Companii

Accenture: Interesul pe care il arata investitorii Bucurestiului demonstreaza ca acesta este locul in care trebuie sa fii

Accenture: Interesul pe care il arata investitorii Bucurestiului demonstreaza ca acesta este locul in care trebuie sa fii

Click pentru imaginea marita

31.07.2007, 15:19 60

"In prezent, Praga este cel mai mare si cel mai vechi centru pe care il avem in Europa, deschis in urma cu sase ani. Estimam ca Bucurestiul ar putea ajunge pe locul intai", spune Alasdair Glen, cel care a condus centrul de servicii din Bucuresti timp de 15 luni.
Accenture are in prezent aproximativ 200 de angajati pe piata locala si va ajunge la 2.000 de oameni pe termen mediu. "Vom ajunge la 2.000 de angajati, dar momentul in care se va intampla acest lucru depinde de proiecte, clienti si de piata fortei de munca", afirma la randul lui Aurelian Sima, noul sef al centrului de BPO al Accenture si totodata primul roman care conduce un astfel de business pe piata locala.
Principalele argumente pe care se sprijina previziunile oficialilor Accenture tin de avantajele pe care le ofera piata fortei de munca locala si de pozitionarea Bucurestiului in imediata proximitate fata de clientii companiei.
"Daca luam in considerare due-dilligence-ul pe care l-am facut inainte de deschiderea centrului din Bucuresti, cel mai mare avantaj pe care l-am identificat aici a fost oferta de pe piata fortei de munca, factor esential in businessul nostru. Pe de alta parte, Romania are avantajul de a fi aproape de locatiile in care se afla clientii pe care ii deserveste centrul din Bucuresti, care este focusat pe servicii in limbi latine, cea mai mare parte a clientilor fiind francezi, spanioli sau italieni", precizeaza Glen.
In Europa, Accenture mai are centre in Praga, Bratislava si Varsovia si un centru de IT in Riga, iar Bucurestiul este cel mai mare oras european in care americanii au un centru de outsourcing. "Este loc pentru dezvoltare. Mizam pe avantajul oferit de numarul mare de studenti pe care il livreaza universitatile romanesti", spune Aurelian Sima.
Pe de alta parte, estimarile pozitive sunt corelate si cu evolutia mediului economic. "Interesul pe care il arata investitorii Bucurestiului demonstreaza ca acesta este locul in care trebuie sa fii", spune Glen.
Recent, principalul competitor al americanilor pe piata locala, Genpact si-a anuntat iesirea in provincie, prin deschiderea unui centru de BPO la Cluj-Napoca. "Deschiderea unui centru in afara Capitalei se poate face in functie de clienti", apreciaza noul sef al centrului de BPO.
In ceea ce priveste existenta unei crize la nivelul personalului specializat pentru centre de BPO, oficialii Accenture spun ca, desi competittia pentru oameni se intensifica, nu sunt deocamdata semne ca piata ar putea intra in colaps ca efect al lipsei de oameni.
"Nu cred ca situatia de aici e diferita fata de alte tari europene la nivel de gasire a talentelor. Cel mai bun exemplu din acest punct de vedere este centrul din Praga, unde in urma cu ceva vreme a avut loc acelasi fenomen care are loc acum in Romania. Un aflux de investitii straine, o efervescenta a mediului economic, care au condus la acelasi "zgomot" in piata despre o criza a fortei de munca", afirma Glen.
Industria de BPO cunoaste o dezvoltare foarte puternica in prezent pe piata locala. Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor parti ale businessului care nu au functie de baza in companie. De exemplu, un producator de medicamente va externaliza prin BPO procesele care nu au legatura cu productie de medicamente (IT, contabilitate, salarizare etc.).
Dupa ce au lucrat impreuna timp de sase saptamani, timp in care s-a realizat transferul rolului, Aurelian Sima a preluat la sfarsitul saptamanii trecute pozitia de Center Lead al centrului de BPO pe care il are Aceenture in Bucuresti.
"Anul trecut, in luna decembrie am fost contactat de o fima de recrutare. Stiam ce inseamna Accenture si in acel moment eram intre doua joburi. Ne-am placut reciproc si am decis sa mergem impreuna", spune Sima, care are un contract pe perioada nedeterminata cu americanii.
In ceea ce priveste schimbarea industriilor si a domeniilor, Sima spune ca nu considera decizia de a intra in industria de BPO o "schimbare de macaz". "Fara referire la industriile din care fac parte clientii, daca aplici procesele, ele vor fi aceleasi si in telecom, aviatie sau BPO. Daca in Motorola, core businessului este tehnologia de telecomunicatii, iar celelalte procese o sustin, in BPO, core businessul sunt procesele in sine", spune Sima.
Glen spune ca a contat mult in momentul in care Accenture a decis sa-l recrutaze pe Aurelian Sima experienta sa internationala si de multinationala, dar si stilul sau puternic de leadership, care conteaza foarte mult intr-o industrie atat de standardizata cum este BPO-ul.
"Intotdeauna, obiectivul nostru este sa numim un manager local la conducerea unui centru, de indata ce acesta a fost stabilit. Acest lucru pentru ca este foarte important sa avem relatii bune in mediul economic local, dar si sa intelegem foarte bine prevederile legale locale. De asemenea, de multe ori este dificil sa manageriezi angajatii unei culturi complet straine", explica Glen decizia americanilor de a numi un manager roman la conducerea centrului de BPO din Bucuresti.
In cadrul Accenture, deschiderea unei noi locatii inseamna numirea in conducere a unor manageri cu experienta, care au mai condus astfel de centre, intrucat businessul americanilor functioneaza de maniera integrata, toate centrele din lume avand aceleasi linii de dezvoltare si de organizare.
Aurelian Sima este, deocamdata, singurul roman care conduce un centru de BPO pe piata locala. "Daca exista multi expati intr-un anumit domeniu din piata, acest lucru nu inseamna neaparat ca managerii locali nu sunt buni, ci poate si ca sunt greu de gasit", spune Glen.
Dupa ce a petrecut exact sapte ani in Motorola, ca si country manager, Aurelian Sima spune ca acomodarea sa in Accenture a fost foarte lina, in special ca efect al experientei culturii multinationale. "Principiile sunt aceleasi, atmosfera e aceeasi. Am fost angajat intr-o vineri, iar luni eram deja in Praga, unde am petrecut cateva zile cu echipa de acolo pentru a ma familiariza cu businessul", adauga el.
Alasdair Glen se intoarce in Marea Britanie saptamana aceasta, unde isi va lua o scurta vacanta. "Cred ca ne-am descurcat bine aici. Faptul in sine ca am numit un manager local demonstreaza acest lucru. Jobul din Romania a fost cel mai bun job pe care l-am avut", incheie el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO