Companii

Astăzi se deschide la Constanţa mall-ul cumpărat pentru 1 euro. Vezi cine deschide şi cine nu deschide în ziua inaugurării

Astăzi se deschide la Constanţa mall-ul cumpărat pentru 1 euro

Mallul este bine acoperit de chiriaşi având un grad de închiriere de circa 99%

Autor: Cristi Moga

28.10.2011, 00:08 7622

Două structuri cu formă de far la intrare şi un culoar larg, cu linii curbe în nuanţe de alb, amintesc la intrarea în mallul Maritimo faptul că acest centru comercial se află în Constanţa, la malul mării. Doi mari rivali din piaţa de îmbrăcăminte - C&A şi H&M - au ocupat deja spaţii faţă în faţă la una dintre intrări, dar doar C&A avea spaţiul deja deschis, în timp ce suedezii de la H&M au un banner care anunţă inaugurarea pentru 25 noiembrie.

Angajaţii unui magazin cu articole pentru înfrumuseţare făceau poze în timp ce un preot ţinea o slujbă de sfinţire a unei cafenele pentru vânzări bune.

Acestea sunt primele lucruri care îţi săreau în ochi ieri, vizitând cel mai mare centru comercial din Constanţa, a cărui deschidere este programată pentru astăzi, la circa un an şi jumătate de când austriecii de la Immofinanz au plătit 1 euro pentru 85% din firma dezvoltatoare, controlată la acea vreme de compania maghiară TriGranit.

"TriGranit nu mai avea bani pentru continuarea investiţiei în proiect şi am cumpărat participaţia pentru 1 euro. Investiţia totală a depăşit uşor 100 de milioane de euro, incluzând sumele alocate de către Auchan, care şi-a cumpărat spaţiul", spune acum pentru ZF Eduard Zehetner, CEO al grupului Immofinanz, care prin această tranzacţie a făcut una dintre cele mai bune afaceri ale austriecilor pe piaţa locală.

De unde s-a pornit?

Austriecii au în România patru centre comerciale, Maritimo fiind cel de-al cincilea, printre acestea numărându-se şi proiectul Polus Center din Cluj, cumpărat de la TriGranit pentru 210 mil. euro. Şi proiectul din Constanţa ar fi trebuit să se numească tot Polus, iar conform înţelegerii iniţiale, Immofinanz ar fi trebuit să cumpere proiectul la momentul finalizării pentru circa 180 mil. euro.

Planurile au fost schimbate de criză radical, astfel că austriecii au ajuns să deţină proiectul integral cheltuind doar jumătate din banii prevăzuţi iniţial. "Am lucrat cu aceiaşi arhitecţi, dar am modificat suprafaţa spaţiilor, realizând magazine mai mari deoarece ştiam că avem şanse mai ridicate să închiriem către retaileri internaţionali care caută suprafeţe generoase", explică şeful Immofinanz, care a reuşit să aducă în cadrul mallului cea mai mare parte a brandurilor străine de fashion prezente pe piaţă, respectiv Inditex, H&M, C&A, Peek & Cloppenburg, New Yorker, Takko sau New Look.

Peek & Cloppenburg de asemenea nu are spaţiul pregătit în ziua deschiderii, astfel că va inaugura al doilea magazin de pe piaţa locală doar în primăvară, când este progra­mată şi deschiderea unui multiplex Cinema City. În rest, mallul este bine acoperit de chiriaşi, are un grad de închiriere de circa 99%, iar 90% din spaţii ar trebui să fie operaţionale de astăzi, retailerii dublându-se sau chiar triplându-se pe anumite segmente, precum electronice şi electrocasnice, unde sunt magazine şi Domo şi Flanco, jucării (Toyplex şi Noriel), articole sportive (Inter­sport şi Hervis) sau încălţăminte (Humanic, Deichmann, Leonardo sau Otter).

Toţi aceşti chiriaşi ar urma să plătească o chirie medie de circa 12-15 euro/metrul pătrat în primul an de funcţionare, pentru care directorul de la Immofinanz estimează că va strânge chirii de cel puţin 6 milioane de euro, în condiţiile în care suprafaţa închiriabilă a mallului este de circa 35.000 de metri pătraţi, excluzând magazinul Auchan, deţinut de francezi în proprietate.

Eduard Zehetner, CEO al ImmofinanzCompetiţie acerbă

Competiţia în Constanţa este însă ridicată, astfel că din parcarea mallului Maritimo pot fi văzute atât un magazin Metro Cash & Carry, cât şi parcul comercial TOM, care numără printre chiriaşi Carrefour şi Bricostore, iar de anul viitor vor deschide magazine şi Decathlon şi Kika.

În plus, situate mai central, în Constanţa funcţionează şi proiectele Tomis Mall şi City Park, cel din urmă proiect fiind considerat unul dintre mallurile cu cele mai bune vânzări din afara Bucureştiului. Cora va construi de asemenea un proiect în Constanţa, denumit Corall, în timp ce Immofinanz şi compania RED deţin un alt teren în oraş pentru un centru comercial, a cărui construcţie este însă suspendată de mai mulţi ani.

"Lucrăm la stabilizarea terenului de la proiectul în care suntem în parteneriat cu RED, partenerul care ne-a lăsat cu problema a cărei rezolvare va dura câteva luni. Ne costă circa 10 milioane de euro acest proces şi cred că vom rămâne singurii acţionari ai proiectului. După ce va fi gata, ne vom gândi ce putem construi pe acel teren. Proiectul iniţial, care cuprindea şi birouri, era prea mult", spune Zehetner. Şeful Immofinanz spune că nu are programate următoarele investiţii în România, acestea depinzând în cea mai mare măsură de reluarea ciclului de creştere economică. Printre proiectele care ar putea fi începute anul viitor se numără construirea a trei blocuri cu locuinţe în cartie­rul bucureştean Titan, în cadrul proiectelor Edenia, Armonia şi Optima din portofoliul Adama, companie cumpărată în acest an integral de Immofinanz pentru 42 mil. euro.

"Dacă nu este creştere economică, nu este nimic. Avem milioane de metri pătraţi de teren, avem organizarea şi suntem gata să începem noi proiecte, dar creşterea eco­nomică este de bază pentru orice investiţie. Suntem un grup listat, astfel că avem acces la pieţele de capital, avem lichidităţi de circa 400-500 de milioane de euro, iar băncile sunt fericite să ne împrumute, astfel că dacă proiectul este viabil, finanţarea nu reprezintă o problemă", a mai declarat Zehetner.

Portofoliu de 900 mil. euro

Immofinanz deţine în Bucureşti aproape 200.000 de metri pătraţi de birouri, precum şi terenuri importante atât în Capitală, cât şi în oraşe precum Braşov, Galaţi, Craiova sau Târgu-Jiu. Cu un portofoliu local evaluat la aproape 900 de milioane de euro şi investiţiile realizate în criză (mallurile Maritmo şi Gold Plaza Baia Mare, deschis anul trecut, sau achiziţia Adama din acest an), austriecii arată că România reprezintă în continuare interes pentru ei, dar aşteaptă, la fel ca majoritatea investitorilor, revenirea pe plus a economiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO