Companii

De ce evita gigantii mondiali sa intre pe o piata de vopsele cu un ritm anual de crestere de 20%

De ce evita gigantii mondiali sa intre pe o piata de vopsele cu un ritm anual de crestere de 20%

Click pentru imaginea marita

26.06.2008, 16:19 31

Piata de vopsele a ajuns anul trecut la aproximativ 200 de milioane de euro, in crestere cu circa 20%, ritm care se va reduce la 12-15% in urmatorii trei ani, insa va ramane atractiv pentru gigantii mondiali precum Akzo Nobel (Olanda), SigmaKalon, parte a grupului american PPG, BASF Coatings (Germania) sau Tikkurila (Finlanda), scrie lunarul Business Construct, care a aparut astazi impreuna cu ZF.
Ritmul accelerat de dezvoltare a sectorului constructiilor si cererea de locuinte vor contribui major la avansului consumului de lacuri si vopsele, potrivit companiilor de profil. Industria de vopsele este dominata de cinci producatori K?ber (detinut de familia K?ber), Fabryo (controlat de fondul suedez Oresa Ventures), Policolor (detinut de fondurile Romanian Investment Fund si RC2 Limited), d?fa Deutek (detinut de fondul american de investitii Advent International) si Atlas Corporation (companie controlata de investitori greci), care detin circa 70% din totalul vanzarilor.
"Piata locala nu va mai ramane in totalitate a producatorilor locali. Chiar daca pana acum jucatorii internationali au avut o prezenta mai degraba discreta pe piata, in maximum doi ani situatia se va schimba radical. Fie ca se vor instala prin investitii de tip greenfield sau ca vor reusi achizitii ale unor producatori locali, prezenta lor este certa pe termen scurt", a declarat Adrian Ion, marketing manager al d?fa Deutek.
Consumul de lacuri si vopsele a ajuns deja la un grad de maturitate, iar piata poate atinge nivelul de 500 de milioane in 2011. "Ritmul ridicat de extindere a constructiilor a determinat ca, in ultimii trei ani, ponderea acestui sector sa se majoreze de la 6,4% (2005) la aproape 10% in produsul intern brut in 2007. Un scenariu optimist ar fi ca in 2011 ponderea constructiilor in formarea PIB sa fie de peste 12%, astfel putem spera la o piata de vopsele de aproximativ 500 de milioane de euro", spune reprezentantul d?fa Deutek.
"Nu este exclus ca gigantii mondiali sa intre pe piata prin achizitii. Piata romaneasca a materialelor de constructii a ajuns la un anumit nivel de maturitate. Cresterile previzionate pe termen mediu si lung sunt imbucuratoare. Companiile care activeaza pe plan local sunt foarte atractive pentru gigantii mondiali", spune Nicholas Stamboulis, senior partner al Atlas Corporation, care detine divizia de lacuri si vopsele Apla.
Marii jucatori au asteptat o maturizare a pietei din Romania si consolidarea la un nivel de marime care sa le permita investitii majore. Principalele tinte ale jucatorilor straini ar putea fi companiile detinute de fondurile de investitii, care vor cauta sa deruleze un exit in urmatorii doi-trei ani.
"Firmele detinute de fondurile de investitii vor fi ofertate unor jucatori externi in urmatorii doi - trei ani de zile. Jucatorii mari probabil nu izbutesc sa se adapteze la cerintele specifice ale pietei din Romania si nu pot atinge un raport calitate/pret competitiv pe piata", afirma Stefan Barna, directorul de strategie al K?ber.
Totusi, unii jucatori considera ca, pe termen mediu, producatorii locali vor continua sa domine piata datorita investitiilor masive in promovare.
"Piata locala se va consolida in urmatorii ani. Producatorii locali sunt puternici si au resurse pentru dezvoltare sustinuta, chiar sa concureze marii jucatori internationali", spune Aliz Kosza, directorul executiv al Fabryo Corporation.
Ideea este sustinuta si de reprezentantii Policolor. "Probabil ca romanii deja au invatat din experientele anterioare ca sub nume de branduri celebre se afla si produse care nu se ridica la nivelul asteptarilor. Astfel ca, in acest moment, prefera sa se bazeze pe produsele cunoscute, care nu i-au dezamagit", afirma Ivan Sokolov, directorul general al Policolor.
Primii cinci producatori de lacuri si vopsele de pe piata au inregistrat in primele cinci luni ale anului cresteri ale vanzarilor cuprinse intre 15-25% datorita ritmului dinamic al constructiilor noi si al lucrarilor de renovare.
Pe piata locala activeaza circa 100 de marci de lacuri si vopsele, numar care include producatorii regionali.
Numarul mare de branduri a fost influentat si de cresterea nivelului de trai, si de intensificarea lucrarilor de renovari si redecorari, mai ales pentru micii consumatori casnici. Astfel, daca in prezent renovarea locuintelor se deruleaza o data la cinci ani, pe termen mediu perioada se va reduce la doi ani.
"Consumatorul a trecut de la "zugravim" sau "varuim" la "renovam" sau chiar "decoram". Acum romanii isi permit ca o data la 5-7 ani sa zugraveasca casa pentru ca peretii s-au uzat, insa odata cu cresterea nivelului de trai si cu sofisticarea spatiului de locuit va ajunge sa decoreze o data la doi ani", explica Ion de la d?fa Deutek.
Desi activeaza foarte multe branduri, doar 4-5 detin peste 50% din piata. "In prezent exista un numar mare de marci pe piata, dintre acestea numai patru sau cinci au reusit sa ocupe un loc important in mintea consumatorilor. Nu trebuie uitat de asemenea domeniul de aplicabilitate al acestora, existand marci consacrate, de exemplu in industria auto si navala", afirma Stamboulis.
Mai mult, datorita cerintelor tot mai dure impuse prin legislatie produselor peliculogene, jucatorii mici si medii se vor lovi de problema adaptarii produselor acestor cerinte.
"Un program de conformare la cerintele legislative UE in perspectiva 2010 presupune fie resurse financiare ridicate pentru achizitia de licente, fie un compartiment propriu puternic de cercetare (adica atat resurse financiare, cat si acces la resurse umane foarte calificate). In aceasta perspectiva, probabil cei mai multi jucatori de acest nivel vor trebui fie sa se reprofileze, fie sa renunte la afacere", afirma reprezentantul K?ber.
Cu toate acestea, esalonul jucatorilor mici si medii va exista mereu, chiar daca peste 80% din cota de piata se va consolida intr-un esalon de 3-4 producatori majori, completeaza directorul de marketing de la d?fa Deutek. Producatorii mici vor avea mult de luptat atat in piata, unde brandurile si echipele de vanzari puternice vor da tonul, dar si in laboratoarele proprii de cercetare pentru a tine pasul cu inovatiile celor mari. Insa din cauza tendintei consumatorului local de a alege produse mai ieftine, unii dintre producatorii mici vor rezista pe piata.
"Producatorii mici si mijlocii vor exista mereu pe piata, avantajul lor fiind in primul rand pretul. Jucatorii mici au costuri reduse de productie si distributie. In general sunt cunoscuti in regiuni reduse ca intindere datorita unor canale de distributie slab dezvoltate si nici nu sustin departamente de cercetare dezvoltare", spune Sokolov de la Policolor. In prezent, marcile premium de vopsele ocupa doar 45% din totalul pietei, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare MEMRB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO