După ce au trecut prin „şcoala“ Petrom, managerii care au transformat cea mai mare companie din România se duc în Turcia la Petrol Ofisi

Autor: Roxana Petrescu 28.11.2010

"N-o să vorbesc de Petrom azi pentru că deja merge pe un drum bun, în direcţia integrării. Să vorbim despre Turcia." Acesta a fost unul dintre mesajele de deschidere pe care le-a enunţat Wolfgang Ruttenstorfer, CEO-ul OMV, la Londra, în cadrul ultimului media summit organizat de către grupul petrolier austriac, acţionarul majoritar al Petrom.

La mijlocul lui octombrie, OMV a finalizat achiziţia celei mai mari reţele de benzinării din Turcia, Petrol Ofisi, pentru care a scos din buzunar un miliard de euro, securizându-şi o felie importantă dintr-o piaţă creditată cu cele mai mari şanse de creştere în perioada următoare.

Mai mult, OMV construieşte în Turcia o centrală de 850 MW, mai mare decât un reactor al centralei de la Cernavodă.

În plus, jumătate din cel mai important proiect de interconectare a pieţelor de gaze, Nabucco, gândit să reducă dependenţa Europei de importurile ruseşti, trece prin Turcia. Astfel, Turcia devine pentru austrieci cea mai importantă piaţă de creştere, dar şi cel mai nou proiect de restructurare de la privatizarea Petrom, planurile anuale de investiţii fiind de peste un miliard de euro.

Pichler şi Mayer pleacă în Turcia

Într-un interviu acordat ZF, Ruttenstorfer a declarat că modelul Petrom va urma să fie implementat şi în Turcia.

"Creşterea reală va veni din pieţele emergente. Turcia este piaţa de creştere pentru noi. Provocarea este să te muţi din pieţele mature în pieţele emergente", spunea Ruttenstorfer.

În acest context, în care Petrom a devenit o afacere aşezată, noul teren de luptă devine Petrol Ofisi, aici fiind mutaţi doi dintre cei mai importanţi manageri care au reorganizat Petrom în anii de după privatizare.

Reinhard Pichler, 49 de ani, fost director financiar (CFO) al Petrom, a fost înlocuit săptămâna trecută din funcţie, în locul lui fiind numit Daniel Turnheim, membru al grupului OMV încă din 2002. Pichler nu pleacă însă din grup, ci merge în Turcia unde va prelua aceeaşi funcţie pe care a ocupat-o în Petrom încă din 2004.

"Reinhard Pichler va fi noul director financiar (CFO) al Petrol Ofisi. Era o schimbare normală în contextul în care Petrom este deja o afacere aşezată, iar în Turcia lucrurile abia acum încep", spun surse din piaţă.

Pichler nu este însă singurul manager din garda veche a Petrom care pleacă în Turcia.

La începutul acestui an Tamas Mayer, responsabilul pentru activitatea de marketing a Petrom, adică de cele aproape 550 de staţii de distribuţie, a părăsit funcţia pe care o ocupa la producătorul de petrol şi gaze pentru a deveni vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie din cadrul Petrol Ofisi. Potrivit unor surse, Mayer va coordona tot activităţile de marketing şi în cadrul Petrol Ofisi.

Mayer a fost omul care a adus una dintre cele mai vizibile transformări în ceea ce priveşte Petrom pentru că s-a ocupat direct de interfaţa cu clientul, adică de reţeaua de benzinării. Toate staţiile Petrom sunt acum administrate de dealeri, lucru care a dus la scăderea costurilor companiei. Totodată, majoritatea benzinăriilor au fost modernizate, unele dintre ele trecând printr-un proces amplu de rebranding care a avut ca rezultat apariţia mărcii PetromV în România. Într-o perioadă în care benzinăria nu era mai mult decât un spaţiu de alimentare cu carburanţi, staţiile au devenit centre de servicii care au fost dotate cu restaurante, locuri de joacă pentru copii şi cu posibilităţi de a realiza diferite operaţiuni cum ar fi transferul de bani sau plata unor facturi. Deşi în prezent brandul PetromV a fost retras din piaţă, speciliaştii spun că acesta a făcut tranziţia de la Petrom către OMV, iar acum această tranziţie este în mare parte realizată în mintea consumatorului. Tot în mandatul lui Mayer, cele 550 de staţii ale Petrom au devenit pentru prima dată profitabile, compania fiind cea care a adus liberalizarea preţurilor la carburanţi şi legarea acestora de evoluţia cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere.

Petrol, gaze, energie, regenerabile

Pe partea financiară, cele mai evidente lucruri realizate de Petrom în mandatul lui Pichler au fost tăierile de costuri şi eliminarea activelor care nu erau direct legate de activitatea de bază a companiei. Fostul CFO al Petrom spunea recent că "anii buni sunt pentru a te restructura pentru că în vremurile rele nu ai bani s-o faci." Astfel, dacă la privatizare Petrom avea peste 50.000 de angajaţi şi afaceri care includeau ape minerale şi hoteluri, acum compania lucrează cu aproape jumătate din personalul din 2004.

Afacerile non-core au fost rând pe rând vândute, Petrom a ieşit din segmentul de petrochimie, va vinde sau va închide rafinăria Arpechim, una dintre cele două unităţi de rafinare, şi va pune lacătul la combinatul Doljchim. Concomitent cu acest lucru, Petrom a decis să intre pe partea de producere a energiei electrice atât din surse convenţionale, cât şi din surse regenerabile.

"Trecerea se face de la petrol, la gaze, la energie spre regenerabile", spune Ruttenstorfer care descrie astfel evoluţia Petrom.

Piaţa nouă pe care vor activa Mayer şi Pichler este creditată de către grupul OMV cu cele mai mari şanse de creştere în ceea ce priveşte consumul de petrol, gaze şi energie electrică. Dacă în următorii zece ani, OMV prognozează pentru România o creştere a cererii de produse petroliere de 9%, pentru Turcia estimările OMV pentru 2020 sunt de 21%.

Compania pe care austriecii au preluat-o, Petrol Ofisi, deţine o reţea de benzinării de 2.500 de puncte de alimentare prin care controlează o cotă de piaţă de circa 27%. Cu această achiziţie, businessul OMV trece practic prin a doua dublare, cel puţin în ceea ce priveşte partea de marketing, prima fiind cea din 2004 prin achiziţia Petrom.