Companii

De ce sunt mai mari taxele de pe aeroportul Baneasa fata de cele din Roma, Madrid sau Lisabona?

De ce sunt mai mari taxele de pe aeroportul Baneasa fata de cele din Roma, Madrid sau Lisabona?
12.01.2010, 23:12 552

Companiile aeriene low-cost platesc pe aeroportul Aurel Vlaicu(Baneasa) din Capitala taxe mai mari decat pe aeroporturile dinRoma, Madrid sau Lisabona, potrivit datelor centralizate de ZF.

Daca taxa pe pasager de pe aeroportul Baneasa, aflat la 8,5kilometri de centrul Bucurestiului, este de 17 euro (la care seadauga taxa de securitate), aceeasi taxa este de 8 euro peaeroportul Barajas din Madrid, aflat la 14 kilometri de capitalaSpaniei, potrivit datelor din piata.

Tot spre comparatie, taxa de pasager plus taxa de securitateajung la 15 euro pe aeroportul din Lisabona, aflat la o distanta de7 kilometri de oras, si la 16 euro pe aeroportul Fiumicino din Roma(34 de kilometri de Roma), de pe care opereaza companiile low-costin special, potrivit datelor de pe site-ul de rezervari alcompaniei low-cost Blue Air, care prezinta distinct taxele depasageri si de securitate incluse in pretul final al biletului deavion. Pe de alta parte, pe cel mai mare aeroport din tara, HenriCoanda (Otopeni), aceste taxe ajung la 21 de euro.

Marja de profit de 50% pentru AeroportulBaneasa

"Taxele aeroportuare se stabilesc in functie de costurileaeroportului, de facilitatile existente (un singur terminal - n.red.) si de apropierea fata de oras. In mod normal taxele de peBaneasa trebuia sa fie mai mari chiar si decat taxele de peOtopeni, avand in vedere ca este mai aproape de centrul orasului,insa facilitatile oferite momentan nu ne permit acest lucru. Candvom moderniza aeroportul, vom percepe taxe mai mari", a declaratGeorge Mihalcea, directorul general al aeroportului Aurel Vlaicu(Baneasa), cu afaceri de aproape 18 milioane de euro anul trecut sio marja de profit de aproape 50%. Directorul general alaeroportului spune ca anul trecut nu s-a investit in infrastructuradeoarece s-a vizat reducerea costurilor.

Cea mai mare contributie in afacerile aeroportului Baneasa,respectiv 80%, o au taxele aeroportuare, care sunt percepute de lacompaniile aeriene. "Noi suntem un fel de colector al acestor taxede la pasageri. Toate taxele aeroportuare sunt incluse in biletelede avion pe care le vindem", a declarat Adrian Ionascu, directorulgeneral al Blue Air, cea mai mare companie low-cost care opereazape aeroportul din Baneasa.

Cum se calculeaza pretul unui bilet

Astfel, un client plateste pentru un bilet dus-intors peBucuresti - Roma in perioada 10 - 13 februarie, 29 de euro, la carese adauga 17 euro taxa aeroportului din Baneasa si 16 euro taxaaeroportului din Roma, ce duc la un pret total de aproape 61,5euro, potrivit datelor de pe site-ul de rezervari al Blue Air.

Companiile Blue Air si Wizz Air, care au transportat cei maimulti pasageri anul trecut pe piata locala low-cost, sunt cei maimari contributori ai aeroportului din Baneasa, in care lucreaza 253de oameni. "Cel mai important client este compania romaneasca BlueAir, cu o pondere de 55% in cifra noastra de afaceri (9,9 mil. euro- n. red.), in timp ce Wizz Air face 30% din afacerileaeroportului", au declarat reprezentantii aeroportului Baneasa, depe care mai opereaza Germanwings, Koral Blue sau Nouvelair.

Numarul total de pasageri pe care l-a inregistrat aeroportulanul trecut s-a ridicat la putin peste 2 milioane de persoane, increstere cu 18% fata de nivelul din anul anterior. Numarul demiscari ale aeronavelor (decolari, aterizari) de pe aeroportulBaneasa a crescut cu 13% anul trecut fata de anul anterior.

Inca o taxa

Pe langa taxele de securitate suportate de pasager, o companieaeriana plateste pentru decolarea si aterizarea unei aeronave saseeuro pe tona de avion pe aeroportul din Baneasa.

Altfel spus, pentru un avion care are in medie 60 de tone, ocompanie aeriana va plati 360 de euro la decolare pe Baneasa, maiputin cu aproape 100 de euro fata de taxa pe care ar trebui sa osuporte pe aeroportul din Otopeni, de exemplu (7,5 euro petona).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO