Energie

Flavia Popa, BRD Groupe Société Générale: În România există oportunităţi, iar rolul nostru este de a mobiliza resurse financiare şi de a ne asigura că aceste modele de business au criterii de sutenabilitate în spate

Perspective privind ESG. Un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

Autor: Cristina Roşca

25.11.2021, 00:04 390

ESG este înainte de toate un motor de dezvoltare. Dezvoltarea economică nu mai poate fi astăzi concepută fără progres în domeniul mediului şi în domeniul social. Ca bancă, vedem în ESG o oportunitate de a finanţa noi modele de business, de a acompania clienţii în tranziţia spre o economie mai sustenabilă, o oportunitate de a produce o schimbare în bine în societate.

Mai concret, ESG înseamnă pentru noi câteva direcţii strategice pentru finanţări responsabile. În primul rând, vorbim de finanţarea tranziţiei energetice, ca principal mijloc de a preveni/încetini încălzirea globală (având în vedere că sistemul energetic produce 75% din emisiile de carbon la nivelul UE, dar şi ambiţia UE de a deveni primul continent neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2050).  ESG înseamnă, în aceeaşi măsură, finanţarea investiţiilor verzi/sustenabile din oraşe, de la mobilitate verde, locuire, infrastructură de apă, deşeuri până la infrastructura de educaţie sau sănătate sau tot ce ţine de inovaţie şi oraşe inteligente.

În România există oportunităţi, iar rolul nostru este acela de a mobiliza resurse financiare şi de a ne asigura că aceste modele de business au criterii de sutenabilitate în spate.

ESG înseamnă, de asemenea, dezvoltarea unor noi direcţii de business, pe care să le ducem în tot lanţul de valoare. ESG înseamnă dezvoltare de noi competenţe pentru angajaţi, înseamnă că suntem mai atenţi la felul în care toate vocile din companie sunt ascultate, oricât de diverse sunt, înseamnă, desigur, că reducem amprenta proprie de carbon, şi înseamnă că ne uităm la societate în ansamblu şi contribuim prin proiecte şi parteneriate pentru educaţie, cultură, mediu sau sport. Dar, în aceeaşi măsură, ESG este pentru noi şi o uriaşă responsabilitate.

Fiind o bancă sistemică, una dintre primele trei bănci din România, trebuie să ne asumăm nu doar o conformare la cerinţe, ci şi un rol de lider în industrie. De aceea, ne-am asumat la nivel strategic faptul că sustenabilitatea este parte integrantă în toate acţiunile băncii.  Această responsabilitate este aşteptată de stakeholderi (investitori, autorităţi, clienţi, furnizori, angajaţi) şi are impact asupra organizaţiei noastre. 

ESG înseamnă responsabilitate faţă de clienţi, este o axă importantă pe care o avem ca bancă şi, în egală masură, faţă de angajaţi. De asemenea, un capitol important este etica, guvernanţa şi transparenţa.  Ca bancheri, ştim ce importante sunt responsabilităţile legate de conformitate, etică, exigenţe reglementare sau tot ce înseamnă protecţia datelor.

Dincolo de toate, ESG este despre învăţare continuă, de fapt. Şi noi învăţăm, şi clienţii noştri, şi întreaga societate, şi împreună trebuie să facem această tranziţie spre o economie sustenabilă. Deşi avem un rol important, nu suntem singuri, şi asta ne dă îndrazneală şi energie.  

Multe dintre apectele legate de ESG sunt integrate în activităţile băncii, astfel încât, din punct de vedere strategic, toate obiectivele şi acţiunile noastre sunt stabilite având în vedere un comportament sustenabil.

Pe termen scurt, trebuie să integrăm în activitatea noastră toate noile cerinţe de reglementare, după ce Comisia Europeană a decis îmbunătăţirea semnificativă a cadrului legal, şi asta va necesita eforturi semnificative pentru conformare, dar, în acelaşi timp, va avea, sperăm, efecte reale în ceea ce priveşte adoptarea unui comportament cu adevărat sustenabil din partea companiilor.

Din fericire, atât noi, BRD, cât şi Grupul Societe Generale ne putem mândri cu faptul că am reuşit să integrăm deja de câţiva ani o serie de principii privind sustenabilitatea în activitatea noastră, independent de cerinţele legale. Acestea se traduc într-o serie de angajamente menite a aduce o contribuţie la eforturile globale de reducere a efectelor negative ale schimbărilor climatice, dar şi printr-o serie de acţiuni ce vizează implicarea în comunitate, responsabilitatea faţă de angajaţi, precum şi o guvernanţă îmbunătăţită, inclusiv în ceea ce priveşte comunicarea.

În mod evident, toate acestea presupun acţiuni clare, dar şi eforturi  amplificate de necesitatea de a ne pregăti pentru aceste noi cerinţe reglementare.  În primul rând, este vorba despre efortul necesar integrării comportamentului sustenabil, de către toţi angajaţii,  în toate activităţile lor. Dincolo de schimbările pe care le-am făcut la nivelul organizării şi al cadrului normativ intern, este vorba despre un efort continuu de pregătire a noastră, a tuturor şi de conştientizare a ceea ce înseamnă comportament sustenabil atât din punct de vedere individual, cât şi din cel al organizaţiei, precum şi despre investiţii în noi aplicaţii şi echipamente, crearea de noi fluxuri etc.

Apoi, este vorba despre cum ne pregătim şi transmitem clienţilor noştri toate schimbările. O parte a rolului nostru poate fi acela de formator. Suntem responsabili pentru noi, dar suntem responsabili alături de clienţii noştri.

Concluzionând, pe termen scurt vorbim de eforturi consistente care, poate, nu au rezultate directe, dar pe termen mediu şi lung vorbim despre un impact pozitiv atât asupra BRD, cât şi asupra societăţii ca întreg.

Avem o decizie luată în preajma COP 26, prin care Grupul Societe Generale, şi deci şi BRD, a anunţat că va deveni neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în anul 2050. Aici trebuie să facem o precizare şi să subliniem că pentru atingerea acestei ţinte este nevoie nu doar de acţiuni ce implică emisiile care rezultă din activitatea noastră, dar şi de unele care ţin de adaptarea întregului portofoliu de credite şi investiţii. De exemplu, grupul a decis să nu mai finanţeze niciun fel de activităţi de explorare şi exploatare a hidrocarburilor neconvenţionale sau care se derulează în zone protejate.  Legat de emisiile directe, am decis reducerea acestora cu 50% până în 2030 faţă de nivelul din 2019.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO