Companii

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, intra pe transportul de calatori, o piata de 600 de milioane de euro

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, intra pe transportul de calatori, o piata de 600 de milioane de euro
08.10.2009, 00:00 578

Liberalizarea pietei de transport feroviar de calatori in 2010ar putea aduce mari operatori privati romani sau straini pe piatalocala, care sa concureze cu compania de stat CFR Calatori, cedetine o cota de piata majoritara in traficul de calatori pe caleaferata.

"Pana la sfarsitul anului voi scoate o licenta pentru a intra petransportul feroviar de calatori. Avem deja vagoanele de calatori,trebuie doar sa mai luam aceasta licenta. Nu pot spune pe ce rutevom opera", a declarat Gruia Stoica, proprietarul grupului Grampet,care include Grup Feroviar Roman (GFR), unul din cei mai maritransportatori feroviari privati de marfa, cu afaceri de 100 mil.euro.

Pe de alta parte, reprezentantii CFR Calatori apreciaza cainfrastructura putin dezvoltata ar putea fi benefica pentruoperatorul de stat in detrimentul competitorilorinternationali.

"In momentul acesta, din pacate, starea proasta ainfrastructurii ne protejeaza de operatorii internationali care arintra pe teritoriul Romaniei, deoarece acestia ar trebui sarespecte drepturile pasagerilor, lucru care va fi greu de realizat,pentru ca infrastructura nu iti ofera un orar fix", a declaratRazvan Stoica la evenimentul Zilele Feroviare, organizat deAsociatia Industriei Feroviare.

Operatorul de stat CFR Calatori a rulat anul trecut afaceri de579 mil. euro si a avut pierderi de 70,6 mil. euro, potrivitreprezentantilor companiei. Mai mult, in primele sase luni anulacesta, compania a inregistrat o scadere a traficului cu 13% dincauza lucrarilor de pe anumite tronsoane, ceea ce a dus ladiminuarea veniturilor din transportul public cu 11,9% si lapierderi de 28 mil. euro, potrivit aceleiasi surse.

Pe langa operatorul de stat mai activeaza pe transportulferoviar de calatori si companiile Regiotrans, Regional sauServtrans Invest.

Reprezentantii acestor companii nu au putut fi contactati panala inchiderea editiei ZF.

Adrian Arion, directorul organismului de licente feroviare romanAFER, a declarat ca pe piata romaneasca va putea intra oriceoperator international, fara a exista un sistem protectionist inacest sens, lamurindu-l astfel pe Stoica cu privire la firmele cevor putea deveni concurenti ai CFR Calatori.

In aceste conditii, singurul avantaj pentru CFR Calatori ar fiacela ca va putea opera si pe rute internationale.

Daca liberalizarea pietei de transport feroviar de calatoriurmeaza sa aiba loc anul viitor, transportul feroviar de marfa s-aliberalizat deja in 2007, in prezent existand mai multi operatoriromani privati care activeaza alaturi de CFR Marfa, care detine ocota de piata de 75%.

Calea ferata are nevoie de investitii

Companiile Bombardier, Alstom si Siemens, cei mai mariproducatori mondiali de material rulant feroviar, cer guvernului siMinisterului Transporturilor investitii in infrastructuraferoviara, in joc fiind atat supravietuirea transportatorilorlocali privati si de stat, cat si atragerea de investitiistraine.

"Pentru a trai calea ferata are nevoie de modernizari oriunde,si mai ales in Romania", a declarat Janis Vitins, director demarketing si de planificare de produs al Bombardier.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO