Companii

Dan Viorel Sucu - Mobexpert: Piata interna ne-a salvat anul trecut

09.01.2006, 18:46 384

Presedintele Mobexpert, cel mai mare jucator local de pe piata mobilei, spune ca a reusit sa neutralizeze efectele negative ale scaderii euro din 2005 prin redirectionarea productiei de la export catre piata locala.

In 2006, Sucu va aplica aceeasi strategie de piata, combinata cu investitii in game noi de mobilier, destinate special pietei regionale.

"Anul 2005 a fost un an foarte bun pentru mobila, dar doar in ceea ce priveste piata regionala. Pentru exporturi a fost un an catastrofal din cauza aprecierii cursului euro fata de leu. Avantajul nostru fata de competitori a fost ca am avut posibilitatea sa redirectionam productia pe piata interna, care a fost mult mai atractiva", a spus Dan Viorel Sucu, presedintele si actionarul majoritar al companiei.

In 2005, euro s-a depreciat cu 8% fata de leu, afectand toti exportatorii.

Grupul Mobexpert, care include mai multe companii (fabrici de mobila, firme imobiliare si firme de retail), a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro, in crestere cu circa 14% fata de anul anterior.

Cele mai mari cresteri au fost inregistrate in activitatea de retail, unde vanzarile magazinelor din Bucuresti si orasele mari de provincie (Brasov, Timisoara, Constanta si Cluj) au crescut cu aproape 40%, mai mult decat dublu fata de obiectivele stabilite la inceput de an, care erau de 18%.

"Cresterea vanzarilor a avut loc in contextul pastrarii acelorasi suprafete comerciale. Practic, in 2005 am deschis numai hipermagazinul de la Brasov, catre finalul anului, dar si in acest caz a fost vorba de extinderea unui magazin care exista deja. Ma astept ca in 2006 ritmul de crestere (al vanzarilor Mobexpert din Bucuresti si orasele mari de provincie - n. r.) sa nu mai fie la fel de alert - o crestere cu 15%. Rezultatele investitiilor din 2006 se vor vedea in 2007, an pentru care estimez o crestere de 25%", a mentionat presedintele Mobexpert.

Mobexpert si-a planificat pentru anul 2006 deschiderea a trei noi hipermagazine de mobila.

"Daca in anul 2005 am avut o crestere intensiva, in 2006 va fi si o crestere extensiva. In 2006 vom deschide magazinul de la Baneasa, vom deschide la Ploiesti si, daca vom reusi, si la Constanta", a mentionat Sucu.

Compania are un magazin de mobilier de birou la Belgrad (Serbia) si pentru anul 2006 are in plan si deschiderea primului hipermagazin de mobila din afara tarii - la Sofia (Bulgaria).

Printre factorii care au contribuit la majorarea vanzarilor Mobexpert in 2005 se numara lansarea unor noi modele de mobilier, dar si introducerea cotei unice de 16%, care, potrivit lui Sucu, a sporit veniturile disponibile ale consumatorilor.

Cea mai mare parte a investitiilor companiei in 2005 s-au concentrat in modernizarea serviciilor de logistica. Mobexpert a investit circa 4 milioane de euro in constructia unui centru logistic de 10.000 de metri patrati pe Soseaua de centura din Bucuresti.

In pofida cresterii vanzarilor, profitabilitatea Mobexpert a fost mai re-dusa anul acesta ca urmare a pierderilor rezultate din activitatea de export, dar si din cauza mentinerii preturilor in euro.

"Politica de pret a fost de a mentine preturile in euro, ceea ce, in contextul devalorizarii euro, a insemnat o scadere a preturilor in lei", a spus el. "La aceasta s-au adaugat pierderile din activitatea de export", a mai mentionat el.

Mobila este una din principalele industrii din Romania, majoritatea fabricilor exportand peste trei sferturi din ceea ce produc.

Acestea au suferit un soc anul trecut, cand deprecierea euro fata de leu le-a redus semnificativ marjele de profit din export. Multe firme au pierdut clienti externi si au fost chiar nevoite sa dea afara din angajati.

"A fost un an dezastruos pentru exporturi", afirma la randul sau Sucu.

Pentru anul 2006, Sucu are in vedere investitii in noi game de produse. "Pe masura ce piata creste reusim sa producem modele special gandite pentru piata regionala. Proiectam modele pentru tipul de constructii care se realizeaza acum", spune el.

Tot pentru anul 2006 este asteptata insa si o crestere generalizata a preturilor la mobila in conditiile scumpirii costurilor cu utilitatile si cu materiile prime. "Energia electrica s-a scumpit. Pretul la Pal (placi aglomerate din lemn - n.r.) a crescut din nou la inceputul acestui an. Pentru anul 2006 anticipez o crestere cu circa 7-8% a preturilor la produsele de mobila pe piata interna", afirma presedintele companiei.

"Trebuie sa tinem cont si de faptul ca spre deosebire de alte produse de folosinta indelungata, cum ar fi produsele electronice, la mobila exista inca un ecart mare de pret, in Romania, fata de pietele externe, in sensul ca in Romania preturile sunt mai reduse", a adaugat el.

Mobexpert este cel mai mare retailer local de mobila, reteaua grupului numarand 3 hipermagazine in Bucuresti si 20 de magazine in orasele de provincie. Grupul are peste 5.000 de angajati. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO