Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, intra pe transportul de calatori, o piata de 600 de milioane de euro

Autor: Mirabela Tiron 08.10.2009

Liberalizarea pietei de transport feroviar de calatori in 2010 ar putea aduce mari operatori privati romani sau straini pe piata locala, care sa concureze cu compania de stat CFR Calatori, ce detine o cota de piata majoritara in traficul de calatori pe calea ferata.

"Pana la sfarsitul anului voi scoate o licenta pentru a intra pe transportul feroviar de calatori. Avem deja vagoanele de calatori, trebuie doar sa mai luam aceasta licenta. Nu pot spune pe ce rute vom opera", a declarat Gruia Stoica, proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Roman (GFR), unul din cei mai mari transportatori feroviari privati de marfa, cu afaceri de 100 mil. euro.

Pe de alta parte, reprezentantii CFR Calatori apreciaza ca infrastructura putin dezvoltata ar putea fi benefica pentru operatorul de stat in detrimentul competitorilor internationali.

"In momentul acesta, din pacate, starea proasta a infrastructurii ne protejeaza de operatorii internationali care ar intra pe teritoriul Romaniei, deoarece acestia ar trebui sa respecte drepturile pasagerilor, lucru care va fi greu de realizat, pentru ca infrastructura nu iti ofera un orar fix", a declarat Razvan Stoica la evenimentul Zilele Feroviare, organizat de Asociatia Industriei Feroviare.

Operatorul de stat CFR Calatori a rulat anul trecut afaceri de 579 mil. euro si a avut pierderi de 70,6 mil. euro, potrivit reprezentantilor companiei. Mai mult, in primele sase luni anul acesta, compania a inregistrat o scadere a traficului cu 13% din cauza lucrarilor de pe anumite tronsoane, ceea ce a dus la diminuarea veniturilor din transportul public cu 11,9% si la pierderi de 28 mil. euro, potrivit aceleiasi surse.

Pe langa operatorul de stat mai activeaza pe transportul feroviar de calatori si companiile Regiotrans, Regional sau Servtrans Invest.

Reprezentantii acestor companii nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei ZF.

Adrian Arion, directorul organismului de licente feroviare roman AFER, a declarat ca pe piata romaneasca va putea intra orice operator international, fara a exista un sistem protectionist in acest sens, lamurindu-l astfel pe Stoica cu privire la firmele ce vor putea deveni concurenti ai CFR Calatori.

In aceste conditii, singurul avantaj pentru CFR Calatori ar fi acela ca va putea opera si pe rute internationale.

Daca liberalizarea pietei de transport feroviar de calatori urmeaza sa aiba loc anul viitor, transportul feroviar de marfa s-a liberalizat deja in 2007, in prezent existand mai multi operatori romani privati care activeaza alaturi de CFR Marfa, care detine o cota de piata de 75%.

Calea ferata are nevoie de investitii

Companiile Bombardier, Alstom si Siemens, cei mai mari producatori mondiali de material rulant feroviar, cer guvernului si Ministerului Transporturilor investitii in infrastructura feroviara, in joc fiind atat supravietuirea transportatorilor locali privati si de stat, cat si atragerea de investitii straine.

"Pentru a trai calea ferata are nevoie de modernizari oriunde, si mai ales in Romania", a declarat Janis Vitins, director de marketing si de planificare de produs al Bombardier.