Altex spune că şi-a majorat vânzările cu 7% şi a revenit pe profit operaţional

Autor: Cristina Roşca 11.05.2011

Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul şi preşedintele retailerului de electronice, electrocasnice şi produse IT Altex, crede că nu vom mai vedea un consum de amploarea celui din perioada de boom, dar apreciază că un nou vârf, însă de o altă amplitudine, urmează în 2012.

"În perioada de boom oamenii cumpărau pentru a-şi satisface o nevoie acumulată din trecut. Atunci ei şi-au satisfăcut nevoile pentru astfel de produse. În 2012 oamenii vor face din nou achiziţii, însă pentru perioada 2009-2010. Acest an va fi un nou an de vârf, însă nu de aceeaşi dimensiune", spune Ostahie.

El explică faptul că piaţa de profil nu poate fi păcălită. Numărul produselor achiziţionate nu se schimbă, ci doar momentul achiziţiei. "În 2009 românii au amânat achiziţiile.

Anul trecut cei care au cumpărat au făcut-o din nevoie şi s-au orientat spre produse de bază", explică omul de afaceri făcând referire la toate produsele mai puţin cele de tehnologie, unde raţiunea de cumpărare este de natură emoţională.

Mai mult, în perioada 2009-2010 tehnologia a fost cea care a susţinut vânzările, după cum spune proprietarul Altex.

2011, un an banal

Altex împarte perioada 2004-2011 în trei categorii. Astfel primii cinci ani sunt catalogaţi ca o perioadă de dezvoltare, perioadă ce a fost urmată de doi ani de scăderi, "când am învăţat jocul descreşterii". Anul 2011 este văzut ca un an cu potenţial scăzut, "un an banal, pe care nu-l vom ţine minte ca fiind marcat de lucruri foarte bune sau foarte rele", potrivit lui Cristian Moanţă, directorul de marketing şi comu­nicare al Altex. Totuşi, com­pa­nia Altex estimează o uşoară creştere a vânzărilor în 2011, urmată de un avans mai puternic în anul următor.

Criza financiară a lovit puternic piaţa retailului de electro-IT, care s-a contractat cu 40-50% în 2009 şi cu 15% anul trecut. "Nu stăm la fel de bine precum alte sectoare, cum este cazul energiei, dar nici la fel de rău ca altele cum este real-estate-ul pe zona rezidenţială."

Ostahie a intrat în perioada de criză cu datorii importante, bani care i-au susţinut extinderea într-o perioadă în care consumul creştea cu peste 20%. Omul de afaceri a trebuit să facă faţă acestei situaţii în condiţiile în care retailul electo-IT s-a prăbuşit, iar unul dintre principalii competitori, Flanco, a intrat chiar în insolvenţă.

Ostahie spune că deşi economia îşi poate reveni mai repede, o revenire a consumului se va face la o distanţă de circa 12 luni, respectiv în trimestrul patru din acest an şi în 2012. Criza financiară a modificat comportamentul consu­ma­torilor, care dacă în perioada de boom experimentau şi erau dispuşi să risipească bani, astăzi fac alegeri după ce au analizat situaţia atent, se ghidează în principal după preţ şi în unele cazuri decid să repare mai degrabă decât să înlo­cuiască.

Din nou pe profit

Pentru cei mai mari doi jucători din retailul electro-IT anul 2010 a fost un an de creştere, după cum arată datele raportate de companii. Astfel, Altex a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 195 de milioane de euro, în creştere cu 7% faţă de 2009, şi un profit operaţional de 3 milioane de euro faţă de o pierdere de 14 mil. lei (3,3 mil. euro). Domo, al doilea cel mai mare jucător după Altex, a anunţat o cifră de afaceri de 180 mil. euro, faţă de 170 mil. euro în 2009.

Potrivit oficialilor Altex, cota de piaţă a companiei este de circa 25%, ceea ce ar însemna că întreaga piaţă, pe care activează jucătorii mari specializaţi, jucătorii mici specializaţi şi hipermarketurile şi magazinele cash & carry, se ridică la circa 800 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Altex a obţinut creşteri anul trecut pe IT&C (13%), urmat de electrocasnice mari (8%), electrocasnice mici (6%) şi electronice (4%).

Pentru anul 2011 oficialii Altex nu oferă cifre, însă spun că pe primul trimestru compania a înregistrat creşteri la toate categoriile de produse, fără a oferi un avans de ansamblu pentru întreaga companie. Cele mai mari creşteri le-au obţinut produsele IT (circa 20%) şi cele foto (30%), la polul opus fiind produsele mari, cu 2-3%.

Dan Ostahie este rezervat în a face previziuni deoarece "nu doreşte să intre în jocul Ziarului Financiar" privind previziunile pentru 2011. Omul de afaceri face referire la un articol publicat în ZF despre faptul că bugetele retailerilor de electrocasnice revin pe creştere, unde au fost oferite cifre pentru Domo şi Flanco, jucătorii doi şi trei din piaţă. Altex nu a oferit până la data publicării articolului nici datele financiare pe 2010 şi nici pe 2011, informaţii care au fost solicitate tuturor celor trei companii la finalul lunii aprilie.

Reprezentanţii Altex spun că în 2011 vor deschide magazine şi vor reloca unele unităţi, însă nu oferă informaţii privind numărul de magazine care urmează să fie inaugurate, deoarece extinderea nu este una dintre priorităţile companiei, iar deschiderile se vor face în funcţie de oportunităţile din piaţă.