Companii

Desi este lider la cota de piata, Capitala este devansata de orasele mari din provincie la stocul de supermarketuri pe cap de locuitor

Desi este lider la cota de piata, Capitala este devansata de orasele mari din provincie la stocul de supermarketuri pe cap de locuitor

Click pentru imaginea marita

29.08.2008, 19:48 43

Si restul oraselor mari din provincie, printre care Timisoara, Brasov sau Constanta, au o acoperire mai buna a comertului modern fata de Capitala, cu toate ca in Bucuresti sunt prezenti noua dintre cei mai mari retaileri alimentari.
Astfel, Timisoara, Constanta si Brasov, unele dintre cele mai mari orase ale tarii, dupa numarul de locuitori, au fiecare un stoc de supermarketuri intre 175 si 180 de metri patrati la mia de locuitori, peste media de 110 metri patrati inregistrata in Capitala.
Situatia s-ar putea inversa in momentul in care retelele de magazine vor pune punct expansiunii agresive pe piata locala, cele mai multe companii avand inca in vizor piata din Bucuresti.
"Zona de atractie pentru marile retele de magazine este in principal Bucurestiul. Unul dintre lucrurile care i-au impiedicat pana acum pe retaileri sa se extinda mai mult in Capitala este pretul terenurilor", spune Georgiana Andrei, retail broker in cadrul companiei Colliers. Ea precizeaza insa ca retelele de magazine vad diferit potentialul pietei din Bucuresti fata de cel dintr-un oras mare din tara.
"Trebuie sa se tina cont si de faptul ca, in momentul in care un retailer alege sa se duca intr-un oras din provincie, acesta ia in calcul si locuitorii din localitatile invecinate, de obicei cele aflate la o ora de mers cu masina de orasul respectiv", precizeaza Georgiana Andrei.
Astfel, daca in cazul Capitalei, retailerii impart piata dupa cartiere, in afara Bucurestiului miza poate fi la fel de mare pe orasele resedinta de judet ca si pe micile localitati din jurul acestora, care pot genera si ele flux de clienti.
Datele companiei de cercetare de piata GfK arata ca, dupa cota de piata din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG), retailul modern din Capitala este mult peste media inregistrata la nivel national. Daca pe piata locala, ponderea comertului modern pe piata FMCG era anul trecut in jurul a 39%, in Bucuresti balanta era inclinata in favoarea retelelor de magazine, care aveau o cota de 70%. Pe primul loc in Capitala erau in 2007 hipermarketurile, urmate de supermarketuri si buticuri.
Inca de la inceputurile comertului modern in Romania, provincia a fost pe lista expansiunii lanturilor de magazine. De exemplu, reteaua germana Selgros, intrata pe piata in 2001, in acelasi an cu retailerul francez Carrefour, a ales Brasovul pentru prima sa deschidere la nivel local, cat si ca locatie pentru sediul central al companiei. Reprezentantii companiei declarau recent ca expansiunea retelei este tot mai mult ingreunata de preturile de pe piata imobiliara. Daca in 2001, achizitia terenului reprezenta a cincea parte din totalul imobilizarilor intr-o noua locatie Selgros, in prezent aceasta pondere a ajuns la 50%.
Preturile terenurilor si dificultatile in gasirea fortei de munca sunt probleme care pe piata din provincie nu apasa atat de greu ca in Bucuresti, in conditiile in care Capitala a atras in ultimii ani investitii straine directe mult mai mari decat orice alt oras din tara, rata somajului fiind astfel foarte scazuta.
Reprezentantul Colliers mai spune ca, in special in orasele mari, unde anumite zone incep sa devina supraaglomerate, se va remarca mutarea consumatorilor de la hipermarketuri la supermarketuri. "Odata cu cresterea veniturilor , diferenta de pret intre oferta din hipermarket si cea din supermarket nu va mai fi atat de importanta pentru consumatorii romani", explica Georgiana Andrei.
Una dintre tendintele pietei subliniata de Andrei este orientarea hipermarketurilor catre malluri si parcuri de retail care le pot asigura trafic.
Retailul modern si-a majorat anul trecut cota de piata (sectorul FMCG) la 39%, de la 34% in 2006, potrivit GfK. La nivel local, aceasta pondere este inca redusa, comparativ cu tarile din regiune. De exemplu, in retailul de bunuri de larg consum din Ungaria, magazinele moderne detineau anul trecut o cota de piata de 47,5%, in timp ce in Polonia ponderea era de 42%.
Cele mai mari zece retele de magazine din retailul cu dominanta alimentara au realizat anul trecut afaceri cumulate de aproape 4,1 miliarde de euro, in crestere cu 66,7% fata de valoarea din 2006, pe fondul extinderii in teritoriu.
In fruntea clasamentului celor mai mari retele se afla operatorii germani de magazine cash & carry Metro si Selgros, urmate indeaproape de retailerul francez Carrefour si de Kaufland, a doua cea mai dinamica retea de hipermarketuri dupa cresterea vanzarilor in ultimul an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO