Grupul farma ungar Gedeon Richter extinde fabrica din Târgu-Mureş şi vede afaceri în creştere cu 5%

Autor: Ioana David 23.06.2011

Producătorul ungar de medica­men­te Gedeon Richter estimează o revenire pe creş­tere a businessului său din România anul acesta, cu un plus de 5% în condiţiile în care în 2010 cifra de afaceri locală s-a redus cu 14%.

"Piaţa din România creşte şi va continua pe acest trend. Realist vorbind, piaţa din Ro­mânia va creşte cu 5-10% în valoare, în timp ce în Ungaria creşterea va fi zero", a spus Erik Bogsch, managing director al Ge­deon Richter. Grupul are o activitate inte­grată în Ro­mâ­nia, unde are o facilitate de pro­ducţie achi­ziţională în 1998 la Târ­gu-Mureş, dar şi distribuţie, retail şi import.

Rulajul total din România s-a ridicat anul trecut la 137,3 mil euro, dintre care cel mai important aport l-a avut segmentul de retail şi distribuţie. Această zonă de bu­si­ness, construită de-a lungul timpului prin achi­ziţii, a adus în conturile companiei aproape 120 mil. euro. Distribuţia a rezultat în principal din fuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm - cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie a fost apli­ca­tă şi în cazul farmaciilor, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub brandul Farmacia Richter.

Stabilizare în retail şi distribuţie

"Farmaciile ajung la break even. Am stabilizat această linie de business (retail şi distribuţie - n.red.), ceea ce este foarte bine", a mai spus Erik Bogsch. El a adăugat că nu sunt planuri de extindere pe acest palier de business.

Grupul ungar rulează aproape 90% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut pe piaţa locală.

În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 14% la cifra de afaceri de aproape 1 mld. euro a produ­că­to­ru­lui ungar, procente care însă sunt în scă­dere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veni­turile grupului. România rămâne a doua ţară după rulaj din grupul Richter. Dacă nu sunt planuri de extindere pe far­macii şi producţie, alta este situaţia din punctul de vedere al producţiei. "Ne extindem unitatea din Târgu-Mureş, dar nu avem nicio ţintă de achiziţii sau planuri pentru o fabrică. Dacă adăugăm ca­pacitatea din Târgu-Mureş la cea din Buda­pesta şi la cele din Polonia şi Rusia, cu unele extensii, putem acoperi volumele din următorii trei-patru ani. În fiecare an in­ves­tim între 5 şi 10 mil. euro pentru mo­der­ni­zare şi extindere. Iar anul acesta suma se menţine", a mai spus Erik Bogsch.

La fel ca toţi executivii din piaţa de me­di­camente, când a vorbit despre România, şeful Gedeon Richter a folosit cuvinte precum "întârzieri de plată" sau "presiune pe cash flow". În industria farma, criza nu a adus scăderi la nivel de piaţă, însă la ordinea zilei au fost problemele legate de încasările de bani şi de gestionarea cash flowului.

Spune "nu" achiziţiilor

"Ca toate companiile din domeniu avem problemele legate de plăţi. Întârzierile sunt de aproape un an, ceea ce pune pre­siune pe cash flow-ul companiei. Cu toate acestea, poziţia noastră pe piaţa româ­nească se îmbunătăţeşte", a mai spus Bogsch.

Întrebat dacă este interesat de achiziţii în Europa Centrală şi de Est, şeful grupului ungar a răspuns într-un mod categoric că nu, nici în regiune, nici în afara ei.

"În Europa Centrală şi de Est nu avem nevoie de altă creştere decât cea organică. Cheia este produsul."

În legătură cu situaţia economică a Un­gariei şi modul în care aceasta se răsfrânge asu­pra businessului Richter, Bogsch a pre­cizat că 90% din venituri sunt din afara ţării şi că "în prezent Ungaria este într-o situaţie în care trebuie să ia măsuri dramatice de re­du­cere a deficitului". Înfiinţat în urmă cu 110 ani, grupul ungar este listat pe bursa de valori din Un­ga­ria, unde are o capitalizare de circa 2,5 mld. euro.