Business Internaţional

Tata, o companie care se dezvolta agresiv la nivel international

12.02.2007, 15:57 23

"Noi realizam si otel!" Acesta era continutul unei reclame TV a companiei Tata Steel, nu cu multa vreme in urma, dar reclama nu oferea multe detalii despre acest subiect, scrie BBC News.
Daca se intampla sa va treziti in India, cel mai probabil veti bea ceai Tata, veti efectua convorbiri telefonice de la un terminal mobil Tata si veti conduce un automobil Tata catre serviciu.
De asemenea, este o probabilitate ridicata sa purtati un ceas Tata sau pantofi cumparati tot de la Tata. In Vest, exista o sansa ridicata ca atunci cand plecati la serviciu sa va lasati familia sa se uite la unul dintre cele 100 de posturi TV receptionate prin satelit de la serviciul lansat de Tata impreuna cu Star, o companie de servicii TV. Copiii ar putea lucra in viitor intr-una din companiile Tata, care deja numara aproximativ 250.000 de angajati, sau pot opta pentru urmarea unor studii la centre de invatamant stiintifice sau sociologice care apartin gigantului indian. Iar daca te imbolnavesti, cel mai probabil te vei indrepta catre cel mai apropiat spital Tata.
Daca cresti in India, autobuzele si camioanele Tata invechite sunt printre primele vehicule pe care le vei vedea in orase sau la tara. In urma cu doi ani, filmul "Syriana", cu George Clooney in rolul principal, a inceput cu o prima scena in care mai multi muncitori care lucrau la o sonda petroliera incercau sa se urce intr-un supraaglomerat autobuz marca Tata.
Nu exista un alt concern din India care sa domine aproape fiecare aspect al vietii unei persoane de clasa medie, precum reuseste grupul Tata, cu cele 96 de companii pe care le detine, si cele sapte divizii de afaceri. Profitul sau de 21,9 miliarde de dolari (16,9 miliarde de euro), care echivaleaza cu aproximativ 3% din Produsul Intern Brut al Indiei.
Spre exemplu, Tata Steel a inceput programul de lucru de opt ore pentru angajatii sai in 1912, inaintea companiilor din Europa sau Statele Unite, si la un an de dupa ce britanicii au introdus programul de lucru de 12 ore. A introdus concediul platit in 1920, cu 25 de ani inainte ca acesta sa devina parte a unei legi din India. Si a inceput demersurile pentru un fond de economii al angajatilor in 1920, cu 32 de ani inainte ca acesta sa devina obligatoriu prin lege.
Nu este o alta companie din India care sa imbine cu asa usurinta noua economie cu cea veche, grupul detine cel mai mare combinat siderurgic din India care este mai vechi de 100 de ani, si cea mai mare companie de software din Asia, care este de asemenea unul dintre cei mai mari angajatori din India.
Acum, Tata Steel a castigat o dura competitie pentru preluarea combinatului siderurgic anglo-danez Corus, contra sumei de 5,75 miliarde de lire sterline (8,68 miliarde euro). Grupul pare pregatit sa debuteze puternic pe pietele internationale.
Dupa ce a investit 1,5 miliarde de dolari (1,15 miliarde de euro) in achizitionarea unor companii straine si s-a asigurat ca 30% din veniturile sale sunt realizate in afara Indiei, grupul indian profita pe deplin de globalizare.
Cum reuseste o companie fondata la mijlocul secolului XIX de un tanar membru al unei familii bogate din Bombay, sa evolueze intr-o prospera companie multinationala in secolul XXI, in conditii nu tocmai prielnice?
Gurcharan Das, care a facut parte din consiliul de administratie al unei comapanii din cadrul grupului Tata, a declarat ca ceea ce este remarcabil pentru Tata este modul in care s-a transformat cu timpul dintr-o companie birocratica, care nu-si asuma nici un risc, intr-una foarte agresiva.
Tata Steel spre exemplu, a redus costurile si numarul angajatilor sai bine-platiti pentru a deveni una dintre companiile de otel cu cel mai scazut cost din lume. Pe de alta parte, au vandut afaceri vechi, dar din ce in ce mai neprofitabile decat cele din segmentul detergentilor si sapunurilor.
"Tata Steel, spre exemplu, este o companie total schimbata fata de ceea ce era in urma cu zece ani. S-a reinventat, a crescut in valoare, iar produsele lor au devenit mai degraba specialitati decat produse de larg consum", a declarat Das, fost director de operatiuni la Procter & Gamble.
Compania a continuat sa atraga oameni de stiinta de top pentru institutiile de varf si corporatiile din India.
In ultimii ani, sub conducerea lui Ratan Tata, grupul Tata a devenit tot mai interesat de personal inalt-calificat.
Anul trecut, compania a infiintat un nou centru de cercetare pentru noi medicamente, a semnat contracte pentru a lansa un lant hotelier in Qatar si a realizat un cablu submarin care leaga India de Orientul Mijlociu si Europa de Vest. De asemenea a intrat pe piata software din China, in colaborare cu Microsoft si guvernul chinez.
Grupul a achizitionat un pachet de actiuni la o companie internationala de apa vitaminizata, a comercializat in India autovehiculul cu numarul 4.000.000, a cumparat hoteluri in Boston, a infiintat o fabrica de cafea in Uganda si a intrat pe piata televiziunii digitale prin satelit din India.
O asemenea crestere nu se poate realiza fara declinuri, chiar daca numele grupului este Tata, avertizeaza analistii.
Eforturile de a lansa automobile de segment mic si combinate siderurgice din regiunile Bengalul de Vest si Orissa, s-au confruntat cu o puternica opozitie locala care a sifonat putin reputatia grupului. Tata Sky, televiziunea digitala direct-to-home este afectat de livrari intarziate si servicii ineficiente.
"Toate aceste companii nu vor fi pe primul loc in segmentul lor. Juriul inca delibereaza, spre exemplu, despre Tata Telecom, compania telefonica a grupului. Achizitiile realizate doar de dragul de a face achizitii nu este ceva ce sa doresti sa faci", a declarat Gurcharan Das.
Pentru moment, putine companii din India sau Asia pot egala Tata la numarul bunurilor si serviciilor oferite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO