Companii

Ciurtin a trasat noile obiective la Albalact: mentinerea pe profit, cresterea vizibilitatii si investitii in distributie

Raul Ciurtin, presedinte si actionar al Albalact:  Incepand cu a doua jumatate a anului a fost o lupta crancena pe piata, cu reduceri de preturi masive. Sper sa nu mai existe lupta oarba pe preturi care a avut loc anul trecut. Promotiile vor fi insa in continuare ridicate fata de cele dintr-un an normal deoarece consumatorul este in continuare cautator de promotii.

Raul Ciurtin, presedinte si actionar al Albalact: Incepand cu a doua jumatate a anului a fost o lupta crancena pe piata, cu reduceri de preturi masive. Sper sa nu mai existe lupta oarba pe preturi care a avut loc anul trecut. Promotiile vor fi insa in continuare ridicate fata de cele dintr-un an normal deoarece consumatorul este in continuare cautator de promotii.

23.05.2010, 23:39 774

"Vom achizitiona masini mici pentru agenti, camioane detransport si tehnologia necesara imbunatatirii depozitarii sicresterii capacitatii de stocare (motostivuitoare, cititoare derafturi etc. - n.red.). Vom investi aproximativ 200.000 de euro inzona de depozitare si 1-1,5 milioane de euro in flota, dar totul vafi facut gradual", a declarat Raul Ciurtin, presedintele sidirectorul general al Albalact, care detine 14,9% din titlurilecompaniei din Alba Iulia.

Ciurtin a adaugat ca o parte din masini, respectiv camioanele,vor fi luate de la o firma locala de leasing operational, iarmasinile mici, pentru agenti, vor fi cumparate, dar nu a vrut sadezvaluie numele companiilor de la care va achizitiona acesteautovehicule sau marca acestora.

Albalact are in prezent 4.000 de clienti activi pe toatecanalele de distributie si vrea sa creasca numarul acestora cu 20%pana la finalul anului, la circa 4.800 de clienti. Presedintelecompaniei a completat ca investitiile in distributie vor continuasi in anul 2011, pentru a creste acoperirea nationala a companiei,dar nu a oferit mai multe detalii.

Albalact, companie care a finalizat anul trecut cu afaceri de 53mil. euro, detine trei depozite proprii, in Alba Iulia, Bucurestisi Campulung Moldovenesc, si trei depozite in spatii inchiriate inCraiova, Timisoara si Baia Mare.

"In a doua jumatate a anului este posibil sa inchidem doua dincele sase depozite pe care le avem, respectiv depozitele dinTimisoara si Baia Mare, si sa crestem capacitatea si aria deacoperire a celor care vor ramane. In plus lanturile mari incep saisi deschida platforme logistice proprii cu sistem de frig si vomincepe sa colaboram cu ele".

Ciurtin nu a dorit sa dezvaluie numele lanturilor de magazine cucare va colabora incepand cu acest an sau numarul persoanelor carevor fi disponibilizate din cele doua depozite situate in partea devest a tarii. "Anul trecut numarul angajatilor Albalact a fostconstant, dar anul acesta numarul lor va creste, in special pe zonade logistica si distributie, cu 30 pana la 60 de persoane", aafirmat presedintele si directorul general al producatorului delactate din Alba Iulia, companie cu peste 600 de angajati.

Avans bugetat de 10%

Producatorul brandurilor Zuzu si Fluga si-a propus pentru anulacesta o crestere de 10% a cifrei de afaceri, in conditiile in careAlbalact a inregistrat o crestere de 4,4% a afacerilor in primultrimestru al acestui an, iar Ciurtin estimeaza stagnare pentrupiata lactatelor anul acesta.

"Trebuie sa crestem mai mult de 10% in urmatoarele luni ca saobtinem o medie de 10% la finalul anului. Vrem sa fim in piata,usor peste, dar sa ramanem profitabili. Acesta este obiectivulnostru pentru anul acesta", sustine Raul Ciurtin.

Pentru a atinge acest obiectiv, actionarul producatorului delactate spune ca intentioneaza sa creasca anul acesta bugetul depromovare al companiei, fara a dezvalui insa care va fi valoareatotala a acestuia.

"Anul trecut am fost destul de rezervati la comunicare si ne-amaxat mai mult pe trade marketing (promovare la raft - n. red.).Anul acesta vom fi mai consistenti in comunicarea Zuzu, Fulga siRaraul si vom incerca sa eficientizam executia de piata. Vrem sacrestem in categoriile unde avem cote mici de piata si vom investiatat in trade marketing, cat si in reclame tv suficient pentru aobtine vizibilitate".

In 2009, producatorii de lactate au realizat foarte multepromotii la raft, pentru a putea mentine vanzarile in volum lanivelul anului 2008, dupa ce puterea de cumparare a consumatorilora scazut. "Incepand cu a doua jumatate a anului a fost o luptacrancena pe piata, cu reduceri de preturi masive. Sper sa nu maiexiste lupta oarba pe preturi care a avut loc anul trecut.Promotiile vor fi insa in continuare ridicate fata de cele dintr-unan normal deoarece consumatorul este in continuare cautator depromotii", spune Ciurtin.

El a adaugat ca dupa finalizarea investitiilor in fabricaRaraul din Campulung Moldovenesc nu ia in calcul pentru anul acestaachizitia de noi companii, preferand sa dezvolte compania curesursele si capacitatea de productie pe care o detine deja. "Maieste loc de investitii in ferma de vaci de lapte pe care o detinem,dar nu ne grabim".

De unde vine materia prima

In prezent, 7% din materia prima necesara productiei Albalact,laptele, provine din ferma proprie situata in localitatea Vaidei,judetul Hunedoara, 60% din fermele din Romania, iar restul esteimportat din Uniunea Europeana. Ciurtin este de parere ca materiaprima este una dintre principalele probleme ale industriei locale alactatelor.

"Nu este suficienta materie prima in piata, iar perspectiva nuarata bine", spune el. La momentul cand a fost stabilita cota delapte a Romaniei, la inceputul anului 2007, fermierii si taraniiproduceau 3,3 miliarde de litri anual. Cu toate acestea, doar 1,1miliarde de litri sunt vanduti catre procesatori, iar 40% dinaceasta cantitate este lapte care nu este conform cu normelelegislatiei europene.

"Producatorii de lapte materie prima trebuie sa rezolve aceastaproblema de calitate a laptelui, altfel, din 2012 nu vor mai puteavinde laptele catre procesatori, ca urmare a aplicarii riguroase alegislatiei. Eu nu cred, insa, ca pana in 2012 calitatea lapteluineconform va fi rezolvata, astfel ca 40% din cantitatea de laptelivrata catre procesatori va disparea si va exista o presiuneputernica pe pretul laptelui materie prima", estimeaza actionarulAlbalact.

Vin fermieri straini sa faca business inRomania

In aceste conditii, procesatorii vor apela mai mult la importuriin urmatorii ani si tot mai multi investitori straini, care detinferme mari si au acces la finantari, vor fi interesati sa dezvolteferme in Romania.

"In Romania au inceput sa vina deja fermieri straini care vorsa dezvolte ferme mari, iar acest lucru se intampla deoarece statulnu-i poate ajuta prea mult pe fermierii romani. Fermierul roman nueste foarte eficient, nu are acces la finantare bancara si esteslab sprijinit. Spre exemplu, media de productie pe cap de vaca inUE este de 30 de litri, iar un fermier roman produce 20 de litri inmedie pe cap de vaca", explica Ciurtin.

Cu toate acestea, el sustine ca piata locala a lactatelor arein continuare un potential mare de crestere in urmatorii ani, maiales daca vanzarile de lactate realizate in prezent de tarani sevor muta in magazine.

Albalact, companie tranzactionata pe Bursa de Valori Bucurestisub simbolul ALBZ, este cel mai mare producator independent delactate cu actionariat roman, actionarii companiei fiind PetruCiurtin (31,7%), Raul Ciurtin (14,9%), fondul de investitii cipriotRC2 (25,4%) si alti actionari (27,8%). Producatorul de lactate dinAlba, care detine in prezent doua unitati de productie- in Oiejdea,judetul Alba, si Campulung Moldovenesc - in judetul Suceava, isidisputa piata locala a lactatelor cu filialele locale alemultinationalelor FrieslandCampina, Danone, Hochland, Tnuva siMüller, intr-o piata estimata la 1,1 miliarde de euro.

Titlurile Albalact se tranzactionau vineri la un pret de 0,252lei/unitate, la acest nivel capitalizarea companiei ridicandu-se la40,9 mil. euro, mai mica cu peste 33% fata de capitalizarea de lainceputul anului, de aproape 60 mil. euro.

Compania pe care Ciurtin, de profesie medic, a dus-o de laafaceri de 2,5 mil. euro in urma cu zece ani la peste 50 mil. euroin 2009 a fost, incepand de anul trecut, una dintre cele maicurtate afaceri, pe lista companiilor interesate de compania dinAlba aflandu-se, potrivit unor surse din piata, fondul deinvestitii Apax (care detine compania Tnuva Romania), Müller sigigantul francez Lactalis.

Raul Ciurtin nu a negat niciodata interesul unor investitoripentru compania pe care o conduce, dar a declarat intr-un interviuacordat in martie ZF ca nu are nicio tinta de timp pe care si-aimpus-o pentru aceasta vanzare.

Pe ce piete este prezent Albalact

  • Albalact este lider cu brandul Zuzu pe piata lapteluipasteurizat, estimata la circa 95 mil. euro. Producatorul are ocota de piata in volum de 29,4%, principalii sai competitori peacest segment fiind brandurile Milli (FrieslandCampina), LaDorna,Tnuva, Casa Buna (Danone) si Brenac(Brailact).
  • Pe segmentul laptelui UHT, o piata de aproximativ 40 mil. euro,Albalact ocupa locul doi cu brandul Fulga, avand o cota de piata involum de 22,3%. Principalii competitori ai Fulga pe acest segmentsunt LaDorna, Milli (FrieslandCampina), Brenac (Brailact) sauProdlacta.
  • Albalact mai detine locul intai pe categoria unt, piata decirca 40 mil. euro, cu brandul De Albalact, avand o cota de piatade 25,9% in volum. Pe acest segment mai sunt prezente marcile Milli(FrieslandCampina), Covalact, Meggle sau President (LaDorna).
  • In categoria smantana, evaluata la peste 85 mil. euro, Albalactare o cota de piata in volum de 16% si are ca principalicompetitori brandurile Danone, Tnuva, Napolact si Milli(FrieslandCampina).
  • In categoria iaurt, una dintre cele mai mari segmente alepietei de lactate proaspete cu o valoare de peste 180 mil. euro,Albalact are o cota de piata de 2,7% in volum. Aceasta piata estedominata de producatorii Danone, FrieslandCampina, Tnuva siMüller.
  • Albalact este prezent si pe categoriile de cascaval sibranzeturi cu marcile Raraul si De Albalact, cat si pe segmentelede sana, lapte batut, branza topita si lapte cu arome.

Nota: Valoarea pietelor reprezinta estimari ale ZF pe bazainformatiilor oferite de producatori si companiile de cercetare apietei; reprezentantii Albalact au citat datele companiei MEMRBpentru cotele de piata detinute de producatorul de lactate pefiecare segment al industriei lactatelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO