Companii

Altex spune că şi-a majorat vânzările cu 7% şi a revenit pe profit operaţional

Altex spune că şi-a majorat vânzările cu 7% şi a revenit pe profit operaţional

Dan Ostahie, proprietarul Altex: În 2012 oamenii vor face din nou achiziţii, însă pentru perioada 2009-2010. Acest an va fi un nou an de vârf, însă nu de aceeaşi dimensiune

Autor: Cristina Roşca

11.05.2011, 23:48 834

Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul şi preşedinteleretailerului de electronice, electrocasnice şi produse IT Altex,crede că nu vom mai vedea un consum de amploarea celui din perioadade boom, dar apreciază că un nou vârf, însă de o altă amplitudine,urmează în 2012.

"În perioada de boom oamenii cumpărau pentru a-şi satisface onevoie acumulată din trecut. Atunci ei şi-au satisfăcut nevoilepentru astfel de produse. În 2012 oamenii vor face din nouachiziţii, însă pentru perioada 2009-2010. Acest an va fi un nou ande vârf, însă nu de aceeaşi dimensiune", spune Ostahie.

El explică faptul că piaţa de profil nu poate fi păcălită.Numărul produselor achiziţionate nu se schimbă, ci doar momentulachiziţiei. "În 2009 românii au amânat achiziţiile.

Anul trecut cei care au cumpărat au făcut-o din nevoie şi s-auorientat spre produse de bază", explică omul de afaceri făcândreferire la toate produsele mai puţin cele de tehnologie, underaţiunea de cumpărare este de natură emoţională.

Mai mult, în perioada 2009-2010 tehnologia a fost cea care asusţinut vânzările, după cum spune proprietarul Altex.

2011, un an banal

Altex împarte perioada 2004-2011 în trei categorii. Astfelprimii cinci ani sunt catalogaţi ca o perioadă de dezvoltare,perioadă ce a fost urmată de doi ani de scăderi, "când am învăţatjocul descreşterii". Anul 2011 este văzut ca un an cu potenţialscăzut, "un an banal, pe care nu-l vom ţine minte ca fiind marcatde lucruri foarte bune sau foarte rele", potrivit lui CristianMoanţă, directorul de marketing şi comu­nicare al Altex. Totuşi,com­pa­nia Altex estimează o uşoară creştere a vânzărilor în 2011,urmată de un avans mai puternic în anul următor.

Criza financiară a lovit puternic piaţa retailului deelectro-IT, care s-a contractat cu 40-50% în 2009 şi cu 15% anultrecut. "Nu stăm la fel de bine precum alte sectoare, cum estecazul energiei, dar nici la fel de rău ca altele cum estereal-estate-ul pe zona rezidenţială."

Ostahie a intrat în perioada de criză cu datorii importante,bani care i-au susţinut extinderea într-o perioadă în care consumulcreştea cu peste 20%. Omul de afaceri a trebuit să facă faţăacestei situaţii în condiţiile în care retailul electo-IT s-aprăbuşit, iar unul dintre principalii competitori, Flanco, a intratchiar în insolvenţă.

Ostahie spune că deşi economia îşi poate reveni mai repede, orevenire a consumului se va face la o distanţă de circa 12 luni,respectiv în trimestrul patru din acest an şi în 2012. Crizafinanciară a modificat comportamentul consu­ma­torilor, care dacăîn perioada de boom experimentau şi erau dispuşi să risipeascăbani, astăzi fac alegeri după ce au analizat situaţia atent, seghidează în principal după preţ şi în unele cazuri decid să reparemai degrabă decât să înlo­cuiască.

Din nou pe profit

Pentru cei mai mari doi jucători din retailul electro-IT anul2010 a fost un an de creştere, după cum arată datele raportate decompanii. Astfel, Altex a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de195 de milioane de euro, în creştere cu 7% faţă de 2009, şi unprofit operaţional de 3 milioane de euro faţă de o pierdere de 14mil. lei (3,3 mil. euro). Domo, al doilea cel mai mare jucător dupăAltex, a anunţat o cifră de afaceri de 180 mil. euro, faţă de 170mil. euro în 2009.

Potrivit oficialilor Altex, cota de piaţă a companiei este decirca 25%, ceea ce ar însemna că întreaga piaţă, pe care activeazăjucătorii mari specializaţi, jucătorii mici specializaţi şihipermarketurile şi magazinele cash & carry, se ridică la circa800 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Altex a obţinutcreşteri anul trecut pe IT&C (13%), urmat de electrocasnicemari (8%), electrocasnice mici (6%) şi electronice (4%).

Pentru anul 2011 oficialii Altex nu oferă cifre, însă spun că peprimul trimestru compania a înregistrat creşteri la toatecategoriile de produse, fără a oferi un avans de ansamblu pentruîntreaga companie. Cele mai mari creşteri le-au obţinut produseleIT (circa 20%) şi cele foto (30%), la polul opus fiind produselemari, cu 2-3%.

Dan Ostahie este rezervat în a face previziuni deoarece "nudoreşte să intre în jocul Ziarului Financiar" privind previziunilepentru 2011. Omul de afaceri face referire la un articol publicatîn ZF despre faptul că bugetele retailerilor de electrocasnicerevin pe creştere, unde au fost oferite cifre pentru Domo şiFlanco, jucătorii doi şi trei din piaţă. Altex nu a oferit până ladata publicării articolului nici datele financiare pe 2010 şi nicipe 2011, informaţii care au fost solicitate tuturor celor treicompanii la finalul lunii aprilie.

Reprezentanţii Altex spun că în 2011 vor deschide magazine şivor reloca unele unităţi, însă nu oferă informaţii privind numărulde magazine care urmează să fie inaugurate, deoarece extinderea nueste una dintre priorităţile companiei, iar deschiderile se vorface în funcţie de oportunităţile din piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO