Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andrei Roşu produce în Bucureşti brânzeturi vegane sub brandul Filgud şi vrea să meargă cu produsele în Serbia şi Bulgaria

18.01.2021, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Produsele Filgud au fost lansate în luna iulie a anului 2020, iar începând cu luna noiembrie pot fi găsite şi în două reţele de retail din Bucureşti.

Andrei Roşu produce într-un atelier din Bucureşti brânze­turi vegane sub brandul Filgud şi îşi doreşte să meargă de anul viitor cu produsele şi în ţări precum Serbia sau Bulgaria. El a urmat cursurile unei şcoli de bucătărie vegane, unde a descoperit alternative la produsele lactate şi i-a venit ideea să pună la dispoziţia cât mai multor oameni alimente vegane care aduc aminte de gusturile copilăriei.

„În 2018, am făcut un curs de bucătărie vegană şi am descoperit câteva dintre reţetele alternative pentru brânzeturi şi lactate. Atunci am zis că ar fi păcat să nu le pun la dispoziţia prietenilor sau a celor interesaţi sau în perioada de post religios, să consume ceva bun la gust şi plin de nutrienţi. Ne dorim atât să creştem capacitatea de pro­duc­ţie, cât şi să aducem în portofoliu noi pro­duse. De anul viitor, vom testa şi ţările veci­ne, avem deja discuţii în Serbia şi Bulgaria, vrem să ne extindem“, spune Andrei Roşu.

Povestea sa cu produsele vegane a în­ceput în 2012, atunci când a hotărât să renunţe la produsele de origine animală. La acea vreme, nu existau foarte multe alternative pentru cei care adoptau o alimentaţie vegană, pe lângă fructe, legume şi cereale, nu prea erau alternative la produsele lactate sau din carne. Andrei Roşu este de părere că cei care adoptă un astfel de stil de viaţă au o dificultate în a găsi produse alternative la cele lactate care să aducă aminte de gusturile copilăriei.

„Produsele alternative de tip tofu nu sunt chiar gustul copilăriei noastre sau găsim produse foarte diluate, dacă luăm exemplul laptelui de plante pe care îl găsim de multe ori în supermarketuri, acolo avem apă şi cu un pic de proteină. Atunci am zis să lansăm o gamă de produse care să aibă şi un gust apropiat de gusturile copilăriei, dar şi nutrienţi, ne-am gândit să fie o compoziţie cât mai curată, fără chimicale şi să avem un impact asupra mediului cât mai redus“, precizează Andrei Roşu.

Din momentul în care i-a venit ideea şi până au fost vândute primele produse Filgud, au trecut circa nouă luni. Andrei Roşu a lansat brandul Filgud în luna iulie a anului trecut, iar începând cu luna noimebrie, produsele vegane se pot găsi în trei magazine ale unor mari reţele de retail din Bucureşti.

„Ideea a venit undeva la jumătatea lui 2018, când am terminat şcoala de bu­că­tărie vegană, în acel mo­ment au început discuţiile cu di­verşi parteneri pentru partea de producţie şi de ase­menea pentru strategia de mar­keting. Am amânat puţin lan­sarea, pentru că noi eram gata atunci când a venit lock­downul, dar asta nu a însemnat că ne-am oprit din lucru la proiectul nostru, am continuat să dezvoltăm reţete noi“, adaugă Andrei Roşu.

În prezent, există cinci produse sub marca Filgud - o specialitate vegetală din caju, pastă de amarant cu ceapă roşie, tarti­nabil de caju cu ceapă şi mărar, iaurt din caju şi lapte de migdale. Doar trei din cele cinci produse Filgud pot fi găsite în magazine, având un termen de valabilitate mai mare. Totuşi, pentru viitor, Andrei Roşu îşi doreşte să dezvolte şi alte alternative la produsele care sunt de provenienţă animală.

Capacitatea de producţie este de câ­teva sute de produse pe zi, dar acest lucru variază în funcţie de cerere, astfel că pentru produsele care se află în magazine, pot fi fa­bri­cate circa 100 pe zi, iar pentru cele care au un termen de vala­bi­li­tate mai mic, undeva la 30-40 pe zi.

„Principala noastră limitare în acest moment ca antreprenor la început de drum este partea de producţie, pentru că nu poţi să investeşti de la început într-o capacitate de producţie uriaşă, nici nu aveam resursele necesare, am început cu mai puţine locaţii, dar pe măsură ce vom extinde producţia vom intra şi în alte magazine“, precizează Andrei Roşu.

Deşi brandul Filgud a fost lansat în iulie 2020, a existat cerere în contextul în care Andrei Roşu este de părere că oamenii au devenit mai conştienţi de ceea ce pun în farfurie.

„Cred că ne-a ajutat acest an în sensul în care oamenii au devenit mai conştienţi de ceea ce pun în farfurie, mai atenţi la sănătatea lor, la a avea o imunitate bună şi cred că la nivel teoretic cam toţi ştim ce ar ajuta să facem să fim sănătoşi, dar nu facem asta sau ni se pare complicat. Noi am creat un scurtcircuit şi am venit cu nişte produse pentru care nu este nevoie să faci un research“, spune Andrei Roşu.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania