De ce sunt mai mari taxele de pe aeroportul Baneasa fata de cele din Roma, Madrid sau Lisabona?

Autor: Mirabela Tiron 12.01.2010

Apropierea aeroportului fata de oras este unul dintre factorii care stau la baza practicarii unor taxe mai mari.



Companiile aeriene low-cost platesc pe aeroportul Aurel Vlaicu (Baneasa) din Capitala taxe mai mari decat pe aeroporturile din Roma, Madrid sau Lisabona, potrivit datelor centralizate de ZF.

Daca taxa pe pasager de pe aeroportul Baneasa, aflat la 8,5 kilometri de centrul Bucurestiului, este de 17 euro (la care se adauga taxa de securitate), aceeasi taxa este de 8 euro pe aeroportul Barajas din Madrid, aflat la 14 kilometri de capitala Spaniei, potrivit datelor din piata.

Tot spre comparatie, taxa de pasager plus taxa de securitate ajung la 15 euro pe aeroportul din Lisabona, aflat la o distanta de 7 kilometri de oras, si la 16 euro pe aeroportul Fiumicino din Roma (34 de kilometri de Roma), de pe care opereaza companiile low-cost in special, potrivit datelor de pe site-ul de rezervari al companiei low-cost Blue Air, care prezinta distinct taxele de pasageri si de securitate incluse in pretul final al biletului de avion. Pe de alta parte, pe cel mai mare aeroport din tara, Henri Coanda (Otopeni), aceste taxe ajung la 21 de euro.

Marja de profit de 50% pentru Aeroportul Baneasa

"Taxele aeroportuare se stabilesc in functie de costurile aeroportului, de facilitatile existente (un singur terminal - n. red.) si de apropierea fata de oras. In mod normal taxele de pe Baneasa trebuia sa fie mai mari chiar si decat taxele de pe Otopeni, avand in vedere ca este mai aproape de centrul orasului, insa facilitatile oferite momentan nu ne permit acest lucru. Cand vom moderniza aeroportul, vom percepe taxe mai mari", a declarat George Mihalcea, directorul general al aeroportului Aurel Vlaicu (Baneasa), cu afaceri de aproape 18 milioane de euro anul trecut si o marja de profit de aproape 50%. Directorul general al aeroportului spune ca anul trecut nu s-a investit in infrastructura deoarece s-a vizat reducerea costurilor.

Cea mai mare contributie in afacerile aeroportului Baneasa, respectiv 80%, o au taxele aeroportuare, care sunt percepute de la companiile aeriene. "Noi suntem un fel de colector al acestor taxe de la pasageri. Toate taxele aeroportuare sunt incluse in biletele de avion pe care le vindem", a declarat Adrian Ionascu, directorul general al Blue Air, cea mai mare companie low-cost care opereaza pe aeroportul din Baneasa.

Cum se calculeaza pretul unui bilet

Astfel, un client plateste pentru un bilet dus-intors pe Bucuresti - Roma in perioada 10 - 13 februarie, 29 de euro, la care se adauga 17 euro taxa aeroportului din Baneasa si 16 euro taxa aeroportului din Roma, ce duc la un pret total de aproape 61,5 euro, potrivit datelor de pe site-ul de rezervari al Blue Air.

Companiile Blue Air si Wizz Air, care au transportat cei mai multi pasageri anul trecut pe piata locala low-cost, sunt cei mai mari contributori ai aeroportului din Baneasa, in care lucreaza 253 de oameni. "Cel mai important client este compania romaneasca Blue Air, cu o pondere de 55% in cifra noastra de afaceri (9,9 mil. euro - n. red.), in timp ce Wizz Air face 30% din afacerile aeroportului", au declarat reprezentantii aeroportului Baneasa, de pe care mai opereaza Germanwings, Koral Blue sau Nouvelair.

Numarul total de pasageri pe care l-a inregistrat aeroportul anul trecut s-a ridicat la putin peste 2 milioane de persoane, in crestere cu 18% fata de nivelul din anul anterior. Numarul de miscari ale aeronavelor (decolari, aterizari) de pe aeroportul Baneasa a crescut cu 13% anul trecut fata de anul anterior.

Inca o taxa

Pe langa taxele de securitate suportate de pasager, o companie aeriana plateste pentru decolarea si aterizarea unei aeronave sase euro pe tona de avion pe aeroportul din Baneasa.

Altfel spus, pentru un avion care are in medie 60 de tone, o companie aeriana va plati 360 de euro la decolare pe Baneasa, mai putin cu aproape 100 de euro fata de taxa pe care ar trebui sa o suporte pe aeroportul din Otopeni, de exemplu (7,5 euro pe tona).