Business Internaţional

Statul francez pompeaza miliarde de euro pentru salvarea Alstom

07.08.2003, 00:00 29



Guvernul francez a fost avertizat ca daca va ajuta compania falimentara Alstom autoritatile de la Bruxelles vor deschide o ancheta, deoarece aceasta tranzactie nu respecta legile Uniunii Europene.



Acesta este ultimul dintr-o serie de conflicte dintre Paris si Bruxelles in privinta ajutorului dat de stat companiilor cu probleme. In acest moment Comisia Europeana mai investigheaza trei astfel de tranzactii: linia de credit de 9 miliarde de euro deschisa de stat companiei France Telecom, scutirile de impozite si garantiile guvernamentale oferite EdF (Electricite de France), precum si creditul pe 6 luni oferit companiei Bull, cu scadenta in luna iunie, si care nu a fost inca rambursat.



Presedintele Alstom, Patrick Kron, a declarat ca grupul industrial va reusi sa evite falimentul cu ajutorul acordului de refinantare in valoare de 2,8 miliarde de euro, incheiat cu statul francez, cu creditorii si cu actionarii. "Statul este convins ca Alstom, cu trenurile sale de mare viteza, uzinele si navele sale, deruleaza activitati importante pentru Franta", a spus Kron. El a semnalat importanta asistentei si pentru sistemul financiar francez, fata de care Alstom are datorii de miliarde de euro.



Kron a apreciat ca planul de refinantare corespunde reglementarilor Uniunii Europene si s-a aratat increzator ca va obtine sustinerea autoritatilor din domeniul concurentei.



Producatorul trenurilor de mare viteza TGV, a vaselor de croaziera si a turbinelor se confrunta cu o criza severa de lichiditate. Alstom incearca sa isi plateasca datoria de 4,9 miliarde de euro, in conditiile in care vanzarile si comenzile sunt in scadere. Compania are in jur de 20.000 de angajati, si de aceea guvernul nu o poate lasa sa falimenteze. "Alstom nu poate sa intre in faliment, este prea mare", a declarat Dominique Dequidt, administrator de portofoliu la BNP Paribas Asset Management.



Tranzactionarea actiunilor Alstom a fost oprita temporar, pana in momentul definitivarii operatiunii de refinantare in valoare de 600 milioane de euro. Guvernul francez a declarat ca va participa cu jumatate din aceasta suma.



Ajutorul oferit nu reprezinta insa inceputul unei noi politici de nationalizare, conform spuselor lui Patrick Mange, seful departamentului de cercetare de la BNP. "Este doar un alt exemplu in care un guvern, care desi se opune in mod instinctiv interventiei statului in economie, aplica o masura pe termen scurt pentru a proteja o firma franceza in pragul falimentului", a adaugat el. "Problema este: cum definim "termen scurt"? Lungimea perioadei de declin al economiei?", se intreaba Mange.



Comisia Europeana, responsabila cu reglementarea concurentei in cele 15 state membre ale Uniunii Europene, si-a cam pierdut insa rabdarea. Tilman Luder, purtator de cuvant al UE, a declarat ca "ajutorul" dat companiei Alstom va fi urmarit cu atentie de autoritati, ca si in cazul celorlalte trei companii franceze.



Conform reglementarilor UE in vigoare, un stat european nu poate acorda ajutor financiar decat in conditiile pietei, sau daca tranzactia face parte dintr-un plan de restructurare.



Mario Monti, comisarul european al concurentei, doreste sa finalizeze cele trei anchete existente, plus cea in care va fi implicata compania Alstom, pana in octombrie 2004, cand mandatul sau va lua sfarsit.



"Cu afacerea Alstom, guvernul francez pare sa incerce sa castige timp in favoarea companiei falimentare, asa cum a facut si cu Bull. Rabdarea comisarilor se apropie insa de limita", a declarat o sursa apropiata a echipei lui Monti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO