Companii

Bunurile de larg consum atrag investitorii

23.08.2000, 00:00 22



Piata romaneasca a bunurilor de larg consum totalizeaza circa sase-sapte miliarde de dolari anual, ponderea cea mai mare fiind in continuare detinuta de produsele de panificatie (17%), tutun (16%) si produsele lactate (15%), conform unui studiu al firmei internationale de consultanta Roland Berger & Partners.

Ponderi importante ocupa si berea si bauturile racoritoare, cu cate 10%, si vinul, cu 7%.

Importanta industriei bunurilor de larg consum a exercitat mai departe influente pozitive in dezvoltarea altor domenii, in special al distributiei si al transpoturilor.

Chiar daca si astazi sistemul distributiei marfurilor in Romania este fragmentat, cu numeroase mici magazine si cateva retele de vanzare cu ridicata, au aparut si o serie de lanturi de supermarketuri si magazine de tip cash & carry, precum Metro.

Daca in urma cu zece ani productia era foarte fragmentata, predominand producatorii locali, in prezent companiile au inteles importanta economiilor de scara realizate prin concentrarea tuturor capacitatilor producatoare in cateva puncte.

Aceasta abordare a dus la dezvoltarea sectorului transportatorilor si distribuitorilor precum Interbrands, First Romanian Distribution, Overseas sau Cosmos.

Industria bunurilor de consum si-a lasat amprenta si asupra publicitatii. Astfel, din volumul total al cheltuielilor pentru publicitate, care a depasit anul trecut 300 milioane de dolari, circa trei sferturi sunt cheltuiti de catre companiile producatoare de bunuri de larg consum.

Practic, datorita industriei bunurilor de larg consum, sectorul publicitatii s-a dezvoltat intr-un ritm foarte alert, inregistrand o rata a cresterii anuale de 50% in ultimii sase ani (perioada in care a crescut de circa 12 ori).

Aceasta evolutie se datoreaza si faptului ca Romania ocupa locul doi in randul celor mai mari piete de desfacere din Europa Centrala si de Est.

In plus, "patriotismul" scazut pe care-l manifesta oamenii din fostele tari comuniste cand trebuie sa aleaga intre un produs autohton si unul occidental constituie un motiv bun pentru noile companii de a veni in Romania.

Mai mult, puterea de cumparare mica a populatiei are un efect relativ scazut asupra achizitionarii bunurilor de larg consum, in comparatie cu bunurile de lunga utilizare.

Desi companiile multinationale au invadat fostele tari comuniste, venind cu bugete uriase si cu know-how-ul al marketing-ului occidental, o serie de societati locale au reusit sa faca fata concurentei si sa se dezvolte, precum Alka, European Drinks, Dorna, Excelent sau Topway.

European Drinks a reusit sa se impuna prin gama mare de produse, cum ar fi bauturi alcoolice, bauturi racoritoare carbo-gazoase, sucuri naturale si ape minerale.

Dorna a devenit lider al pietei de produse lactate in doar catibva ani, compania folosin numele marcii, preluat din sectorul apelor minerale, combinat cu laptele UHT.

Topway si-a inceput activitatea cand consumul margarinei era inca in faza incipienta, avand un rol determinant in crearea pietei locale. In prezent, compania s-a specializat pe productia de margarina, ketchup si ulei comestibil.

Analistul de la Roland Berger & Partners care a realizat aceasta analiza considera ca in ciuda puternicei competitii, datorita dinamismului si potentialului sau ridicat, industria bunurilor de larg consum va continua sa atraga noi investitori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO