Ciurtin a trasat noile obiective la Albalact: mentinerea pe profit, cresterea vizibilitatii si investitii in distributie

Autor: Diana Tudor Stoica 23.05.2010

Raul Ciurtin, actionarul Albalact Alba-Iulia - cel mai mare producator independent de lactate, sustine ca strategia companiei va viza anul acesta reducerea numarului de depozite, de la sase la patru unitati, si dezvoltarea sistemului de distributie prin investitii de pana la doua milioane de euro.



"Vom achizitiona masini mici pentru agenti, camioane de transport si tehnologia necesara imbunatatirii depozitarii si cresterii capacitatii de stocare (motostivuitoare, cititoare de rafturi etc. - n.red.). Vom investi aproximativ 200.000 de euro in zona de depozitare si 1-1,5 milioane de euro in flota, dar totul va fi facut gradual", a declarat Raul Ciurtin, presedintele si directorul general al Albalact, care detine 14,9% din titlurile companiei din Alba Iulia.

Ciurtin a adaugat ca o parte din masini, respectiv camioanele, vor fi luate de la o firma locala de leasing operational, iar masinile mici, pentru agenti, vor fi cumparate, dar nu a vrut sa dezvaluie numele companiilor de la care va achizitiona aceste autovehicule sau marca acestora.

Albalact are in prezent 4.000 de clienti activi pe toate canalele de distributie si vrea sa creasca numarul acestora cu 20% pana la finalul anului, la circa 4.800 de clienti. Presedintele companiei a completat ca investitiile in distributie vor continua si in anul 2011, pentru a creste acoperirea nationala a companiei, dar nu a oferit mai multe detalii.

Albalact, companie care a finalizat anul trecut cu afaceri de 53 mil. euro, detine trei depozite proprii, in Alba Iulia, Bucuresti si Campulung Moldovenesc, si trei depozite in spatii inchiriate in Craiova, Timisoara si Baia Mare.

"In a doua jumatate a anului este posibil sa inchidem doua din cele sase depozite pe care le avem, respectiv depozitele din Timisoara si Baia Mare, si sa crestem capacitatea si aria de acoperire a celor care vor ramane. In plus lanturile mari incep sa isi deschida platforme logistice proprii cu sistem de frig si vom incepe sa colaboram cu ele".

Ciurtin nu a dorit sa dezvaluie numele lanturilor de magazine cu care va colabora incepand cu acest an sau numarul persoanelor care vor fi disponibilizate din cele doua depozite situate in partea de vest a tarii. "Anul trecut numarul angajatilor Albalact a fost constant, dar anul acesta numarul lor va creste, in special pe zona de logistica si distributie, cu 30 pana la 60 de persoane", a afirmat presedintele si directorul general al producatorului de lactate din Alba Iulia, companie cu peste 600 de angajati.

Avans bugetat de 10%

Producatorul brandurilor Zuzu si Fluga si-a propus pentru anul acesta o crestere de 10% a cifrei de afaceri, in conditiile in care Albalact a inregistrat o crestere de 4,4% a afacerilor in primul trimestru al acestui an, iar Ciurtin estimeaza stagnare pentru piata lactatelor anul acesta.

"Trebuie sa crestem mai mult de 10% in urmatoarele luni ca sa obtinem o medie de 10% la finalul anului. Vrem sa fim in piata, usor peste, dar sa ramanem profitabili. Acesta este obiectivul nostru pentru anul acesta", sustine Raul Ciurtin.

Pentru a atinge acest obiectiv, actionarul producatorului de lactate spune ca intentioneaza sa creasca anul acesta bugetul de promovare al companiei, fara a dezvalui insa care va fi valoarea totala a acestuia.

"Anul trecut am fost destul de rezervati la comunicare si ne-am axat mai mult pe trade marketing (promovare la raft - n. red.). Anul acesta vom fi mai consistenti in comunicarea Zuzu, Fulga si Raraul si vom incerca sa eficientizam executia de piata. Vrem sa crestem in categoriile unde avem cote mici de piata si vom investi atat in trade marketing, cat si in reclame tv suficient pentru a obtine vizibilitate".

In 2009, producatorii de lactate au realizat foarte multe promotii la raft, pentru a putea mentine vanzarile in volum la nivelul anului 2008, dupa ce puterea de cumparare a consumatorilor a scazut. "Incepand cu a doua jumatate a anului a fost o lupta crancena pe piata, cu reduceri de preturi masive. Sper sa nu mai existe lupta oarba pe preturi care a avut loc anul trecut. Promotiile vor fi insa in continuare ridicate fata de cele dintr-un an normal deoarece consumatorul este in continuare cautator de promotii", spune Ciurtin.

El a adaugat ca dupa finalizarea investitiilor in fabrica Raraul din Campulung Moldovenesc nu ia in calcul pentru anul acesta achizitia de noi companii, preferand sa dezvolte compania cu resursele si capacitatea de productie pe care o detine deja. "Mai este loc de investitii in ferma de vaci de lapte pe care o detinem, dar nu ne grabim".

De unde vine materia prima

In prezent, 7% din materia prima necesara productiei Albalact, laptele, provine din ferma proprie situata in localitatea Vaidei, judetul Hunedoara, 60% din fermele din Romania, iar restul este importat din Uniunea Europeana. Ciurtin este de parere ca materia prima este una dintre principalele probleme ale industriei locale a lactatelor.

"Nu este suficienta materie prima in piata, iar perspectiva nu arata bine", spune el. La momentul cand a fost stabilita cota de lapte a Romaniei, la inceputul anului 2007, fermierii si taranii produceau 3,3 miliarde de litri anual. Cu toate acestea, doar 1,1 miliarde de litri sunt vanduti catre procesatori, iar 40% din aceasta cantitate este lapte care nu este conform cu normele legislatiei europene.

"Producatorii de lapte materie prima trebuie sa rezolve aceasta problema de calitate a laptelui, altfel, din 2012 nu vor mai putea vinde laptele catre procesatori, ca urmare a aplicarii riguroase a legislatiei. Eu nu cred, insa, ca pana in 2012 calitatea laptelui neconform va fi rezolvata, astfel ca 40% din cantitatea de lapte livrata catre procesatori va disparea si va exista o presiune puternica pe pretul laptelui materie prima", estimeaza actionarul Albalact.

Vin fermieri straini sa faca business in Romania

In aceste conditii, procesatorii vor apela mai mult la importuri in urmatorii ani si tot mai multi investitori straini, care detin ferme mari si au acces la finantari, vor fi interesati sa dezvolte ferme in Romania.

"In Romania au inceput sa vina deja fermieri straini care vor sa dezvolte ferme mari, iar acest lucru se intampla deoarece statul nu-i poate ajuta prea mult pe fermierii romani. Fermierul roman nu este foarte eficient, nu are acces la finantare bancara si este slab sprijinit. Spre exemplu, media de productie pe cap de vaca in UE este de 30 de litri, iar un fermier roman produce 20 de litri in medie pe cap de vaca", explica Ciurtin.

Cu toate acestea, el sustine ca piata locala a lactatelor are in continuare un potential mare de crestere in urmatorii ani, mai ales daca vanzarile de lactate realizate in prezent de tarani se vor muta in magazine.

Albalact, companie tranzactionata pe Bursa de Valori Bucuresti sub simbolul ALBZ, este cel mai mare producator independent de lactate cu actionariat roman, actionarii companiei fiind Petru Ciurtin (31,7%), Raul Ciurtin (14,9%), fondul de investitii cipriot RC2 (25,4%) si alti actionari (27,8%). Producatorul de lactate din Alba, care detine in prezent doua unitati de productie- in Oiejdea, judetul Alba, si Campulung Moldovenesc - in judetul Suceava, isi disputa piata locala a lactatelor cu filialele locale ale multinationalelor FrieslandCampina, Danone, Hochland, Tnuva si Müller, intr-o piata estimata la 1,1 miliarde de euro.

Titlurile Albalact se tranzactionau vineri la un pret de 0,252 lei/unitate, la acest nivel capitalizarea companiei ridicandu-se la 40,9 mil. euro, mai mica cu peste 33% fata de capitalizarea de la inceputul anului, de aproape 60 mil. euro.

Compania pe care Ciurtin, de profesie medic, a dus-o de la afaceri de 2,5 mil. euro in urma cu zece ani la peste 50 mil. euro in 2009 a fost, incepand de anul trecut, una dintre cele mai curtate afaceri, pe lista companiilor interesate de compania din Alba aflandu-se, potrivit unor surse din piata, fondul de investitii Apax (care detine compania Tnuva Romania), Müller si gigantul francez Lactalis.

Raul Ciurtin nu a negat niciodata interesul unor investitori pentru compania pe care o conduce, dar a declarat intr-un interviu acordat in martie ZF ca nu are nicio tinta de timp pe care si-a impus-o pentru aceasta vanzare.

Pe ce piete este prezent Albalact

Nota: Valoarea pietelor reprezinta estimari ale ZF pe baza informatiilor oferite de producatori si companiile de cercetare a pietei; reprezentantii Albalact au citat datele companiei MEMRB pentru cotele de piata detinute de producatorul de lactate pe fiecare segment al industriei lactatelor.