Companii

ANALIZĂ ZF. Mărcile private, o piaţă de 5-6 mld. euro anual, au ajuns în vizorul ministrului agriculturii. Cum reuşesc marii retaileri să pună la raft produse marcă proprie cu 30% mai ieftine decât cele ale brandurilor şi ce impact are asta asupra producătorilor autohtoni?

ANALIZĂ ZF. Mărcile private, o piaţă de 5-6 mld. euro...

Autor: Cristina Roşca

03.03.2024, 10:52 170

♦ Aceste produse poartă nume precum Aro (brandul Metro), Proxi (Profi), K-Classic (Kaufland), Pilos (Lidl), Tex (Carrefour), Hanul Boieresc (Penny), Gusturi Româneşti (Mega Image) şi Qilive (Auchan) ♦ Retailerii au dezvoltat mărci proprii încă de acum trei-patru decenii, însă în România ele au prins tot mai mult contur în ultimii ani, ajungând la o cincime din piaţa bunurilor de larg consum ♦ Iar tendinţa este tot ascendentă, urmând modelul din Spania, Elveţia sau Marea Britanie, unde cota lor de piaţă e aproape de 50% ♦ Brandurile şi producătorii locali spun însă că lupta nu e dreaptă şi că ei ar putea fi, treptat, scoşi din piaţă.

 Mărcile private dezvoltate de marii retaileri, care adună vânzări anuale de 5-6 mld. euro, au intrat în vizorul autorităţilor, minis­trul agriculturii Florin Barbu declarând recent că vrea să scoată toate produsele de acest fel de pe rafturile magazinelor din România, potrivit Economia. El a revenit apoi asupra afirmaţiilor şi a spus că preţurile mult mai mici ale mărcilor private fac necompetitive brandurile româneşti, astfel că situaţia trebuie analizată de Consiliul Concurenţei, scrie Agerpres.

„Ca ministru al agriculturii, îmi doresc ca pe rafturile ma­gazinelor să ajungă cât mai multe produse româneşti, la preţuri corecte, atât pentru cei care le produc, cât şi pentru cei care le consumă. Şi da, îmi doresc ca aceste produse să fie la un preţ cât mai mic, pentru că nu pot accepta profiturile speculative făcute pe seama românilor! Am ridicat astăzi, în cadrul unei dezbateri, o problemă pe care mi-au semnalat-o în repetate rânduri producătorii români: produsele lor sunt ofertate de marile lanţuri comerciale la preţuri care le fac extrem de necompetitive în raport cu produsele marcă proprie ale reţelelor comerciale respective. Consider că această situaţie trebuie analizată de Consiliul Concurenţei pentru a stabili dacă nu cumva îmbracă forma unei practici comerciale neloiale faţă de cei care produc româneşte", a spus Florin Barbu, citat de Agerpres.

El a mai afirmat că bunurile realizate de producători autoh­toni sub brand propriu sunt vândute la un preţ dublu faţă de cele marcă proprie, în condiţiile în care materia primă şi procesarea sunt absolut identice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO