♦ Patru dintre cei zece actori din comerţul modern local, mai exact Selgros, Mega Image, Lidl şi Auchan, şi-au majorat marja de profit în 2022 vs 2021 ♦ Doi actori au fost pe pierdere netă - Profi şi Cora (aceasta din urmă este o reţea preluată în 2023 de către Carrefour) ♦ Kaufland, Metro şi Penny şi-au redus marja într-un an cu inflaţie record, în timp ce Carrefour şi-a menţinut-o ♦ Unii dintre cei mai mari retaileri autohtoni - La Cocoş, Annabella şi Paco - şi-au majorat semnificativ nu doar profitul, ci şi marja în 2022 vs. 2021.
Unul dintre cele mai fierbinţi subiecte de pe tapet în comerţul alimentar din 2023 şi de la început de 2024 a fost cel privind limitarea adaosului comercial la produse de bază precum ulei, făină sau lapte, o măsură adoptată de guvern pentru a limita galopul inflaţiei.
Cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază au fost stabilite la maximum 20% la procesator, faţă de costul de producţie al produsului, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul de „mâini“ prin care trece, şi de maximum 20% la comerciant, faţă de preţul de achiziţie.
Măsura, prelungită la 1 februarie 2024 pentru încă două luni, a fost întâmpinată cu nemulţumire de către procesatori şi retaileri deopotrivă, fiecare afirmând că economia trebuie lăsată să funcţioneze liber. Totuşi, actorii implicaţi se feresc să vorbească oficial despre adaosurile comerciale practicate în mod normal, definind această informaţie drept una confidenţială, de strategie comercială.
ZF a adresat întrebarea din nou în această săptămână, iar singurul actor din comerţul modern care a răspuns a fost Metro, care însă nu a oferit nici el cifre.