Companii

După ce au trecut prin „şcoala“ Petrom, managerii care au transformat cea mai mare companie din România se duc în Turcia la Petrol Ofisi

După ce au trecut prin „şcoala“ Petrom, managerii care au transformat cea mai mare companie din România se duc în Turcia la Petrol Ofisi

Autor: Roxana Petrescu

28.11.2010, 23:25 115

"N-o să vorbesc de Petrom azi pentru că deja merge pe un drumbun, în direcţia integrării. Să vorbim despre Turcia." Acesta afost unul dintre mesajele de deschidere pe care le-a enunţatWolfgang Ruttenstorfer, CEO-ul OMV, la Londra, în cadrul ultimuluimedia summit organizat de către grupul petrolier austriac,acţionarul majoritar al Petrom.

La mijlocul lui octombrie, OMV a finalizat achiziţia celei maimari reţele de benzinării din Turcia, Petrol Ofisi, pentru care ascos din buzunar un miliard de euro, securizându-şi o felieimportantă dintr-o piaţă creditată cu cele mai mari şanse decreştere în perioada următoare.

Mai mult, OMV construieşte în Turcia o centrală de 850 MW, maimare decât un reactor al centralei de la Cernavodă.

În plus, jumătate din cel mai important proiect deinterconectare a pieţelor de gaze, Nabucco, gândit să reducădependenţa Europei de importurile ruseşti, trece prin Turcia.Astfel, Turcia devine pentru austrieci cea mai importantă piaţă decreştere, dar şi cel mai nou proiect de restructurare de laprivatizarea Petrom, planurile anuale de investiţii fiind de pesteun miliard de euro.

Pichler şi Mayer pleacă în Turcia

Într-un interviu acordat ZF, Ruttenstorfer a declarat că modelulPetrom va urma să fie implementat şi în Turcia.

"Creşterea reală va veni din pieţele emergente. Turcia estepiaţa de creştere pentru noi. Provocarea este să te muţi dinpieţele mature în pieţele emergente", spunea Ruttenstorfer.

În acest context, în care Petrom a devenit o afacere aşezată,noul teren de luptă devine Petrol Ofisi, aici fiind mutaţi doidintre cei mai importanţi manageri care au reorganizat Petrom înanii de după privatizare.

ReinhardPichler, 49 de ani, fost director financiar (CFO) al Petrom, a fostînlocuit săptămâna trecută din funcţie, în locul lui fiind numitDaniel Turnheim, membru al grupului OMV încă din 2002. Pichler nupleacă însă din grup, ci merge în Turcia unde va prelua aceeaşifuncţie pe care a ocupat-o în Petrom încă din 2004.

"Reinhard Pichler va fi noul director financiar (CFO) al PetrolOfisi. Era o schimbare normală în contextul în care Petrom estedeja o afacere aşezată, iar în Turcia lucrurile abia acum încep",spun surse din piaţă.

Pichler nu este însă singurul manager din garda veche a Petromcare pleacă în Turcia.

La începutul acestui an Tamas Mayer, responsabilul pentruactivitatea de marketing a Petrom, adică de cele aproape 550 destaţii de distribuţie, a părăsit funcţia pe care o ocupa laproducătorul de petrol şi gaze pentru a deveni vicepreşedinte alConsiliului de Administraţie din cadrul Petrol Ofisi. Potrivit unorsurse, Mayer va coordona tot activităţile de marketing şi în cadrulPetrol Ofisi.

Mayer a fost omul care a adus una dintre cele mai vizibiletransformări în ceea ce priveşte Petrom pentru că s-a ocupat directde interfaţa cu clientul, adică de reţeaua de benzinării. Toatestaţiile Petrom sunt acum administrate de dealeri, lucru care a dusla scăderea costurilor companiei. Totodată, majoritateabenzinăriilor au fost modernizate, unele dintre ele trecândprintr-un proces amplu de rebranding care a avut ca rezultatapariţia mărcii PetromV în România. Într-o perioadă în carebenzinăria nu era mai mult decât un spaţiu de alimentare cucarburanţi, staţiile au devenit centre de servicii care au fostdotate cu restaurante, locuri de joacă pentru copii şi cuposibilităţi de a realiza diferite operaţiuni cum ar fi transferulde bani sau plata unor facturi. Deşi în prezent brandul PetromV afost retras din piaţă, speciliaştii spun că acesta a făcuttranziţia de la Petrom către OMV, iar acum această tranziţie esteîn mare parte realizată în mintea consumatorului. Tot în mandatullui Mayer, cele 550 de staţii ale Petrom au devenit pentru primadată profitabile, compania fiind cea care a adus liberalizareapreţurilor la carburanţi şi legarea acestora de evoluţia cotaţiilorinternaţionale la produsele petroliere.

Petrol, gaze, energie, regenerabile

Pe partea financiară, cele mai evidente lucruri realizate dePetrom în mandatul lui Pichler au fost tăierile de costuri şieliminarea activelor care nu erau direct legate de activitatea debază a companiei. Fostul CFO al Petrom spunea recent că "anii bunisunt pentru a te restructura pentru că în vremurile rele nu ai banis-o faci." Astfel, dacă la privatizare Petrom avea peste 50.000 deangajaţi şi afaceri care includeau ape minerale şi hoteluri, acumcompania lucrează cu aproape jumătate din personalul din 2004.

Afacerile non-core au fost rând pe rând vândute, Petrom a ieşitdin segmentul de petrochimie, va vinde sau va închide rafinăriaArpechim, una dintre cele două unităţi de rafinare, şi va punelacătul la combinatul Doljchim. Concomitent cu acest lucru, Petroma decis să intre pe partea de producere a energiei electrice atâtdin surse convenţionale, cât şi din surse regenerabile.

"Trecerea se face de la petrol, la gaze, la energie spreregenerabile", spune Ruttenstorfer care descrie astfel evoluţiaPetrom.

Piaţa nouă pe care vor activa Mayer şi Pichler este creditată decătre grupul OMV cu cele mai mari şanse de creştere în ceea cepriveşte consumul de petrol, gaze şi energie electrică. Dacă înurmătorii zece ani, OMV prognozează pentru România o creştere acererii de produse petroliere de 9%, pentru Turcia estimările OMVpentru 2020 sunt de 21%.

Compania pe care austriecii au preluat-o, Petrol Ofisi, deţine oreţea de benzinării de 2.500 de puncte de alimentare prin carecontrolează o cotă de piaţă de circa 27%. Cu această achiziţie,businessul OMV trece practic prin a doua dublare, cel puţin în ceeace priveşte partea de marketing, prima fiind cea din 2004 prinachiziţia Petrom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO