În business există mereu a doua şansă, sau a treia, care trebuie asumate, este concluzia participanţilor la conferinţa „The Value of Second Chances: poveşti antreprenoriale şi soluţii pentru companii în dificultate“, organizată de Ziarul Financiar şi CITR Group.
„Noi ne învăţăm copiii din şcoală, din familie să le fie teamă de eşec. Dar nu trebuie să ne fie teamă de eşec niciodată. Suferim în România de stigmatizare, punem etichete copiilor, colegilor, angajaţilor. Antreprenorul nu trebuie să se dea niciodată bătut. Nu poţi evita momentele dificile, trebuie să treci peste ele“, spune Ioana Necula, membru Fondator Romexterra Leasing IFN, unul dintre antreprenorii români care a trecut prin momente dificile cu propria companie, dar a reuşit să se redreseze şi să se dezvolte.
În România însă nu există suficient respect pentru curajul antreprenorilor, iar pe de altă parte, aceştia dezvoltă un ataşament exagerat faţă de companie, acceptă greu un partener, un consultant, o altă părere şi preferă să fie one man show, cu problemele ce pot să apară ulterior. „Nu avem o tradiţie în antreprenoriat, avem abia o primă generaţie de antreprenori, care are şi o problemă în a asigura continuitatea businessului“, a subliniat Rudolf Vizental, CEO CIT Resources, parte a CITR Group.
Potrivit unui studiu realizat de CITR Group, România are circa 19.000 de companii de impact, care reprezintă doar 3% din totalul societăţilor, generează 68% din cifra de afaceri cumulată la nivel naţional şi angajează 41% din forţa de muncă.
În plus, aproximativ 36% din companiile de impact au profitabilitatea cuprinsă între 0% şi 5%, un nivel mult prea mic pentru a susţine grade de îndatorare de peste 70%. „Suntem faţă în faţă cu o economie performantă, care stă pe o bază îngustă. O economie sănătoasă are nevoie de antreprenori locali“, se arată în studiul CITR Group.