Business Internaţional

SUA si UE se intorc la masa negocierilor in cazul Airbus-Boeing

13.01.2005, 00:00 26



Uniunea Europeana si SUA au decis sa se intoarca la masa negocierii pentru a pune capat acordarii de subventii gigantilor aerieni Airbus si Boeing, cautand armistitiul in cea mai mare disputa din istoria Organizatiei Mondiale a Comertului, relateaza Financial Times.



Cele doua tabere au inceput acest conflict comercial in luna octombrie, cu scopul declarat de a stopa subventiile acordate celor mai mari producatori de aeronave din lume, pe care fiecare parte le considera ilegale.



Totusi, Washingtonul si Bruxelles-ul par sa fi realizat ca interesele economice aflate la mijloc sunt prea mari pentru a risca impunerea unei decizii duble a OMC, in care ambele parti sa fie gasite vinovate de violarea reglementarilor in vigoare.



Multi specialisti in comert au fost nedumeriti de rapiditatea cu care SUA au aruncat aceasta disputa in arena OMC, la momentul reluarii discutiilor pe aceasta tema.



Prelungirea procedurilor de judecata la OMC ar fi produs incertitudine pentru ambii producatori aviatici, intr-un moment crucial pentru dezvoltarea produselor lor. De asemenea, aceasta prezenta riscul declansarii metodologiei de incheiere a disputei a OMC ceea ce ar fi putut rezulta in masuri severe si ar fi putut afecta politicile comerciale din alte zone, inclusiv runda de negocieri de la Doha pentru liberalizarea comertului.



Peter Mandelson, comisarul pe probleme comerciale al Uniunii Europene, a argumentat ca o asemenea "confruntare dezastruoasa" ar fi afectat relatiile transatlantice chiar inaintea vizitei presedintelui american George W. Bush la Bruxelles, programata pentru luna viitoare. El si-a exprimat multumirea ca a evitat un litigiu la nivel inalt care "cu siguranta ca ar fi avut un impact cat se poate de negativ asupra OMC, intr-o perioada in care organizatia reprezinta vehiculul nostru pentru a continua rundele de la Doha".



In schimb, Washingtonul si Bruxelesul si-au oferit un ragaz de trei luni pentru a ajunge la un acord care sa se extinda si la alte tari precum Japonia, care a fost implicata in lansarea modelului Boeing 7E7.



"Pentru prima data in istoria acestei lungi dispute, SUA si UE au cazut de acord ca obiectivul trebuie sa fie incetarea acordarii de subventii celor doua mari companii aviatice", a declarat Robert Zoellick, negociatorul sef pe probleme comerciale al administratiei americane. Expertii in domeniul comertului au avertizat ca, foarte probabil, negocierile bilaterale care vor urma vor avea o incarcatura tensionata si intensa pe parcursul celor trei luni, dar au remarcat si existenta unei vointe politice de a pune punct acestui conflict fara a mai fi nevoie sa se recurga la arbitrajul Organizatiei Mondiale a Comertului. De asemenea, specialistii considera ca este de domeniul utopic ca guvernele sa renunte in totalitate la aceste subventii acordate sau ca intelegerea sa aiba un impact decisiv asupra proiectelor aflate in derulare in acest moment. Konstantinos Adamantopoulos, directorul biroului de justitie comerciala din Bruxeles, la firma de avocatura Hammonds, sustine ca: "Date fiind situatia fragila in care se afla sectorul aviatic si necesitatea proiectarii de noi aeronave, va fi extrem de dificil sa se lucreze fara nici un fel de subventii".



Daca se va ajunge la un nou acord, acesta va inlocui pactul bilateral semnat in 1992, care permitea UE sa subventioneze pana la o treime din costurile de concepere a unui nou model de averonava pentru Airbus, iar Boeingului ii era ingaduit sa beneficieze de pe urma programelor de cercetare-dezvoltare desfasurate prin fonduri acordate de guvernul american.



In alta ordine de idei, cea mai mare companie de curierat, UPS, a anuntat ca a lansat o comanda de zece superjumbo Airbus A380 destinate transportului de marfa, cu optiunea de a achizitiona inca zece.



Compania americana de curierat a declarat ca face aceasta achizitie pentru a-si majora capacitatea de transport aerian de marfa, ca raspuns la cresterea puternica pe plan international a activitatilor sale. Cele zece A380 urmeaza sa fie livrate incepand cu 2009.



In anul 2003 Airbus a depasit Boeing devenind cel mai mare producator de aeronave comerciale din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO