Companii

Ce se estima in 2004 pentru 2010 si ce s-a intamplat

05.01.2010, 23:11 50

In anuarul "Romania 2010", publicat in 2004, Brent Valmar,vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor deAutomobile, spunea ca "puterea de cumparare a crescut si va crestein continuare. In plus, romanii au devenit mai credibili, iarbancile le acorda mult mai usor finantare" intr-o perioada in carevanzarile masinilor de import nu cunoscusera o scadere cum a fostcea din 2008.

In 2007 si 2008 aproape 70% din totalul masinilor comercializates-au vandut printr-un credit sau in leasing. Pe de alta parte,datorita inaspririi conditiilor de creditare din toamna lui 2008,in prezent ponderea celor care cumpara "cash" a crescut la peste50%.

"Piata auto va ajunge la vanzari anuale de 300.000 de unitati,cu o valoare de 3 mld. euro. Volumul vanzarilor va creste cu omedie de cel putin 10-15% pe an", estimau jucatorii din piata autoin urma cu sase ani.

Cresterea vanzarilor de masini a fost aproape in fiecare an depeste 10-15%. Spre exemplu, in 2005 vanzarile au crescut cu 50%,iar in urmatorii ani cu peste 20%.

Chiar si in 2007, atunci cand oficialii APIA se asteptau la ocrestere "simbolica", piata a continuat sa urce la un volum deaproape 370.000 de autovehicule. In acel moment jucatorii din piatacalculau ca in 2-3 ani piata se va stabiliza la un volum cuprinsintre 400 si 500 de mii de masini vandute anual. Criza economica adeterminat o scadere a vanzarilor de 10% in 2008, urmata de una depeste 55% in 2009.

"In 2004 nimeni nu se astepta la ce a fost. Nici la crestereapana la 370.000 de autovehicule si nici la scaderea determinata decriza financiara. In plus, acum Dacia este deja un concurentredutabil pentru Opel si Chevrolet. Este un concurent care stie saspeculeze piata si care are un raport pret calitate bun. Inurmatorii ani Dacia va continua sa lanseze noi modele", a spusNicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors.

Anul 2010 va fi cel de-al treilea de scaderi consecutive alevanzarilor, la sub 130.000 de unitati, in conditiile in care in2009 s-au vandut aproape 145.000 de autovehicule, in scadere cupeste 55% in comparatie cu anul anterior. Pentru 2010 majoritateajucatorilor din piata se asteapta la o continuare a declinului deaproximativ 10% comparativ cu 2009.

"Potentialul maxim al pietei auto locale este de 350.000 deunitati. Nu stiu daca il vom atinge in 2015, deoarece evolutiapietei auto este o curba sinusoidala, urca si coboara. La acestvolum se va ajunge pana in 2013, adica in urmatorii trei ani", asubliniat Sorescu.

Cota de piata a Dacia nu a ajuns la 50% asa cum se estima in2004, ci s-a stabilizat intre 28 si 30% in ultimii doi ani. In 2009cota de piata s-a apropiat de 30% in conditiile in care aproapejumatate din vanzarile de pe piata locala s-au derulat prinintermediul programului "Rabla". In conditiile in care si in 2010va fi organizat un program "Rabla", constructorul autohton, cota depiata a Dacia se va mentine la aproximativ 30%.

"Grupul Renault are potentialul de a-si mentine o cota de piatade peste 30% pe termen lung. Pentru aceasta ne bazam pe o reteaextinsa pe tot teritoriul tarii. Celalalt atu pe care contam inmentinerea cotei de piata este planul produs, diferentiat infunctie de fiecare marca si adaptat nevoilor specifice Romaniei", aspus Fabrice Cambolive, directorul comercial al marcilor Renault,Dacia si Nissan in Romania.

Vanzarile modelelor din gama Logan atat sub emblema Dacia, catsi a Renault au atins un volum de peste 520.000 de unitati anultrecut, in crestere fata de 509.000 de unitati in 2008. Productiauzinei de la Mioveni a fost de aproape 300.000 de autovehicule,dintre care 85% au fost exportate. Intervalul 2004 - 2009reprezinta cea mai fasta perioada din istoria Dacia. Sase ani incare au fost lansate 5 modele si urmeaza al saselea, iar productiaa depasit 1,2 milioane de unitati.

Fostul director general al Dacia, Fran'ois Fourmont, confirma incursul anului trecut ca parametrii la care a ajuns in prezent uzinaau depasit previziunile momentului in care a fost pornit proiectulmasinii low-cost de 5.000 de euro.

Faptul ca Renault a trimis in cei sase ani mai mult de 1 miliardde euro in Romania si a dezvoltat Automobile Dacia a motivat oretea intreaga de producatori de componente sa investeasca sute demilioane de euro pe plan local pentru a putea deveni furnizori.

"In general lucrurile progreseaza atunci cand exista necesitateapentru acest lucru, iar Dacia a fost catalizatorul unei asemeneaevolutii in sectorul auto. Fara dezvoltarea pe care a inregistrat-oDacia si furnizorii, Romania nu ar fi devenit asa importanta inindustria auto", a declarat Fourmont in cadrul ultimului interviuacordat inainte de a pleca de la conducerea Dacia. Businessulrealizat de industria auto locala a trecut de 10 miliarde de euroin 2008, mai mult de o treime fiind realizata de grupulfrancez.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO