Companii

Apetit tot mai redus pentru bunurile de larg consum

Apetit tot mai redus pentru bunurile de larg consum
09.03.2009, 00:00 49

Trimestrul al patrulea al anului trecut a adus o incetinire a cresterii pietei bunurilor de larg consum (FMCG) din Romania, comparativ cu perioada anterioara din 2008, pe toate cele patru categorii principale - alimente, bauturi, bunuri nealimentare si tigari.

Alimentele, care au inregistrat o crestere valorica de 27% in prima jumatate a anului, au ajuns la un avans de 20% in ultimele patru luni din 2008 fata de perioada similara din 2007, in conditiile in care, in acelasi interval, cresterea preturilor la raft pe categoria analizata a fost de 17%. Astfel, circa 3 puncte procentuale din ritmul de crestere de 20% poate fi atribuit unui avans al consumului sau tendintei de orientare a consumatorilor catre segmentul premium.
Si celelalte trei categorii de produse au avut cresteri de peste 10% in principal de pe urma inflatiei, cresterea reala la nivelul intregului comert FMCG in 2008 fata de anul anterior fiind de 10%, arata datele MEMRB.
In 2007, cresterea in volum a pietei a fost de 10%, comparativ cu anul anterior, insa tigarile nu au fost incluse in studiu, asa cum s-a intamplat anul trecut.
Studiul citat a vizat doar sectorul comertului, canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, firme de catering) fiind astfel exclus.
Analiza a acoperit comertul traditional, iar retelele de magazine care au furnizat date companiei MEMRB au fost Carrefour, Cora, Metro, Carrefour Express, Billa, Mega Image, G'market, Spar si Profi (incluzand magazinele Albinuta).
In intervalul analizat, septembrie-decembrie 2008, cele mai mari cresteri au venit, ca si in primele opt luni din an, din categoriile ali-mente si bauturi, cu un ritm de 20%, respectiv 26%, comparativ cu perioada similara din 2007.
Segmentul nealimentar - cele mai mari categorii fiind detergentii si cosmeticele - a crescut cu 14% in intervalul mentionat, in conditiile in care majorarea preturilor la aceste produse a fost de 8%.
La finele anului trecut, reprezentantii marilor retele de retail cu dominanta alimentara si analisti din domeniu prognozau ca in 2009 vor aparea schimbari majore in structura cosului de cumparaturi, care vor diminua valoarea acestuia. Cei care vor castiga cel mai mult, in aceste conditii, vor fi retailerii cu politica de discount, iar pe piata va fi un efect de substitutie foarte pronuntat, care va afecta segmentul premium, mai anticipau acestia.
In prezent, producatorii nu mai vorbesc de cresteri de consum, iar retailerii sustin ca, pe fondul cresterii preturilor la raft si al presiunii pe bugetele gospodariilor, pe piata este deja vizibila tendinta de orientare a consumatorilor catre produse mai ieftine.
"In ultimul trimestru din 2008, cat si in primele doua luni din acest an se poate vorbi de un trend descrescator al consumului pe piata alba, dar nu din cauza conditiilor economice, ci din cauza ca piata neagra continua sa creasca", spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).
La randul sau, Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania), spune ca majorarea preturilor a fost determinata de devalorizarea leului care a scumpit importurile, iar acest lucru a generat la randul sau o tendinta de migrare a consumului catre segmente de pret inferioare.
"Lumea trebuie totusi sa manance, iar daca puterea de cumparare scade, o parte din consumatori se vor orienta catre produse mai ieftine. Atat in sectorul alimentar, cat si in cel nealimentar, anticipez ca pretul se va impune ca si criteriu de alegere a produselor de catre consumatori", afirma Manolache.
Retelele mari de magazine din retailul alimentar, chiar daca continua sa castige teren in fata magazinelor traditionale, nu au fost ocolite anul trecut de diminuarea ratelor de crestere. Astfel, in ultimele patru luni din 2008 vanzarile de bunuri de larg consum in retailul modern au avansat cu 22% fata de aceeasi perioada din 2007, sub ritmul de 25% inregistrat in intervalul mai-august 2008, potrivit MEMRB. Avansul pe final de an a fost dublul inflatiei in retelele de magazine inregistrate in aceeasi perioada.
Studiul mai arata ca in primele patru luni ale anului trecut, produsele nealimentare din categoria FMCG au inregistrat un declin in termeni reali: rata de crestere in valoare a fost de doar 1% fata de perioada similara din 2007, in timp ce preturile la raft in aceste magazine s-au majorat cu 3%.
Si tigarile au avut o dinamica reala negativa in magazinele mari, insa in perioada mai-august 2008, cand vanzarile au inregistrat un avans in valoare de 12%, iar cresterea preturilor la raft a fost de 15%.
Comertul modern se imparte intre patru formate diferite: supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine cash & carry. Supermarketurile si hipermarketurile aveau la jumatatea anului trecut o cota de piata de aproape 25% in sectorul FMCG, potrivit unei analize a MEMRB.
La nivelul intregului comert cu bunuri de larg consum din Romania, in sectorul alimentar s-a remarcat o diminuare importanta a ratei de crestere a carnii procesate, segment care reprezinta aproximativ 35% din valoarea pietei alimentelor. In ultimele patru luni din an s-a inregistrat un declin in termeni reali, avansul valoric fiind de 11%, comparativ cu perioada similara din 2007, in conditiile in care cresterea preturilor a fost de 18%, potrivit datelor MEMRB. In primele opt luni, carnea procesa-ta inregistrase un ritm de crestere de 26% fata de aceeasi perioada din 2007.
Pe segmentul nealimentar, detergentii, care reprezinta cea mai dezvoltata categorie, cu o pondere de circa 20% in vanzarile totale, au avut un avans de 9% in septembrie-decembrie 2008 fata de aceeasi perioada din 2007, dupa ce in primele opt luni din anul trecut inregistrasera o rata de crestere in jur de 7%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO