Companii

2008 ar putea fi primul an de incetinire a ritmului pentru piata pastelor fainoase

01.07.2008, 16:17 30

Piata pastelor fainoase va creste anul acesta cu circa 5 - 7% pana la 61.000 de tone, potrivit estimarilor principalilor jucatori din industrie. Din punctul de vedere al valorii, piata ar putea insa sa scada sau in cel mai fericit caz sa stagneze, comparativ cu nivelul de
70 mil. euro inregistrat in 2007, fiind dependenta de recolta din acest an.
"Pe piata de paste, s-a inregistrat la inceputul lui 2008, pentru prima data dupa mai multi ani, o stagnare generata de doi factori importanti: cresterea cu 180% a pretului la grau care a determinat o majorare a pretului pastelor peste pragul psihologic si in al doilea rand, oferta de cartofi ieftini ca alternativa de consum", a spus Alin Giurea, directorul general al Pambac, care detine 24% din piata locala de paste fainoase.
El a adaugat ca din punct de vedere cantitativ, piata va continua sa inregistreze anul acesta cresteri de aproximativ 7%, insa valoarea finala a pietei pastelor va depinde de cantitatea si calitatea cerealelor din acest an.
"Este posibil ca valoarea pietei sa nu mai creasca deoarece pretul graului s-a oprit din crestere si are tendinte de scadere. Daca costul utilitatilor va ramane acelasi, atunci pretul final al produselor va scade. Daca recolta va fi proasta si vom fi nevoiti sa apelam la importuri, atunci pretul produselor si inclusiv piata de paste vor creste", a explicat Giurea.
Pe de alta parte, reprezentantii Arnos sunt de parere ca piata va continua pe acelasi trend ascendent atat din punctul de vedere al valorii cat si al volumului.
"Cresterea valorica va fi din nou mai accentuata, insa mai mult datorita scumpirilor repetate. Cred ca vom asista la cresteri importante, mai ales la produsele care ofera cel mai bun raport pret - calitate. De asemenea, cred ca vor creste vanzarile si la pastele provenite din import, datorita cresterii numarului de marci de paste importate", a declarat Gere Arpad, director executiv al Arnos Oradea, cel de-al patrulea producator al pietei locale de paste.
Anul 2007 a fost un an important din punct de vedere al achizitiilor realizate pe piata pastelor fainoase dupa ce Pangram Resita, cel de-al treilea jucator, a fost preluat pentru aproximativ 10 mil. euro de producatorul italian de produse de patiserie Foodco. Arnos, cu o cota de piata valorica de 9,2%, a fost achizitionat anul trecut in proportie de 80% de Lubella, parte a grupului polonez Maspex Wadowice, intr-o tranzactie estimata la 6 - 7 milioane de euro. Grupul Maspex este prezent pe plan local prin intermediul companiei Tymbark Maspex Romania.
Ulterior preluarilor, producatorii au anuntat o crestere a bugetelor de marketing.
Reprezentantii Pangram au declarat la momentul incheierii tranzactiei ca noii actionari, Foodco, intentioneaza sa investeasca aproximativ 4 mil. euro in urmatorii trei ani pentru promovarea Monte Banato, principalul brand din portofoliu. Investitiile in bugetul de promovare au crescut insa cel mai mult pentru Arnos.
"In anii anteriori nu a existat un buget de marketing, investitiile au fost mai mult in dezvoltarea capacitatilor de productie si de logistica. Investitiile de anul trecut in promovarea produselor nu au trecut de suma de 30.000 euro. Anul acesta s-a prevazut un buget de 5 milioane de euro rate-card, pentru promovarea produselor Arnos", a afirmat Gere Arpad.
Anul trecut Pambac a alocat aproximativ 1,8 mil euro (rate-card) in promovarea pastelor fainoase, producatorul anuntand recent ca intentioneaza sa creasca anul acesta productia atat organic cat si prin achizitia unui competitor local.
"In 2008 vom investi cel putin o suma egala cu cea din 2007. Suma totala va putea fi majorata in orice moment in functie de evolutia pietei in care actionam. Pentru adaptarea strategiei la evolutia pietei exista intotdeauna o rezerva bugetara", a spus Giurea.
La sfarsitul anului trecut, piata pastelor avea un volum de 58.000 de tone si o valoare de aproximativ 70 de milioane de euro, potrivit datelor furnizate de principalii producatori. Cantitatea de paste fainoase consumata anual in Romania este de aproximativ 3,1 - 3,2 kg pe cap de locuitor, la jumatate din media Ungariei, Belgiei, Frantei si Angliei, de 6 - 7 kg de paste per capita anual si de trei ori mai mica decat in Italia, unde un singur locuitor mananca circa 28 de kg de paste pe an.
"Valoric, piata de paste a crescut anul trecut, dar din pacate, aceasta s-a datorat in mare parte majorarilor de pret. Un alt aspect important este, ca pastele de calitate, si implicit mai scumpe, au castigat teren, in detrimentul pastelor de calitate slaba si mai ieftine. Astfel va rezulta o crestere valorica mai mare decat cea cantitativa a pietei de paste", a explicat directorul executiv al Arnos.
Potrivit unui studiu Nielsen, cele mai vandute categorii, din punctul de vedere al volumului, sunt pastele scurte, cu 35% din piata, urmate indeaproape de pastele pentru supe, cu 29,8%. Tot aceste categorii domina piata si din punct de vedere valoric, doar ca situatia este inversata, pastele pentru supe detinand 37% din piata, in timp ce pastele scurte au 35,3% cota de piata.
Vanzarile producatorilor sunt in linie cu structura pietei. Cele mai vandute produse Arnos sunt pastele pentru supa cu oua si pastele scurte cu oua, in timp ce la Pambac, cele mai vandute categorii sunt spaghetele, macaroanele si pastele scurte.

Vanzari de peste 70 mil. euro

Primii cinci jucatori ai pietei locale a pastelor fainoase sunt Baneasa Romania, Pambac Romania, Pangram Resita, Arnos Oradea si European Drinks-Food.

Potrivit studiilor Nielsen, aceste companii detineau cumulat la finele anului trecut 65,1% din piata locala a pastelor fainoase, din punct de vedere al volumelor vandute.

Baneasa Romania, detinuta de grupul belgian Overseas, a rulat in 2006 afaceri de peste 22 de milioane de euro. Grupul de firme mai detine impreuna cu producatorul de panificatie Dobrogea Grup Constanta si compania Lujerul din Bucuresti.

Pangram Resita, companie cu afaceri de 20 mil. euro la nivelul anului trecut, a vandut in 2007 pachetul majoritar de actiuni catre grupul italian Foodco, unul dintre principalii jucatori din piata produselor de patiserie din Italia, pentru 10 mil. euro.

Pambac Bacau detine 24% din piata de paste, potrivit studiilor MEMRB citate de reprezentantii companiei. Producatorul a finalizat anul trecut cu afaceri de 162 mil. lei (48,5 mil. euro), cu 18% mai mare fata de 2006, si un profit egal cu cel obtinut in urma cu doi ani, de 6,1 mil. lei (1,8 mil. euro).

Arnos Oradea, producator cu afaceri de peste 5 mil. euro doar din productia de paste, a vandut anul trecut 80% din actiuni catre compania poloneza Lubella (parte a grupului Maspex Wadowice, din Polonia), intr-o tranzactie estimata la aproximativ 6-7 milioane de euro.

European Food este parte a celui mai mare grup local independent cu activitati in industria alimentara, European Drinks, detinut de fratii Ioan si Viorel Micula. Grupul a finalizat anul trecut cu afaceri de peste 189 mil. euro in 2007, potrivit estimarilor ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO