Companii

Comertul cu UE dupa integrare: ieftiniri de produse, cresterea importurilor si inchideri de fabrici

Comertul cu UE dupa integrare: ieftiniri de produse, cresterea importurilor si inchideri de fabrici

Scaderea mai mare a preturilor va fi la dulciuri, bauturi racoritoare si ciocolata

19.06.2006, 22:12 145

Concurenta producatorilor europeni va duce si la inchiderea multor fabrici, dar si la cresterea importurilor. "Dupa integrare va exista o presiune uriasa din partea producatorilor din Comunitatea Europeana pentru a se impune pe o piata de desfacere foarte puternica. Va fi o perioada in care pot fi preluati si ultimii mohicani", spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta, organizatie care grupeaza cei mai mari producatori din industria alimentara.
"Cred ca intr-o prima faza va exista o scadere de 10-15% a preturilor la produsele alimentare pentru acapararea de piata, dar ulterior urmeaza o asezare a pietei si o stabilitate a preturilor. Directiile vot fi trasate de companiile multinationale, de distribuitorii acestora si de marile retele de key-accounts", adauga presedintele Romalimenta.
El mai spune ca va exista o scadere mai mare a preturilor la dulciuri, bauturi racoritoare si ciocolata. In opinia lui, preturile la carne si lapte nu se vor modifica semnificativ, pentru ca preturile materiei prime sunt aproximativ egale. "Aici lupta se va da pe siguranta alimentara si pe igiena", considera el.
In momentul integrarii, toate importurile de marfuri provenite din statele membre UE vor fi scutite de orice taxa vamala la intrarea in Romania. De fapt, operatiunea nici nu se va mai numi import, ci comert intracomunitar. "Cauza o reprezinta principiul liberei circulatii a marfurilor, valabil in Uniune", a declarat pentru ZF Vasile Radu, director pe probleme de politici comerciale in Departamentul de Comert Exterior (DCE).
Toate taxele vamale aplicate in prezent importurilor din statele membre vor fi eliminate, pentru toate produsele. "Odata cu integrarea in UE, toata legislatia privind politica comerciala a Uniunii va fi direct aplicabila in Romania", a mai spus el. Asta inseamna ca Romania se va supune deciziilor europene in orice problema de politica comerciala - fie taxe vamale, fie acorduri preferentiale de comert. In plus, Romania adopta in momentul integrarii si taxele vamale ale Uniunii in relatiile comerciale cu orice alt stat.
Cat priveste comertul cu statele ne-membre UE, tarifele vamale ale Uniunii vor fi aplicate imediat din momentul aderarii in relatiile comerciale ale Romaniei cu tertii. "Nu exista niciun fel de perioada de tranzitie, adoptarea tarifului vamal european TARIC se va face imediat", a spus Vasile Radu (DCE).
In prezent, Romania are acorduri comerciale preferentiale cu Moldova, Turcia, Israel, Bulgaria sau Croatia, care presupun taxe vamale mai mici in comertul bilateral pentru anumite produse. Odata cu momentul aderarii, toate aceste acorduri preferentiale vor disparea. In schimbul acestora, Romania va adopta acordurile comerciale preferentiale ale Uniunii.
"Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, alimentele in general vor fi mai ieftine si nu vor mai exista atatea fluctuatii de pret. Consumatorii vor da peste o piata mult mai stabila. Se va merge catre un adaos comercial mare la produsele considerate de lux peste tot in Uniunea Europeana, dar va exista si o descrestere la cele considerate de uz zilnic", spune Minea. El considera ca dupa integrare, profitul se va muta dinspre procesatori inspre magazin, iar diferentele dintre pretul actual la raft si cel de dupa integrare vor fi in unele cazuri neglijabile.
Nu toata lumea estimeaza insa o scadere a pretului la alimente, mai multe voci sustinand chiar o crestere, cel putin pe termen scurt, avand ca exemplu Ungaria, unde mare parte dintre locuitorii oraselor de granita au preferat sa cumpere produse alimentare din Oradea sau Timisoara pentru ca erau mai ieftine, imediat dupa aderarea acestei tari. "E greu de anticipat ce se va intampla, pentru ca importatorii care vor decide sa vanda pe piata locala o vor face pentru a obtine un profit mai mare decat cel din "home-market-uri. Nu cred ca vor veni cu preturi mai mici", spune Raul Ciurtin, presedintele Albalact, unul dintre jucatorii importanti din industria produselor lactate.
De aceeasi parere este si Ioan Popa, vicepresedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari si proprietar al grupului Transavia. El spune ca producatorii interni vand mai ieftin decat in Uniunea Europeana, asa ca e greu de crezut ca vor exista producatori care sa ofere produse mai ieftine. "Un kilogram de pui grill costa 3,5 euro la raft in UE, iar la noi ajunge la 2,5 euro", argumenteaza Popa.
Pentru companiile din industria zaharului, ideea modificari pretului la zahar dupa integrare nu este plauzibila. "Zaharul a ajuns deja la un pret european (n.red. - aproape un euro/kilogram)", spune Emilian Dobrescu, reprezentant general al Agrana Romania, cel mai mare jucator de pe piata locala a zaharului. El spune ca in acest domeniu nu va exista un boom, tocmai din cauza reformei zaharului in Uniunea Europeana, unde preturile sunt pe un trend descendent.
Daca pentru producatorii de vin, anul 2005 a ridicat deja primul semn de intrebare in privinta cresterii importurilor, marii jucatori de pe piata berii se asteapta si ei la o crestere a importurilor de bere, in special pe segmentele superioare ale pietei.
Berea de import s-a numarat printre produsele cu cele mai mari taxe vamale in ultimii ani.
Acestea au variat de la 110% pentru importurile din statele din afara Uniunii Europene la 55% pentru cele din UE, ca in prezent sa existe contingente cu taxe vamale 0, in timp ce in afara acestora taxa scade la 25%. Contingentul de bere fara taxe vamale a fost de 14.300 de hectolitri in 2005, iar anul acesta este de 15.600 hl.
Daca deocamdata importurile de bere reprezinta circa 2% din totalul vanzarilor, marii jucatori asteapta ca aceasta situatie sa se modifice dupa aderarea la UE. "Dupa eliminarea completa a taxelor vamale, preturile berilor de import vor deveni mai accesibile, dar nu se vor apropia semnificativ de cele ale berilor produse local", spune Mihai Ghyka, director general Interbrew. Printre motive, Ghyka aminteste costurile de transport, dar si cele legate de mana de lucru din Europa de Vest, ambele mai ridicate decat cele din Romania.
Ghyka mai spune ca nu este suficient ca o marca sa fie prezenta pe piata la un pret bun, un alt factor important fiind accesul oamenilor la imaginea marcilor respective. "Daca nu vor fi sustinute de publicitate, nu vor avea un impact semnificativ", spune directorul general al Interbrew.
"Pretul berii Guinness nu va ajunge niciodata la acelasi nivel cu cel al berii Tuborg, de exemplu", spune Catalin Ignat, director de marketing al URBB, care produce local berea Tuborg si este importator pentru Guinness. Ignat mai considera ca pretul Guinness va ramane in continuare cu mai mult de 50% peste nivelul preturilor din segmentul superpremium (Carlsberg sau Tuborg).
Potrivit reprezentantilor din industrie, reducerea la 0 a taxelor vamale va determina a crestere mare a segmentului de import, care in prezent este de 2%. "Se va produce un import masiv de bere la doza, de pe piata Germaniei in special, ceea ce va duce la o dublare a segmentului de doze, care va ajunge la aproximativ 16%", a mai spus Ignat.
Chiar daca se asteapta la o concurenta mult mai acerba in urma integrarii in Uniunea Europeana, producatorii locali vad o mare oportunitate in dezvoltarea exporturilor.
"Avem o sansa foarte mare, sa mergem noi in Uniunea Europeana", spune presedintele Transavia, companie care va demara din acest an exporturile in Uniunea Europeana, chiar daca exista inca barierele vamale. In relatia cu UE, Romania are stabilit un contingent de 9.000 de tone de carne de pui scutite de taxe vamale, in rest fiind stabilite taxe de 45%.
Si pentru Danone, filiala locala a grupului alimentar francez cu acelasi nume, exporturile reprezinta un atu in dezvoltarea fabricii din Romania. "Intentionam ca fabrica din Bucuresti sa devina o platforma de export catre tarile din regiune", spune Milena Nedelcu, manager de comunicare al companiei. Ea a precizat ca activitatea de export a fost inceputa anul trecut, insa se va dezvolta in perioada urmatoare.

Lectia poloneza si cea maghiara
"La 1 mai 2004, Polonia se gasea in alta situatie decat Romania acum", spune Tomasz Suprovicz, consilierul economic din cadrul Ambsadei Poloniei la Bucuresti.
"In primul rand, Polonia era exportator net, iar dupa 1 mai, ca urmare a desfiintarii taxelor vamale si a altor bariere de protectie a pietelor din UE, vanzarea de produse alimentare catre tarile UE-25 a crescut cu aproximativ 42%", spune Suprovicz. Pe primele locuri s-au situat carnea, laptele, ouale, fructele si legumele, conform statisticilor ambasadei poloneze. "Desigur ca imediat dupa eliminarea taxelor vamale s-au ieftinit unele produse, dar problema trebuie privita atat dinspre consumator, cat si dinspre producator, si diferentiat pe produse industriale, unde nu exista taxe vamale, si cele agroalimentare. Pentru consumatorii polonezi, pe termen scurt, produsele alimentare de import, care erau mai ieftine, au devenit foarte atractive, insa pe termen lung, tot cele autohtone au castigat".
"In Romania, scaderea preturilor ar trebui sa fie mult mai vizibila decat in Polonia, ceea ce ar fi o oportunitate si un instrument foarte bun la diminuarea inflatiei", explica Suprowicz. Polonezii au infiintat o autoritate nationala de control care sa supravegheze scaderea preturilor de raft ale produselor de catre importatori, in urma eliminarii taxelor vamale.
In Ungaria, impactul nu a fost foarte brusc pentru ca la produsele industriale renuntarea la taxe vamale s-a produs mai demult. "Cand s-a deschis piata, laptele ieftin din Slovacia sau Germania a detronat clar laptele de productie maghiara", explica Ferenc Bogar, atasat comercial la Ambasada Ungariei in Romania. "Legea au facut-o marile lanturi de hypermarket-uri prezente pe piata, care fac oricum achizitii la preturi foarte reduse", explica Bogar. (Andreea Paun)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO