Business Internaţional

Turistii europeni iau cu asalt magazinele din Statele Unite inainte de sarbatori

Turistii europeni iau cu asalt magazinele din Statele Unite inainte de sarbatori

Dolarul slab si promotiile par sa fie combinatia ideala ce ii atrage pe turistii europeni in centrele comerciale de peste Ocean

03.12.2007, 15:21 21

La numai cateva ore de la aterizarea pe aeroportul din Boston, Alice Kinsella impreuna cu familia ei au pornit spre Wrentham Village Premium Outlets, unul dintre cele mai renumite magazine de reduceri din oras, scrie International Herald Tribune.
Pentru ea si alti europeni, SUA a devenit un mare magazin cu superreduceri, datorita devalorizarii dolarului, care a atins luna trecuta noi minime record fata de euro. Drept rezultat, turistii europeni cheltuiesc mii de dolari pentru a veni in Statele Unite deoarece de aici pot cumpara orice, de la accesorii de lux la iPoduri si creatii vestimentare ale unor designeri celebri, la preturi mult mai mici.
In numai doua zile, Alice Kinsella a cheltuit aproape 2.000 de dolari (1.350 euro) pe cadouri de Craciun si haine groase de iarna, inclusiv o haina de piele de la Guess, pe care a platit doar 79 de dolari (53 euro), in vreme ce acelasi produs costa in Irlanda 250 de dolari (168 de euro).
"Pentru noi, preturile de aici sunt adevarate chilipiruri", este de parere Kinsella, care a platit 1.000 $ (673 de euro) pe drum si cazare, dar spera sa economiseasca mult mai mult din diferenta de pret a produselor cumparate.
Kinsella este doar unul dintre cei 1.000 de turisti internationali care viziteaza zilnic Wrentham Village Premium Outlets, in cadrul unor sesiuni organizate de shopping, numarul lor fiind dublu fata de anul trecut. In plus, organizatorii asteapta alte cateva sute de vizitatori pe cont propriu, fara a face parte din grupurile organizate, conform lui Beth Winbourne, general manager al centrului comercial.
Moda cumparaturilor de Craciun facute in Statele Unite nu este noua. Turistii straini vin aici anual deoarece preturile produselor de firma, cum sunt Ralph Lauren, Tommy Hilfinger sau Guess, sunt mai mici din cauza lipsei taxelor si pietei vaste care permite preturile competitive. Acum, odata cu criza economica si deprecierea dolarului, preturile din America sunt si mai avantajoase pentru straini, in special pentru europeni. In plus, inclinatia bancii centrale a SUA spre o noua reducere a ratei dobanzii a dus la scaderea si mai drastica a valorii monedei americane, iar investitorii au realizat ca alegerea dolarului pentru investitii nu le va aduce prea mult profit. Ca rezultat, moneda europeana s-a apreciat cu 33% in fata dolarului incepand din 2002. Europenii care schimba astazi 1.000 de euro primesc aproape 1.500 de dolari, iar dolarul canadian a atins pentru prima oara in ultimele trei decenii aceeasi valoare cu a celui american.
In vreme ce cumparatorii americani strang cureaua in acest sezon din cauza preturilor ridicate la benzina, crizei de pe piata ipotecara si cea a creditelor, o parte din comercianti se bucura de valul de dolari adus de straini in tara.
"Avand in vedere ca americanii se straduiesc sa economiseasca cat pot sezonul acesta, minunea de care au nevoie retailerii din Sstatele Unite sunt turistii internationali, care anul acesta au venit in numar record", a declarat Patrick Moscaritolo, presedinte al Greater Boston Convention & Visitors Bureau.
Orasul Boston se asteapta luna aceasta la o crestere a numarului de vizitatori internationali de 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Biroul pentru vizitatori incearca sa atraga cat mai multi turisti printr-o serie de promotii la cumparaturi. Printre aceste promotii, pasagerii American Airlines care zboara pe ruta Marea Britanie - Boston primesc la imbarcare un card de reducere de 11% in reteaua de magazine Macy's din cadrul complexurilor comerciale Downtown Crossing si CambridgeSide Galleria. Incepand cu luna ianuarie, promotia va include piete noi, cum ar fi Franta sau Italia, precum si comercianti din Massachusetts. Excursiile de shopping sunt de obicei organizate de agentiile de turism din tarile respective, dar vizitatorii isi pot programa o astfel de excursie si dupa aterizarea in Boston.
Devalorizarea dolarului atrage de asemenea turisti obisnuiti. Departamentul de Comert al Statelor Unite a facut publice date conform carora vara lui 2007 a fost un sezon record in ceea ce priveste numarul si cheluielile turistilor internationali. Cele 30,7 mld. dolari (20,7 mld. euro) cheltuiti de turistii straini pe mancare, cazare si cadouri au insemnat o crestere de 14% fata de sumele cheltuite in anul precedent.
Promisiunea unor reduceri semnificative atrage tot mai multi cumparatori straini in Statele Unite.
Consiliul International al Centrelor Comerciale a publicat un raport din care reiesea ca 20% din gospodariile canadiene ar cumpara produse din Statele Unite in cazul in care moneda nationala s-ar aprecia considerabil, iar 19% din cei intervievati au declarat ca vor cumpara cadouri pentru Craciun prin telefon sau online de la retaileri americani. Dintre acestia, L.L. Bean, cu sediul in Freeport, statul Maine, a inregistrat deja comenzi din Canada cu 20% mai mari decat in anul precedent.
Cu toate acestea, influxul de turisti straini ar putea sa nu fie de ajuns pentru o crestere a vanzarilor in acest sezon.
Asociatia Retailerilor din Massachusetts a estimat o crestere de doar 2,2% in ceea ce priveste vanzarile produselor de sezon fata de anul trecut, in timp ce previziunile Federatiei americane de retail estimeaza o crestere de 4% a vanzarilor de sarbatori. In orice caz, chiar si cu o crestere a vanzarilor de 4%, pana la 475 mdl. dolari (320 mld. euro), acest sezon va fi cel mai slab de dupa 2002, cresterea de atunci fiind de 1,3%.
"Vanzarile de sarbatori din 2007 vor crea provocari noi pentru retailerii locali", spune Jon B. Hurst, presedintele grupului de retail din Massachusetts. "Nu incape indoiala ca europenii si canadienii sunt pricipalul public-tinta pe piata de retail din America", a mai spus Hurst.
Reprezentantii Simon Property Group si General Growth Properties, doi dintre cei mai mari operatori de centre comerciale din America, au anuntat o marire a numarului de reclame pe internet, in special pentru excursiile de shopping organizat.
Aparent, dolarul slab si promotiile par sa fie combinatia ideala. Daniel Reid, un american domiciliat in Londra, spune ca va pleca spre Freeport, Maine, pentru a-si face cumparaturile de Craciun la preturi avantajoase. El si sotia sa au cumparat mai multe pugi mari din panza pentru a depozita si transporta cumparaturile.
De astfel de pungi are nevoie si Kinsella, care a reusit sa cheltuiasca in ultimele doua zile ale sederii in SUA inca 5.000 $ (3.370 de euro).
Mary Finnerty din Limerick, Irlanda a pornit si ea la cumparaturi in Wrentham Village Premium Outlets cu 2.000 de dolari (1.350 de euro) in geanta.
Desi a platit 600 de dolari (404 euro) pe biletul de avion si inca 170 de dolari (115 euro) pe cazare la Hotelul Jury's din Boston, ea stie ca va economisi cateva sute de dolari din cumparaturile mult mai ieftine.
Dupa sase ore de cumparaturi, Mary Finerty a cumparat deja produse in valoare de 800 de dolari (540 de euro), printre care un set de parfumuri Estee Lauder de 41 de dolari
(27 de euro) si o pereche de jeansi Levi's la pretul de 30 de dolari (20 de euro) bucata.
"Nu ma asteptam ca euro sa fie atat de puternic. Acest lucru se poate sa nu se mai intample niciodata, prin urmare, cheltuiesc acum cat pot si am sa-mi fac griji mai tarziu", spune Finnerty.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO