Companiile româneşti trebuie să devină multinaţionale, pentru ca economia să devină una a sediilor centrale trebuie să aibă visuri măreţe şi aspiraţii înalte. Acestea au fost ideile-cheie ale Galei ZF 2021, care a marcat 23 de ani de existenţă a Ziarului Financiar.
„Întrucât tema galei din această seară este «Căutarea unui model de creştere pentru România şi CEE», aş dori să transmit un mesaj de încurajare antreprenorilor români şi să le spun - din experienţă - că dacă au curaj («Dream big!», cum spun americanii), rămân cu picioarele pe pământ şi muncesc din greu, li se vor întâmpla lucruri bune“, a transmis Daniel Dines, ca răspuns la premiul oferit de ZF, pentru statutul – menţinut pentru al treilea an consecutiv – de „cea mai valoroasă companie din România“, evaluată în acest an la 22,9 mld. euro.
Ideea expansiunii companiilor româneşti peste graniţe a fost abordată şi de Gabor Hunya, invitatul special al galei din acest an, cercetător la Viena Institute for International Economic Studies, în contextul temei sub care s-a desfăşurat ediţia din acest an.
„Companiile româneşti trebuie să devină multinaţionale pentru ca economia să devină una a sediilor centrale, în locul uneia de producţie. Companiile de succes pot fi lider pe piaţa locală într-un timp scurt, dar cu timpul trebuie să iasă internaţional şi este necesar un program unde politicile publice să încurajeze companiile şi să le reprezinte interesele pe pieţe internaţionale“, a spus Gabor Hunya.
Gabor Hunya, invitatul special al galei ZF 2021, cercetător la Viena Institute for International Economic Studies
El a vorbit şi despre importanţa unei nişe în demersul de ieşire în regiune a companiilor româneşti, în contextul în care sectoare precum producţia auto sunt deja cucerite de alte multinaţionale.
„Sunt destul de sigur că România nu va avea un producător auto de clasă mondială, deţinut de acţionari români. Dar sunt nişe. Austria nu are un producător mare auto, dar are anumite componente pentru care sunt doar trei companii în lume şi una e austriacă. Poţi găsi nişe pentru care ai nevoie de foarte mult capital uman, poţi utiliza aptitudinile fantastice de IT şi să dezvolţi nişe pe care să fii competitiv la nivel internaţional“, a adăugat Gabor Hunya.
Expansiunea peste graniţe este o miză şi pentru compania Dante Internaţional, din spatele eMAG, ocupanta locului al cincilea în topul celor mai valoroase businessuri din acest an.
„În viitor, creşterea companiei va veni atât din dezvoltarea acestor servicii în România şi a altor servicii şi companii în care vom investi, cât şi din extinderea spre internaţional, unde vrem să creştem şi mai mult în anii următori. Ca să reuşeşti peste hotare trebuie să găseşti serviciul care funcţionează acasă, să găseşti o nevoie a clientului şi să o rezolvi impecabil prin tehnologie. Odată ce ai făcut asta şi ai nişte procese bune şi scalabile, trebuie să te mişti foarte bine şi să mergi în extern, deoarece acolo sunt alţi oameni care se gândesc la acelaşi lucru“, a spus Tudor Manea, CEO-ul eMAG, prezent la Gala ZF.
Pentru ieşirea peste hotare se pregăteşte şi Dedeman, retailerul român de bricolaj fondat în Bacău, care a devenit cea mai mare companie antreprenorială locală după cifra de afaceri. „Ne dorim ca brandul Dedeman să devină cunoscut şi în afara României. De fapt, extinderea geografică peste hotare reprezintă în acest moment pentru noi o preocupare zilnică, iar primul pas în această ditrecţie nu este departe. Este o mutare foarte importantă şi cu siguranţă câştigătoare atât timp cât analizăm cu grijă oportunităţile şi luăm decizii în consecinţă“, a spus Dragoş Pavăl, cofondator al Dedeman Bacău, ca răspuns în vederea realizării suplimentului aniversar ZF 23 de ani.
Cu investiţii puternice în cercetare şi în brandurile locale, România poate susţine o creştere economică de durată, este de părere şi Mircea Turdean, directorul general de la Farmec Cluj-Napoca, cel mai mare producător local de cosmetice.
„Produsele de brand generează marje de profit mai mari decât produsele generice. Aceste produse pot fi exportate cu succes şi pot contribui la îmbunătăţirea brandului de ţară, România devenind astfel o destinaţie dezirabilă pentru investiţii cu valoare adăugată ridicată“, a spus Mircea Turdean pentru suplimentul ZF 23 de ani.