Companii

Andrei Roşu, omul care a reinventat salata de boeuf şi a dus brandul Filgud, de alimente plant-based, în 300 de magazine: „De la câteva baxuri în 2020, am ajuns să livrăm la nivel de camioane“

Andrei Roşu, fondator al Filgud, a dezvoltat un portofoliu format astăzi din 40 de alimente, având alternative de brânzeturi, inclusiv maturate, de mezeluri, de icre sau de salate care, în mod tradiţional, conţin produse de origine animală precum salata boeuf.

Andrei Roşu, fondator al Filgud, a dezvoltat un portofoliu format astăzi din 40 de alimente, având alternative de brânzeturi, inclusiv maturate, de mezeluri, de icre sau de salate care, în mod tradiţional, conţin produse de origine animală precum salata boeuf.

Autor: Miruna Diaconu

08.05.2023, 12:45 2921

Filgud produce alimente vegane pe bază de proteine din plante, de la lactate şi brânzeturi alternative, până la icre şi mezeluri.

Filgud, producător de alimente pe bază de plante, a ajuns în 300 de magazine din 64 de oraşe din ţară, la doar trei ani de la înfiinţarea businessului. Cu afaceri de 2,5 mi­lioane lei în 2022, Filgud câştigă tot mai mult teren într-o piaţă tânără a produselor vegane, dar care creşte constant de la an la an.

„Îmi amintesc începutul afacerii noastre, în 2020, când produceam 10-15 bucăţi pe zi şi am plâns de fericire când am făcut primele livrări, de câteva baxuri, într-un supermarket. În 2021, ajunseserăm să vindem la nivel de palet, iar din a doua parte a anului 2022 am făcut trecerea la nivel de camioane. Singurul lucru care ne-a încetinit creşterea a fost capacitatea de producţie, limitată de nivelul artizanal al începutului afacerii noastre“, spune Andrei Roşu, fondatorul Filgud.

De la un mic atelier din Bucureşti, Filgud s-a extins şi are propria unitate de producţie în care a investit 500.000 euro, care asigură o capacitate de 10-12 ori mai mare decât anul trecut. Astfel, Filgud are o capacitate de producţie între 1 şi 3 milioane de produse într-un an. „Pentru anumite produse, explorăm şi posibilitatea de a colabora cu fabrici de alternative plant-based din Europa, astfel încât să fim acoperiţi în cazul unei creşteri bruşte a cererii. Testele făcute până acum în Bulgaria, Belgia şi Italia sunt promiţătoare“. 

Produsele Filgud se găsesc în 300 de magazine, dintre care 200 fac parte din marile lanţuri de supermarketuri, anume Kaufland şi Mega Image, iar restul sunt băcănii şi magazine independente. De asemenea, produsele Filgud se găsesc şi pe platformele online precum Freshful, Sezamo, Bolt Food, însă producătorul se află în discuţii pentru extinderea în mai multe magazine. „Suntem în discuţii cu alte două lanţuri de retail, precum şi cu un distribuitor naţional. În funcţie de momentul începerii colaborării cu aceşti noi parteneri, precum şi de numărul de locaţii în care vom fi listaţi în 2023, vom putea face o estimare corectă a veniturilor în acest an. Chiar şi fără extinderea listării în noi locaţii, bazându-ne pe evoluţia din prima treime a anului curent, sperăm să avem o creştere de minimum 50% faţă de 2022“, spune Andrei Roşu.

Românii au cheltuit peste 400 mil. lei în 2022 pe alimente „verzi“, piaţa continuând să crească accelerat, cu 20% faţă de 2021, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. Perioadele cu cele mai mari vânzări pentru această piaţă sunt cele de post, în care românii aleg să renunţe la produsele de origine animală.  Cu toate acestea, piaţa produselor pe bază de plante este la început de drum în România, spre comparaţie cu statele vestice, unde astfel de produse sunt în alimentaţia zilnică a oamenilor.

„Pe piaţa românească este un mare vid, în perioadele de post oamenii sunt dispuşi să încerce astfel de produse. A trebuit să mai renunţăm la produsele care nu erau profitabile. Ne uităm la clienţii noştri, ce vor ei, ce aşteptări au, săptămânal, lunar ne uităm la toţi indicatorii să vedem cum ne putem adapta în piaţă. Există o constanţă şi nişte vârfuri la noi în business, creşterea pe segmentul produselor noastre ne avantajează“.

Portofoliul producătorului este format din 40 de alimente, având alternative de brânzeturi, inclusiv maturate, de mezeluri, de icre sau de salate care, în mod tradiţional, conţin produse de origine animală precum salata boeuf. Totodată, Filgud a dezvoltat şi o gamă de deserturi, care continuă să se extindă.

„Avem mult de lucru până când vom ajunge, atât cu mesajele, cât şi cu produsele noastre, la fiecare client al supermarketurilor în care suntem listaţi. Pentru perioada următoare ne-am propus să investim în campanii de informare şi de sampling, dar şi o prezenţa mai mare în online“, mai spune Andrei Roşu.

Povestea sa cu produsele vegane a început în 2012, atunci când a hotărât să renunţe la produsele de origine animală. La acea vreme, nu existau multe produse pentru cei care adoptau o alimentaţie vegană, pe lângă fructe, legume şi cereale, nu prea erau alternative la produsele lactate sau din carne. În 2018, Andrei Roşu a urmat cursurile unei şcoli de bucătărie vegane, unde a descoperit alternative la produsele lactate şi i-a venit ideea să pună la dispoziţia cât mai multor oameni alimente vegane care aduc aminte de gusturile copilăriei. Filgud a pornit la jumătatea anului 2020 cu doar câteva produse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO