Gedeon Richter estimează o revenire pe creştere a businessului său din România anul acesta, cu un plus de 5% în condiţiile în care în 2010 cifra de afaceri locală s-a redus cu 14%.
"Piaţa din România creşte şi va continua pe acest trend. Realist vorbind, piaţa din România va creşte cu 5-10% în valoare, în timp ce în Ungaria creşterea va fi zero", a spus Erik Bogsch, managing director al Gedeon Richter. Grupul are o activitate integrată în România, unde are o facilitate de producţie achiziţională în 1998 la Târgu-Mureş, dar şi distribuţie, retail şi import.
Rulajul total din România s-a ridicat anul trecut la 137,3 mil
euro, dintre care cel mai important aport l-a avut segmentul de
retail şi distribuţie. Această zonă de business, construită de-a
lungul timpului prin achiziţii, a adus în conturile companiei
aproape 120 mil. euro. Distribuţia a rezultat în principal din
fuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm -
cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie a fost aplicată şi în
cazul farmaciilor, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub
brandul Farmacia Richter.
Stabilizare în retail şi distribuţie
"Farmaciile ajung la break even. Am stabilizat această linie de business (retail şi distribuţie - n.red.), ceea ce este foarte bine", a mai spus Erik Bogsch. El a adăugat că nu sunt planuri de extindere pe acest palier de business.
Grupul ungar rulează aproape 90% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut pe piaţa locală.
În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 14% la cifra de afaceri de aproape 1 mld. euro a producătorului ungar, procente care însă sunt în scădere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. România rămâne a doua ţară după rulaj din grupul Richter. Dacă nu sunt planuri de extindere pe farmacii şi producţie, alta este situaţia din punctul de vedere al producţiei. "Ne extindem unitatea din Târgu-Mureş, dar nu avem nicio ţintă de achiziţii sau planuri pentru o fabrică. Dacă adăugăm capacitatea din Târgu-Mureş la cea din Budapesta şi la cele din Polonia şi Rusia, cu unele extensii, putem acoperi volumele din următorii trei-patru ani. În fiecare an investim între 5 şi 10 mil. euro pentru modernizare şi extindere. Iar anul acesta suma se menţine", a mai spus Erik Bogsch.
La fel ca toţi executivii din piaţa de medicamente, când a
vorbit despre România, şeful Gedeon Richter a folosit cuvinte
precum "întârzieri de plată" sau "presiune pe cash flow". În
industria farma, criza nu a adus scăderi la nivel de piaţă, însă la
ordinea zilei au fost problemele legate de încasările de bani şi de
gestionarea cash flowului.
Spune "nu" achiziţiilor
"Ca toate companiile din domeniu avem problemele legate de plăţi. Întârzierile sunt de aproape un an, ceea ce pune presiune pe cash flow-ul companiei. Cu toate acestea, poziţia noastră pe piaţa românească se îmbunătăţeşte", a mai spus Bogsch.
Întrebat dacă este interesat de achiziţii în Europa Centrală şi de Est, şeful grupului ungar a răspuns într-un mod categoric că nu, nici în regiune, nici în afara ei.
"În Europa Centrală şi de Est nu avem nevoie de altă creştere decât cea organică. Cheia este produsul."
În legătură cu situaţia economică a Ungariei şi modul în care aceasta se răsfrânge asupra businessului Richter, Bogsch a precizat că 90% din venituri sunt din afara ţării şi că "în prezent Ungaria este într-o situaţie în care trebuie să ia măsuri dramatice de reducere a deficitului". Înfiinţat în urmă cu 110 ani, grupul ungar este listat pe bursa de valori din Ungaria, unde are o capitalizare de circa 2,5 mld. euro.