O dată cu intrarea H&M pe piaţa locală, şi Inditex şiC&A accelerează anul acesta ritmul deschiderilor de magazine.Deşi pare că se aseamănă - cei trei au magazine de format mare, auambiţii de a domina centrele comerciale şi schimbă rapid colecţiile-, strategia celor trei mari are mai multe diferenţe decâtasemănări, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).
Ultimul intrat este H&M, care a inaugurat la sfârşitul luniimartie primele două magazine, ambele în Capitală. Alte şase urmeazăsă îşi deschidă porţile în acest an, reprezentanţii H&Manunţând că România este prima ţară unde deschid opt magazine dinprimul an.
Intrarea H&M ascute astfel lupta din retailul de modăautohton, o piaţă destul de mică - 1,9 mld. euro anul trecut,respectiv 7,5 euro pe lună per capita, conform EuromonitorInternaţional -, dar cu estimări pozitive pentru viitor: cifreleEuromonitor arată că piaţa va ajunge la 2,9 mld. euro în 2015 şi la4,2 miliarde de euro în 2020, ceea ce înseamnă că un român vaajunge să cheltuie pe haine lunar circa 11,5 euro în 2015,respectiv 16,7 euro în 2020. Deşi deocamdată toţi cei treiretaileri se bat pe cei 7,5 euro pe care un român îi cheltuie pehaine pe lună, retailerii se adresează unor segmente diferite.
Astfel, în timp ce C&A se poziţionează pe segmentulmedium-low, H&M se adresează clienţilor cu venituri medii. Încazul Inditex, poziţionarea este diferită în funcţie de brand,deoarece compania deţine şapte branduri pe piaţa locală (MassimoDutti şi Zara se adresează segmentului medium-high, Bershka, Pull& Bear şi Stradivarius merg pe clienţii cu bugete medii, iarZara Home - decoraţiuni interioare - şi Oysho - lenjerie intimă -se adresează persoanelor cu venituri peste medie.
În funcţie de această poziţionare, retailerii îşi concentreazăatenţia asupra unor anumite oraşe, respectiv spaţii comerciale.Astfel, H&M a decis să se concentreze pe capitală în primul ande prezenţă pe piaţă, urmând a deschide doar în Bucureşti cincimagazine. Tot în 2011 suedezii vor mai deschide la Braşov,Timişoara şi Cluj câte un magazin în fiecare oraş, acestea fiindunele dintre cele mai mari oraşe ca populaţie. Totodată, acesteasunt şi oraşele cu cele mai mari salarii din România, dupăBucureşti.
Cei de la Inditex au acoperit în cei şapte ani de prezenţă pepiaţă cele mai mari oraşe din România, dar şi-au concentratatenţia tot asupra Capitalei, unde deţin 24 de magazine. Audeschis însă şi în oraşele cu peste 150.000 de locuitori. Singureleoraşe din Moldova - regiunea cea mai săracă din România - unde amers Inditex sunt Iaşi şi Bacău, care au şi cele mai mari venituridin regiune.
Olandezii de la C&A însă, deşi deţin cele mai multe magazine(trei) în Bucureşti, s-au orientat şi către oraşe precum Buzău,Arad sau Baia Mare. Mai mult, anul acesta vor deschide şi înBotoşani şi Sibiu, ca oraşe mai mici, precum şi în Bucureşti,Constanţa, Craiova, Iaşi şi Timişoara. Olandezii merg astfel şiîn judeţe unde nu există niciun hipermarket (Buzău) şi niciunmagazin de format cash & carry (Botoşani).
"Dorim să deschidem în toate oraşele ţării, însă pentru începutmergem în cele cu peste 100.000 de locuitori", spune CristianCodrea, district manager al C&A România. Codrea explică faptulcă nu doar numărul de locuitori ai unui oraş influenţeazădeciziile companiei, ci şi disponibilitatea spaţiilor,amplasarea proiectului şi a spaţiului ocupat de magazinulC&A, precum şi sustenabilitatea pe termen lung a proiectuluiîn ansamblu. De regulă, magazinele C&A au o suprafaţă de circa1.200 de metri pătraţi.
Cei de la C&A au intrat pe piaţă în aprilie 2009 cumagazinul din Militari Shopping Center din Bucureşti. Următoareleşase magazine deschise de companie au fost în centre comerciale.În ceea ce priveşte unităţile ce vor fi deschise în acest an,reprezentanţii companiei nu au precizat dacă vor merge încontinuare în centre comerciale sau vor opta şi pentru spaţiistradale. La fel ca şi olandezii, suedezii de la H&M au optatpentru magazine în centre comerciale atât în Bucureşti, cât şi înprovincie. Karl-Johan Persson, CEO-ul H&M, a venit prima datăîn România în 2008, când a pus România pe lista de extindere dupăce a văzut că sunt multe centre comerciale care se potrivescconceptului H&M. În cei trei ani trecuţi de atunci, Perssonspune că piaţa s-a maturizat mult, de aceea deschide mai multemagazine decât plănuise iniţial. În România există în prezent circa50 de malluri şi anul acesta mai sunt planificate alte optdeschideri. Spre deosebire de ţările vestice, în România există ocultură a mallurilor, motiv pentru care comerţul stradal este maipuţin dezvoltat.
Nici Inditex, liderul actual al retailului de modă autohton - şinu numai - nu a mizat pe magazine stradale, singura unitate deacest gen fiind deschisă la Piteşti anul trecut. Această strategieajută retailerii de îmbrăcăminte să obţină profit din primii ani dela înfiinţare. La polul opus, restaurantele sau retaileriialimentari sunt nevoiţi să aştepte profitul, în medie, până lacinci ani. De fapt, factorii de care depinde apariţia profituluivariază de la caz la caz, dar cei trei giganţi din fashion au dejao reţetă testată în toată Europa: cu volume mari puse la vânzare şicu produse, materiale şi mărimi care să acopere orice nevoie şi sămulţumească orice persoană. Aşa a ajuns în trei ani Inditex liderulpieţei locale de modă şi aşa a făcut şi H&M pentru ca mii deoameni să se îngrămădească la deschiderea primelor magazine.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels