Business Internaţional

Strategia Western Union sau cum profita o companie de pe urma migratiei globale a fortei de munca

Strategia Western Union sau cum profita o companie de pe urma migratiei globale a fortei de munca

Western Union are de cinci ori mai multe sedii decat McDonals's, Starbucks, Burger King si Wal-Mart la un loc

26.11.2007, 21:39 184

Pentru a observa eficient influenta pe care o are fenomenul de migratie a populatiei asupra schimbarilor inregistrate la nivel global, ar trebui analizat modul in care Western Union, o companie care a experimentat gustul falimentului, a ajuns sa castige un miliard de dolari anual din tranzactii cu bani, scrie International Herald Tribune.
Migratia este atat de importanta pentru Western Union, incat prognozele privind deplasarea persoanelor dintr-o tara in alta contribuie la aprecierea capitalizarii bursiere a companiei. Directorii companiei ii numesc pe migratori "eroi" si in trecut au incercat chiar sa inlature din functie un congresman american care facea presiuni pentru adoptarea unor masuri legislative mai stricte pentru imigranti.
Avand de cinci ori mai multe sedii decat McDonals's, Starbucks, Burger King si Wal-Mart la un loc, Western Union este o adevarata "bestie" ratacita intre sutele de afaceri de tansfer de bani din Statele Unite si Europa.
Aceste afaceri, care nu prea sunt bagate in seama de catre public si despre care se invata rareori pe bancile scolii, constituie infrastructura migratiei globale, o forta care remodeleaza economiile, politica si cultura de pe tot cuprinsul mapamondului. Anul trecut, imigrantii din statele sarace au trimis in tarile de origine 300 de miliarde de dolari (202 mld. euro), de peste trei ori mai mult decat valoarea bugetelor ajutoarelor straine din toata lumea.
Datorita dimensiunilor sale la nivelul industriei, compania a inceput sa aiba cateva roluri mai putin obisnuite, cum ar fi statul de forta in economiile aflate in curs de dezvoltare, prestanta unui jucator important in dezbaterile privind imigatia, dar si tinta unor atacuri diverse.
Abordarea unica a companiei le ofera milioanelor de imigranti posibilitatea de a trimite bani in siguranta. Totusi, criticii au acuzat compania ca practica un nivel ridicat al comisioanelor, care pot ajunge si pana la 24% din suma trimisa. Totodata, activitatea de lobby pentru o legislatie prietenoasa vizavi de imigranti intreprinsa de companie a starnit mania oamenilor care afirma ca Western Union profita de pe urma imigratiei ilegale, sau chiar promoveaza acest fenomen.
In ultimii patru ani, compania a investit peste un miliard de dolari pentru a-si ameliora imaginea sifonata de un proces in care a fost acuzata ca a ascuns comisioanele foarte mari pe care le percepe.
"Western Union a devenit o companie care isi valorizeaza si isi protejeaza clientii", spune Matthew Piers, un avocat din Chicago care a reprezentat partea opusa in procesul intentat companiei, dar acum se afla printre aliatii acesteia intr-un nou proces. "Nimeni nu a fost mai surprins decat mine de aceasta schimbare, si asta deoarece eram criticul numarul unu al Western Union."
Incercarile companiei de a-si atrage atentia imigrantilor pot fi cel mai bine observate in interiorul cladirii guvernului de la Manila, unde o jumatate de milion de filipinezi asteapta in fiecare an documentele necesare plecarii la munca in strainatate.
Tot ceea ce se afla in interiorul salii de asteptare poarta marca Western Union - de la scaune si mese pana la ecranul pe care este afisat meniul cafenelei aflate in interior. Mai mult, peretii sunt zugraviti in galben, culoarea predominanta a siglei companiei, banii necesari acestei operatiuni, adica 10.000 de dolari, fiind furnizati chiar de catre Western Union.
Autoritatile filipineze conditioneaza plecarea imigrantilor de participarea la un seminar, la care, in schimbul platii unui comision aferent, Western Union are sansa de a-i instrui pe participanti in legatura cu modalitatea de trimitere a banilor acasa. "Le vorbim despre serviciile oferite de Western Union si le explicam modalitatile prin care pot face transferuri de bani, sugerandu-le ideea de a cauta un sediu al companiei in momentul in care vor ajunge in strainatate", a declarat Steve Peregrino, directorul de marketing al filialei filipineze a companiei.
In interiorul si imprejurul salii de asteptare din sediul guvenului totul pare extrem de pozitiv. Insa, Ernald Vincent Mendoza, un filipinez care lucreaza intr-un restaurant din Arabia Saudita, dezminte argumentul sotiei sale, conform caruia comisioanele percepute de catre companie ii dezavantajeaza pe cei saraci. Desi transferul prin intermediul bancilor este mult mai ieftin, poate dura chiar si o saptamana pana ajung banii, spune el, in timp ce prin intermediul Western Union banii ajung imediat. "Din moment ce ofera calitate si servicii mai bune, trebuie sa platesti pentru a avea toate acestea", a declarat Mendoza.
Emmanuel Elorian, care lucreaza ca ospatar in Dubai, spune ca agentii Western Union vin chiar la hotelul la care lucreaza, transferurile de bani fiind procesate de aici. "Majoritatea angajatilor Western Union sunt filipinezi, de aceea nu este foarte greu sa comunici cu ei", spune el.
Fondatorii Western Union au demarat in 1851 construirea primului telegraf gigant.
Dupa un deceniu, acestia au reusit sa uneasca coasta americana a Atlanticului cu cea a Pacificului, eveniment evocat atat intr-un roman al lui Zane Grey, cat si intr-un film realizat la Hollywood, ambele intitulate "Western Union". Telegrafia a atins apogeul in 1929, dar dezvoltarea ulterioara a postei aeriene si a faxului a dus la falimentul companiei in 1992.
Doi ani mai tarziu, s-a dezvoltat compania de transfer de bani, in 1995 fiind achizitionata de First Data, din Colorado.
Timpurile de abundenta abia dupa aceea au urmat. Alimentate de explozia fenomenului de migratie, transferurile internationale de bani au inregistrat un ritm de crestere de 20% pe an.
In timpul procesului din 1998, avocatul Matthew Piers sustinea ca Western Union si compania rivala MoneyGram si-au mintit clientii, evitand sa le dezvaluie acestora unele comisioane semnificative.
Desi au dezmintit acuzatiile, companiile nu au ezitat sa plateasca milioane de dolari pentru a incheia cazul.
Compania sponsorizeaza sute de festivaluri, concerte si evenimente sportive, de la meciuri de crichet pana
la cursele in saci ale jamaicanilor din cartierul new-yorkez Queen.
Anul trecut, reprezentantii Western Union au platit un artist filipinez pentru a inregistra un cantec, prin care ii indemna pe imigranti sa trimita bani acasa. De asemenea, acestia au platit producatorul unui film de la Hollywood pentru a insera in interiorul acestuia o scena in care personajul principal este salvat cu ajutorul unei telegrame Western Union.
Compania detine peste 320.000 de locatii in intreaga lume, aproximativ 60% dintre transferurile dinspre si catre persoane individuale desfasurandu-se in afara Statelor Unite.
Multi dintre clientii Western Union sunt imigranti ilegali, compania spunand ca nu stie exact proportia pe care acestia o detin in cadrul clientilor sai, desi actiunile acesteia i-au vizat deseori direct pe acestia. De exemplu, in 1999, cand numarul central-americanilor treceau ilegal granita in Texas a crescut semnificativ, un centru de detentie al autoritatilor americane a transeferat o parte a acestora intr-un adapost destinat celor fara locuinta. Western Union le-a oferit acestora un pranz, impartindu-le tricouri, fulare si pliante in spaniola, pe care era inscriptionat si numarul gratuit de telefon al companiei.
De asemenea, Western Union a intreprins astfel de actiuni, cam in aceeasi perioada, in randul oamenilor expulzati din Statele Unite in Honduras si El Salvador. "Acestia au ajuns intr-o zona in care era prezent si un agent al nostru, care promova produsele companiei", a declarat un fost oficial al companiei. "Stiam ca aceasta actiune nu este in zadar, in maxim o saptamana acestia se intorceau in SUA", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO