Ce se estima in 2004 pentru 2010 si ce s-a intamplat

Autori: Bogdan Alecu , Alexandru Anghel 05.01.2010

In anuarul "Romania 2010", publicat in 2004, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, spunea ca "puterea de cumparare a crescut si va creste in continuare. In plus, romanii au devenit mai credibili, iar bancile le acorda mult mai usor finantare" intr-o perioada in care vanzarile masinilor de import nu cunoscusera o scadere cum a fost cea din 2008.

In 2007 si 2008 aproape 70% din totalul masinilor comercializate s-au vandut printr-un credit sau in leasing. Pe de alta parte, datorita inaspririi conditiilor de creditare din toamna lui 2008, in prezent ponderea celor care cumpara "cash" a crescut la peste 50%.

"Piata auto va ajunge la vanzari anuale de 300.000 de unitati, cu o valoare de 3 mld. euro. Volumul vanzarilor va creste cu o medie de cel putin 10-15% pe an", estimau jucatorii din piata auto in urma cu sase ani.

Cresterea vanzarilor de masini a fost aproape in fiecare an de peste 10-15%. Spre exemplu, in 2005 vanzarile au crescut cu 50%, iar in urmatorii ani cu peste 20%.

Chiar si in 2007, atunci cand oficialii APIA se asteptau la o crestere "simbolica", piata a continuat sa urce la un volum de aproape 370.000 de autovehicule. In acel moment jucatorii din piata calculau ca in 2-3 ani piata se va stabiliza la un volum cuprins intre 400 si 500 de mii de masini vandute anual. Criza economica a determinat o scadere a vanzarilor de 10% in 2008, urmata de una de peste 55% in 2009.

"In 2004 nimeni nu se astepta la ce a fost. Nici la cresterea pana la 370.000 de autovehicule si nici la scaderea determinata de criza financiara. In plus, acum Dacia este deja un concurent redutabil pentru Opel si Chevrolet. Este un concurent care stie sa speculeze piata si care are un raport pret calitate bun. In urmatorii ani Dacia va continua sa lanseze noi modele", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors.

Anul 2010 va fi cel de-al treilea de scaderi consecutive ale vanzarilor, la sub 130.000 de unitati, in conditiile in care in 2009 s-au vandut aproape 145.000 de autovehicule, in scadere cu peste 55% in comparatie cu anul anterior. Pentru 2010 majoritatea jucatorilor din piata se asteapta la o continuare a declinului de aproximativ 10% comparativ cu 2009.

"Potentialul maxim al pietei auto locale este de 350.000 de unitati. Nu stiu daca il vom atinge in 2015, deoarece evolutia pietei auto este o curba sinusoidala, urca si coboara. La acest volum se va ajunge pana in 2013, adica in urmatorii trei ani", a subliniat Sorescu.

Cota de piata a Dacia nu a ajuns la 50% asa cum se estima in 2004, ci s-a stabilizat intre 28 si 30% in ultimii doi ani. In 2009 cota de piata s-a apropiat de 30% in conditiile in care aproape jumatate din vanzarile de pe piata locala s-au derulat prin intermediul programului "Rabla". In conditiile in care si in 2010 va fi organizat un program "Rabla", constructorul autohton, cota de piata a Dacia se va mentine la aproximativ 30%.

"Grupul Renault are potentialul de a-si mentine o cota de piata de peste 30% pe termen lung. Pentru aceasta ne bazam pe o retea extinsa pe tot teritoriul tarii. Celalalt atu pe care contam in mentinerea cotei de piata este planul produs, diferentiat in functie de fiecare marca si adaptat nevoilor specifice Romaniei", a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial al marcilor Renault, Dacia si Nissan in Romania.

Vanzarile modelelor din gama Logan atat sub emblema Dacia, cat si a Renault au atins un volum de peste 520.000 de unitati anul trecut, in crestere fata de 509.000 de unitati in 2008. Productia uzinei de la Mioveni a fost de aproape 300.000 de autovehicule, dintre care 85% au fost exportate. Intervalul 2004 - 2009 reprezinta cea mai fasta perioada din istoria Dacia. Sase ani in care au fost lansate 5 modele si urmeaza al saselea, iar productia a depasit 1,2 milioane de unitati.

Fostul director general al Dacia, Fran'ois Fourmont, confirma in cursul anului trecut ca parametrii la care a ajuns in prezent uzina au depasit previziunile momentului in care a fost pornit proiectul masinii low-cost de 5.000 de euro.

Faptul ca Renault a trimis in cei sase ani mai mult de 1 miliard de euro in Romania si a dezvoltat Automobile Dacia a motivat o retea intreaga de producatori de componente sa investeasca sute de milioane de euro pe plan local pentru a putea deveni furnizori.

"In general lucrurile progreseaza atunci cand exista necesitatea pentru acest lucru, iar Dacia a fost catalizatorul unei asemenea evolutii in sectorul auto. Fara dezvoltarea pe care a inregistrat-o Dacia si furnizorii, Romania nu ar fi devenit asa importanta in industria auto", a declarat Fourmont in cadrul ultimului interviu acordat inainte de a pleca de la conducerea Dacia. Businessul realizat de industria auto locala a trecut de 10 miliarde de euro in 2008, mai mult de o treime fiind realizata de grupul francez.